Afgekolfde borstvoeding

Moeders,

Mijn dochter van 3,5 week krijgt afgekolfde moedermelk omdat ze absoluut niet aan m'n borst wil. Prima dan.

Alleen, ik merk dat de 'productie' wat minder wordt. Vooral na 't weekend is het minder (raar maar waar, terwijl ik niets anders doe in 't weekend!). Ik kom nu net nog aan de benodigde hoeveelheid, maar 't is op het randje.

Heeft iemand enig idee hoe ik de voeding wat meer op gang zou kunnen brengen? Zodra ik mijn dochter de fles heb gegeven, ga ik zelf kolven. Meestal zo'n minuut of 20, met een dubbele kolf.

Ook heb ik het idee dat m'n toeschietreflex niet helemaal goed is. Na een seconde of 20 kolven begint de melk druppelsgewijs in 't flesje te vallen. Maar dat het nu echt eruit 'spuit', zoals ik van medemoeders hoor, nee dus niet!

Alvast bedankt!
 
Probeer een af te kolfen voordat je je baby de fles geeft. Lukt dit dan ook niet. Zou ik er niet een te groot drama van maken en gewoon over gaan op flessenvoeding. Ik weet dat moedermelk het beste is maar, als het niet wil wil het niet.

Heel veel suc6 Ella
 
Hoi Marion,

Gefeliciteerd met je dochter! Wat goed dat je alle melk voor haar afkolft, ik weet uit ervaring (met een premature dochter) dat het niet ideaal is. Maar zo krijgt ze in elk geval al het goede van moedermelk binnen.

Tips om je productie op te krikken:

- het allerbelangrijkste: vaker kolven. Aangezien je dochter niet zelf het voedingsritme bepaalt, moet je zelf regeldagen inlassen. Kolf je nu bijv. om de 3 uur, dan doe je het een of meer dagen om de 2 uur, net zo lang tot je productie weer op peil is. Dan kun je weer teruggaan naar het oude kolfritme.

- tijdens het kolven meerdere malen van borst wisselen, als je merkt dat er niet veel meer uit komt.

- genoeg drinken.

- evt. een tweede toeschietreflex opwekken door met je handpalmen rondjes over je tepels te draaien.

- vaker kort kolven levert meer op dan minder vaak lang kolven.

Ik heb zelf 5 weken gekolfd voor mijn oudste en had in het begin ook geen straaltjes hoor! Ik was helemaal verbaasd toen ik merkte dat dat ook kon :) Je voeding is nu nog op gang aan het komen, dus maak je daar geen zorgen over.

Overigens kun je best af en toe proberen om je dochter aan de borst te leggen. Wie weet hapt ze wel opeens toe! Bij sommige 'borstweigeraars' werkt veel huidcontact goed: samen in bad of met ontbloot bovenlijf op bed. Meer informatie en ervaringen over baby's die niet aan de borst willen, lees je hier:

http://www.borstvoeding.com/abon/nietaandeborst.html
http://www.borstvoeding.com/ervaringen/staking.html

Je kan je vraag ook eens stellen op het borstvoedingsforum:
http://www.network54.com/Hide/Forum/89719

Groetjes,
Pauline
 
Hoi Marion,

Heb geen tips maar wil je wel even zeggen dat ik veel respect voor je heb. Ik geef borstvoeding en kolf alleen indien nodig. Je dochter boft met een moeder zoals jij die dit dag in dag uit voor haar wil doen! De enige tip die ik heb gekregen is minimaal 3 liter water !!! per dag drinken om de produktie op gang te houden. Niet dat mij lukt, maar ik merk wel verschil als ik veel of weining gedronken heb.
Wens je veel sterkte!
Gr. Dimphy
 
Hoi!

