Afbouwen van 5 naar 4 flessen

<p>Hoi!</p><p>Ik hoor graag jullie ervaringen en adviezen. </p><p>Onze zoon is nu 4 mnd oud. Hij drinkt 5x 180+6 per dag. Om 7.00, 11.00, 15.00, 19.00 en 23.00.</p><p>Hij drinkt de flessen goed leeg. Voor die van 23.00 moeten we hem wakker maken. Dit is een fles met 2 lepels rijstebloem erin. Maar hij doet lang over deze fles.</p><p> </p><p>Vanaf wanneer kan ik stoppen net deze fles en hoe moet je dit dan afbouwen?</p><p> </p><p>Groet Danique</p>
 
Wat gebeurt er als je de fles van 23.00 niet geeft? En dan om 19.00 misschien dikkere fles van maken als je dat wilt? Ik heb het toen gewoon geprobeerd om die fles van 23.00 weg te laten want wij moesten haar ook elke keer wakker maken. Sliep gelijk alle nachten door en kwam sochtends ook niet extreem vroeg. Heeeerlijk!
 
Je kan die laatste ook vervroegen. Ok zat nog op 6 en door die laatste uiteindelijk steeds verder te vervroegen naar rond 20u kon ze op tijd naar bed en slaapt dan door tot 8. Maar dan heeft ze nog 5.

Ik vind 4 wel weinig voor zon kleintje. Onze is ook 4 maand en drinkt er vaak nog 6 van 150
 
Als hij ze allemaal leegdrinkt, lijkt het wel alsof hij ze nodig heeft. Je zou het schema los kunnen laten en kijken of je er in de tijd dat hij erom vraagt 5 kunt geven. Of smorgens wat eerder wakker maken voor de eerste fles. Ik heb overigens nooit meer dan 180 per keer gegeven en max 1 schepje rijstebloem, omdat daar asceen inzit. Ik weet niet wat de reden is dat je er 2 scheppen in doet?!
 
Wij zijn bij beide kinderen met 9 weken oud al gestopt met de late fles omdat we ze wakker moesten maken. Wij hebben toen een tijdje overdag weer om de 3 uur gegeven omdat ze anders zo vroeg al nog maar 4 flessen hadden. Volgens mij zaten ze rond de leeftijd van jouw kindje nu wel op 4 flessen, dus dat kan prima. 
Je kunt ervoor kiezen de late fles gewoon weg te laten en dan de fles van 19.00 uur als laatste fles te doen. Evt een iets grotere fles of idd rijstebloem erin als je je daar prettig bij voelt. Je kunt er ook voor kiezen om net zoals Moradora zegt de laatste fles naar voren te halen. Dan geef je die bijvoorbeeld om 20.30 uur. 
Volgens de kinderarts die wij destijds in het ziekenhuis hadden, mogen kinderen vanaf dat ze 8 weken oud zijn, 12 uur tussen de voeding hebben. Dus qua leeftijd zou het bij jouw kindje zeker ook mogen. 
 
Ik vind het nog wel vroeg om die voeding bij vier maand eraf te halen. Je zou even bij een volgend weegmoment bij het CB het kunnen vragen of het kan qua groei. Wij deden op een gegeven moment die fles om 22.00 uur dan maak je zelf ook een fijnere nacht. En dan proberen zelf laten wakker worden in de ochtend.
 
Wij kregen als tip van het cb om langzaam af te bouwen. Dus de fles van 23 uur steeds iets eerder geven. En hoe dichter je qua tijd bij de fles ervoor komt, hoe minder je geeft. Op die manier bouw je af en heeft dat kleine lijfje de tijd om te wennen aan een nieuw ritme.

Toch ging het bij ons iets anders: met oud en nieuw hebben we de fles van 23 uur niet gegeven en gewoon gewacht tot ze zich melde. ze kwam toen de volgende ochtend 7 uur pas. Dus hebben we het vanaf toen doorgezet. Ze was toen 4 maanden en 2 weken. En tot op heden (6maanden nu) gaat het heel goed.
 
Als hij de flessen goed leeg drinkt, zou ik er niet een helemaal vanaf halen. Eerder puzzelen met de tijden waardoor je die laatste niet laat op de avond hoeft te geven. Je kan ook kijken of hij goed doorslaapt als je 'm niet geeft. Misschien komt hij wel voor een nachtvoeding, maar die zal in de loop van de tijd naar de ochtend verschuiven. En tzt ben je al met vaste voeding bezig, waardoor je wel een fles kunt laten vallen. Dan voed je snachts in elk geval wat sneller dan een droomvoeding. Of je laat de rijstebloem eruit en kijkt of het drinken wat beter gaat. Rijstebloem wordt sowieso door de instanties afgeraden voor dagelijks gebruik ivm de arseen die erin zit. Rijstebloem zijn ook heel lege calorieen, geen voedingsstof te vinden. In de melk zit alles dat hij nodig heeft.
 
Terug
Bovenaan