Advies van een tandartsassistente

Dag papa’s en mama’s, <br /><br />Ik wil jullie graag mijn kennis en ervaring delen.<br />Ik ben werkzaam in een tandartspraktijk speciaal voor kinderen tot 18 jaar.<br /><br />Ik wil graag uitleggen hoe de meeste gaatjes ontstaan, want dat is vaak niet bekend bij ouders, opa’s oma’s.<br />Vaak gaat cariës gepaard met de mondzorg hoevaak er wordt gepoetst, een stukje aanleg en grotendeels hoevaak een kind eet.<br />Als een kind vaak op een dag eet is de kans op cariës groot. Er wordt geadviseerd om maximaal 7 keer op een dag te eten en te drinken. <br /><br />Water telt in dit geval niet mee, dat kan je onbeperkt drinken. <br />Het gaat namelijk om de aantal keren dat het gebit een zuur aanval krijgt.<br />Het beste is om de drankjes en het eten de combineren.<br />Dus bijvoorbeeld<br /> 1. 8.00 brood en melk.<br />2. 10.00 fruit en limo.<br />3. 12.00 brood en melk<br />4. En dan na schooltijd een snackje en limo<br />5. 17.30 avond eten met limo.<br /><br />De limonade in het schema is geen advies, het is een voorbeeld. Alle dranken behalve water bevat suiker. <br /><br />Ik bedoel er mee aan te geven dat als je andere dranken behalve water combineert met eten de zuur aanvallen beperkt. <br /><br />Als je kind dorst heeft kan je beter water of thee zonder suiker geven.<br /><br />Flesjes melk en limo mee naar bed is echt super slecht voor de tanden, probeer dit niet te doen.<br /><br />Ik merk op mijn werk dat ouders hier echt geen idee van hebben. Ook wordt dit bij het consultatiebureau niet besproken. En ik zie vaak kindjes, zelfs onder de 2 jaar met super veel gaatjes, worstel restjes noem maar op. Erg zielig om te zien.<br />Als ouders basis zijn verzekerd worden automatisch (bijna) alle tandheelkundige handelingen bij kinderen vergoed tot 18 jaar.<br />Tanden poetsen in de avond, en daarna niks meer eten en drinken is super belangrijk. Liefst 2 keer per dag poetsen. <br />Ik wilde dit graag delen omdat mijn hart soms breekt hij het zien van sommige kinder gebitten. En ouders hebben echt geen idee, ( wat echt niet erg is) ik hoop dat mijn verhaal informatief was.<br /><br />
 
Fijn hoor dat er kennis wordt gedeeld over dit onderwerp en ik begrijp dat de boodschap is om het drinken te combineren met een eetmoment.. maar 3x limo op een dag???? lijkt me niet een goed voorbeeld.. 
Je geeft op het eind aan dat ouders echt geen idee hebben.. maar deze ouder heeft wel degelijk een idee over wat gezonde voeding is.. en limo is echt heel erg slecht! Even los van het gebit, probeer dan wel goed te adviseren, nu lijkt het alsof het prima is dat een kind 3x per dag limo drinkt.
 
 
[quote quote=10552388]Fijn hoor dat er kennis wordt gedeeld over dit onderwerp en ik begrijp dat de boodschap is om het drinken te combineren met een eetmoment.. maar 3x limo op een dag???? lijkt me niet een goed voorbeeld.. 
Je geeft op het eind aan dat ouders echt geen idee hebben.. maar deze ouder heeft wel degelijk een idee over wat gezonde voeding is.. en limo is echt heel erg slecht! Even los van het gebit, probeer dan wel goed te adviseren, nu lijkt het alsof het prima is dat een kind 3x per dag limo drinkt.
 [/quote]
Met je eens hoor ☺️ ranja is geen goed advies. Maar volgens mij is de essentie van dit bericht om voeding en drinken te combineren. Ik heb de limo gewoon als drinken geïnterpreteerd. En welk drinken dat dan is is aan papa en mama ☺️
 
Bedoel je maximaal 7 eetmomenten? Minimaal klinkt voor mij een beetje tegenstrijdig ? wel fijn dat je je advies deelt, kan een hoop problemen voorkomen lijkt me
 
Bovenstaande is precies wat wij doen bij onze dochters. We poetsen 2x per dag elektrisch, ze drinken meestal water en eten op vaste momenten (ontbijt/fruit/lunch/koek/avondeten).

We doen echt niks geks, MAARRRR... onze oudste dochter is nu 4.5 en toen we met 3 jaar naar de tandarts gingen, bleek ze 4 flinke gaten te hebben. Eentje is geboord maar dat was traumatisch voor haar, écht traumatisch! Twee zijn geseald en op één is een kroon geplaatst. Ook dat was vreselijk en echt hel, maar alle4 boren was een onmogelijke taak.

Dus dan vraag ik me echt af.. wat hebben we fout gedaan al die tijd?? Ik snap het oprecht niet. We hebben echt supergoed voor de tanden gezorgd altijd, en toch 4 flinke gaten op zo'n jonge leeftijd.
Mijn man heeft ook een vreselijk slecht gebit en onze tandarts zei dat het ook echt dikke pech kan zijn en niet altijd te maken heeft met voeding etc. Dus tja, ik denk dat wij hierin pech gehad hebben? Ik vraag me dat echt af, voel me schuldig omdat m'n kind zoveel gaatjes had maar weet niet wat ik anders had kunnen doen..
 
Excuses, beetje dom het moet Maximaal 7 eet en drink momenten zijn.

En de limo is om aan te geven dat je de dranken ( wat geen water is) het beste kan combineren tijdens de eet momenten.
melk, appelsap of dat soort dranken. Niet perse limonade.
en het was helemaal niet de bedoeling om bij de hand te doen.

Het was gewoon een heel erg goed bedoeld advies.
 
Terug
Bovenaan