Goed hoor dat je naar oplossingen zoekt om zo je dochter toch die waardevolle moedermelk te geven. Ikzelf heb voor mijn (premature) zoon Rohan ook een half jaar gekolfd en soms maakte ik mij ook zorgen omdat ik maar net aan de benodigde hoeveelheid kwam. Maar net als met "live" voeden, kun je de produktie opvoeren door een paar dagen 1 of 2 keer meer per dag te gaan kolven. Ik deed het meestal 5 keer per dag 10 minuten met een dubbele elektrische kolf. En zo af en toe dus een paar dagen 6 of 7 keer. Daarna steeg de produktie echt. Over meer drinken zijn de meningen nogal verdeeld. Ikzelf heb dat niet gedaan, maar veel water drinken is op zich natuurlijk altijd goed.

Heel veel succes en wie weet vindt ze het "live"-drinken opeens wel interessant. Ik zal voor je duimen!

Esther, mv Rohan (2 jaar) en Lorin (dochter is nu 6 maanden en met haar ging het drinken aan de borst goed, jippie!)
 
Hoihoi,
Het helpt ook als je je goed ontspant. Tijdens het kolven niet "de melk eruit kijken"maar gewoon iets anders doen. Als ik kolfde achter de computer had ik altijd veel meer opbrengst!
succes!
 
Hoi Marion,
Goh, wat knap dat je je neergelegd hebt bij het feit dat je dochter je borst niet wil. Ik zag het toen mijn zoon Ole na 10 dagen mijn borst nog steeds weigerde (hij begon op een gegeven moment al te huilen als hij mijn borst alleenmaar rook)even niet meer zitten met de borstvoeding. In Amsterdam heb je het borstvoedingscentrum waar ik toen langs ben gegaan voor een consult. Dit is een praktijk van hele deskundige lactatiekundigen. Het is wel prijzig (60 euro voor een consult van ongeveer 2 uur)maar daar hebben zij mij wel de manier geleerd hoe Ole mijn borst wel kan pakken. Nu vier maanden later geef ik hem nog steeds volledig de borst en kolf ik er soms naast. Dat geld voor het consult is het dus dubbel en dwars waard geweest. Bij jou in de buurt zit vast ook wel een lactatiekundige.En voor je eigen productie: inderdaad heel veel drinken (bij elke voeding drink ik zo'n klein flesje spa blauw, gevuld met gewoon kraanwater, leeg) en venkelthee drinken werkt ook! Heel veel succes
 
Hoi Marion,

Ga vooral door... de moed niet opgeven...bijna alle vrouwen maken problemen mee bij het borstvoeden...alleen denken we dat we de enige zijn...!!
Ontspannen is vooral heel belangrijk... hoe meer jij denkt dat het niet lukt dan lukt het ook niet... het is toch een proces waar je je hersenen stuurt om je toeschietreflex te laten functioneren dus hoe meer jij van te voren al denkt dat het niet gaat lukken dan lukt het ook niet... spreek uit eigen ervaring....om meer melk te krijgen moet je inderdaad vaker aanleggen of in jouw geval vaker kolven... venkel thee drinken kan ook helpen maar drink niet meer dan 2 kopjes per dag want dit werkt ook op je darmen die worden er namelijk lui van (en die van je baby), cashew noten, anijs (beschuit met muisjes) oud bruin drinken...
Drink in ieder geval ook veel vocht een paar litertjes per dag en neem vooral je rust... je hebt vooral 's ochtends veel melk gedurende de dag neemt je melkproductie iets af dus maak er vooral 's ochtends gebruik van om allebei de borsten goed leeg te kolven...je zult zien de aanhouder wint... in ieder geval heel erg goed van je hoor je doorzettingsvermogen... zet hem op ...ik gebruik trouwens zelf een handkolf van Avent (Isis)... deze heeft speciale massagepunten voor je borst... en hij is echt ideaal... heb ook eerst electrisch gekolfd maar daar kreeg ik alleen maar kloven en pijn van... kan niet meer zonder de handkolf en ook makkelijk overal mee naar toe te nemen en je kunt zelfs overal kolven waar je maar wilt (je bent niet zo plaatsgebonden)... en je hand wordt er ook niet moe van hetgeen je misschien meteen zou denken... misschien een aanradertje? voor 50 euro heb je een hele kit... www.avent.com

gr Babs
 
Terug
Bovenaan