Advies van een tandartsassistente

Als je lijkt naar de voedingsrichtlijn die je gewoon op internet kan vinden over drinken kan je gewoon zien hoeveel suiker er in drinken zit.

En bij ons op het consultatiebureau geven ze goed advies met betrekking tot gezonde voeding

Het 'gezonde' drinken wat de meeste ouders dan denken zoals taksi en appelsap en diksap zit onwijs veel suiker in.

Vindt idd ook wel dat er beter gelet moet worden op de gezondheid van de kindjes. Maar over het algemeen dan al.
 
[quote quote=10552486]Ik heb meer aan advies hoe tanden te poetsen van een kind van 1,5? niemand wil gaatjes maar als poetsen een echt drama is.! ??‍♀️[/quote]Heel erg begrijpelijk, we merken dat veel ouders hier tegen aanlopen. Kinderen vinden poetsen vaak gewoon niet leuk.

Wat misschien kan werken is:

Je kindje laten liggen op bijvoorbeeld de commode, bank of bed. Zo zie je al de tanden goed, en kan je overal goed bij.
Probeer elke keer tot 5 te tellen, zo weet je kindje een beetje waar hij/zij aan toe is.
Een sticker boekje voor als er goed gepoetst is.
Zing liedjes, kijk een filmpje.

Mijn dochtertje van 3 vindt tanden poetsen ook niet leuk, maar deze dingen helpen wel goed.

En als zij bijvoorbeeld echt niet wilt mee werken, poets ik haar tanden snel, en doe een klein dotje tandpasta op mijn vinger en smeer dat op haar tanden en kiezen en dan gaat ze naar bed.
Ook lees ik als straf ook geen boekje voor. Misschien wat streng maar poetsen vind ik heel erg belangrijk.

Hopelijk heb je hier wat aan☺️
 
[quote quote=10552495]Als je lijkt naar de voedingsrichtlijn die je gewoon op internet kan vinden over drinken kan je gewoon zien hoeveel suiker er in drinken zit. En bij ons op het consultatiebureau geven ze goed advies met betrekking tot gezonde voeding Het ‘gezonde’ drinken wat de meeste ouders dan denken zoals taksi en appelsap en diksap zit onwijs veel suiker in. Vindt idd ook wel dat er beter gelet moet worden op de gezondheid van de kindjes. Maar over het algemeen dan al.[/quote]
precies! helemaal mee eens! Maar wat voor ons zo duidelijk is.. blijkt toch voor heel veel ouders heel lastig! Of is het gewoon niet bij iedereen duidelijk hoe slecht (en gevaarlijk) al die suikers zijn?..
Ik ging gisteren met mijn dreumes van 1,5 jaar naar het zwembad. Ik neem dan een rietjesbeker met water mee en een boterham voor na het zwemmen die ze kan opeten als ik mezelf afdroog en aankleed, want zwemmen maakt hongerig!
Maar als je dan ziet wat een ellende sommige ouders bij zich hebben voor hun kinderen: van zakjes snoep, chips, eierkoeken, tot pakjes yoghi-drink, taxi, appelsap, wiki.. noem maar op! Oh ja, en om 11 uur gaat daar het frituur aan en stond er serieus een rij!
sorry, is een beetje off topic.. maar ik verbaas me hier bijna dagelijks over! 
 
We krijgen ook met regelmaat kindjes met behoorlijk wat gaatjes, en ouders weten dan echt niet waar het vandaan komt.

De tandarts vraagt dat naar de eet en drink momenten, ouders leggen dan uit dat hun kind geen snoep, koek enzo lust. Maar bijvoorbeeld wel veel fruit eten, ook hierin zitten suikers en zuren die het gebit aan kunnen tasten.

Ik probeer hier mee te zeggen dat hoe gezond jouw kind eet of drinkt het alsnog zuuraanvallen, dus als je kind bijvoorbeeld elk uur een stuk fruit eet dat dat ook slecht is voor het gebit..?

Nogmaals goed bedoeld advies, niet bedoelt om bij de hand te doen.

En appelsap is bijvoorbeeld ook super slecht het gebit, je kind kan het natuurlijk prima drinken, en snoepen moet ook zeker kunnen het zijn kinderen. Maar probeer het dan samen te geven.

Bijvoorbeeld een koekje en appelsap samen..
 
Terug
Bovenaan