Dag papa’s en mama’s, <br /><br />Ik wil jullie graag mijn kennis en ervaring delen.<br />Ik ben werkzaam in een tandartspraktijk speciaal voor kinderen tot 18 jaar.<br /><br />Ik wil graag uitleggen hoe de meeste gaatjes ontstaan, want dat is vaak niet bekend bij ouders, opa’s oma’s.<br />Vaak gaat cariës gepaard met de mondzorg hoevaak er wordt gepoetst, een stukje aanleg en grotendeels hoevaak een kind eet.<br />Als een kind vaak op een dag eet is de kans op cariës groot. Er wordt geadviseerd om maximaal 7 keer op een dag te eten en te drinken. <br /><br />Water telt in dit geval niet mee, dat kan je onbeperkt drinken. <br />Het gaat namelijk om de aantal keren dat het gebit een zuur aanval krijgt.<br />Het beste is om de drankjes en het eten de combineren.<br />Dus bijvoorbeeld<br /> 1. 8.00 brood en melk.<br />2. 10.00 fruit en limo.<br />3. 12.00 brood en melk<br />4. En dan na schooltijd een snackje en limo<br />5. 17.30 avond eten met limo.<br /><br />De limonade in het schema is geen advies, het is een voorbeeld. Alle dranken behalve water bevat suiker. <br /><br />Ik bedoel er mee aan te geven dat als je andere dranken behalve water combineert met eten de zuur aanvallen beperkt. <br /><br />Als je kind dorst heeft kan je beter water of thee zonder suiker geven.<br /><br />Flesjes melk en limo mee naar bed is echt super slecht voor de tanden, probeer dit niet te doen.<br /><br />Ik merk op mijn werk dat ouders hier echt geen idee van hebben. Ook wordt dit bij het consultatiebureau niet besproken. En ik zie vaak kindjes, zelfs onder de 2 jaar met super veel gaatjes, worstel restjes noem maar op. Erg zielig om te zien.<br />Als ouders basis zijn verzekerd worden automatisch (bijna) alle tandheelkundige handelingen bij kinderen vergoed tot 18 jaar.<br />Tanden poetsen in de avond, en daarna niks meer eten en drinken is super belangrijk. Liefst 2 keer per dag poetsen. <br />Ik wilde dit graag delen omdat mijn hart soms breekt hij het zien van sommige kinder gebitten. En ouders hebben echt geen idee, ( wat echt niet erg is) ik hoop dat mijn verhaal informatief was.<br /><br />