Afgeplat achterhoofdje....

Hallo,

Mijn zoontje is 3 maanden en heeft een afgeplat achterhoofdje!
We zijn onder behandeling bij een osteopaat, volgens haar moeten we
ons zoontje overdag op zijn zij laten slapen vanwege de druk op zijn hoofdje
om het ronder te maken.
Helaas is dit een hele strijd, hij wordt zo boos en verdrietig als we hem op
zijn zij leggen. Als ik hem gewoon op zijn rug lop bed leg, gaat hij meestal zonder mopperen en verdriet slapen, en slaapt hij langer!
Het is al een moeilijke slaper overdag.
Ook heb ik al vanalles geprobeerd, een kussentje achter zijn rug,
een speciaal blok waar hij tussen moet liggen. Maar ons eigenwijsje
wurmt zich gewoon weer terug op zijn rug!
Sinds kort slaapt hij wel met z'n hoofdje naar de zijkant (afwisseld links en rechts)
 toe als hij op z'n rug ligt te slapen. Zou dat al genoeg zijn?

Zijn er moeders die hier ervaring mee hebben?
Hebben jullie tips voor me? Wat hebben jullie gedaan?
Moet er niet aan denken dat m ´n zoontje straks een helmpje moet!?  

Bedankt alvast!
Gr.Annemiek.

 
Zarah had ook een voorkeurshouding en een afgeplat hoofd aan de rechterkant. Ik ben zowel bij een fysio als bij een osteopaat geweest. Tips gekregen, oefeningen gekregen (bijv vaker oefenen met buiklig) en de osteopaat heeft iets losgemaakt. Het is nog een klein beetje ongelijk, maar zo minimaal. Ze had dus ook geen helmpje nodig gelukkig.
 
Hoi Annemiek,
mijn zoontje van 7 mnd slaapt sinds ie twee weken oud is heerlijk op zijn rug en heeft daarom ook een  plat achterhoofdje, mijn neefje van 6 mnd trouwens ook  - ik heb me daar nog nooit druk over gemaakt, en ga het ook niet doen - en op het consultatiebureau hebben ze er ook nooit iets van gezegd. Waarom is een plat achterhoofdje erg? Bij eenzijdige vorming van de linker- of rechterkant van het hoofd kan ik me iets voorstellen dat dat voor de ontwikkeling en evenwichtsgevoel en misschien ook voor het zicht niet fijn is, maar een plat achterhoofd!?? Groetjes,
Kirsten
 
Hoi,
Mijn tweede dochter had ook een heel plat achterhoofd, maar dat kwam volgens mij meer omdat ze erg graag in haar wipstoeltje lag/zat. Misschien zit je zoontje daar ook in. Volgens mij is namelijk de manier van slapen vrij moeilijk te veranderen. Nu gaan ze natuurlijk steeds minder uur per etmaal slapen. Ik zou proberen je kindje als hij wakker is zo min mogelijk met zijn achterhoofd ergens tegen aan te laten leunen (maxicosi bijv. ook). Oh trouwens, bij mijn dochtertje is het gewoon vanzelf over gegaan. Heeft nu een heel normaal hoofd.
Groetjes,
Ivy
 
Hoi,

M'n zoontje had door het KISS-syndroom een voorkeurshouding gecreeerd, dus kreeg toen een afplatting aan 1 kant...dus wij zijn toen ook bij de osteopaat, kinderfysiotherapeut geweest. We kwamen er toen pas achter dat hij het KISS-syndroom had, dus pas na de behandelingen van de manueel therapeut konden we met de afplatting aan de slag. Hij heeft toen ook in zo'n kussen gelegen...het was de 1e week een groot drama en sliep dus bijna niet. Maar na die week begon hij eraan te wennen en sliep hij er heerlijk in. Het is vaak een kwestie van gewenning en steeds terug op z'n zij leggen. Ook niet altijd natuurlijk. Maar na verloop van tijd zagen we de afplatting minder worden. Ze zeggen dat het hoofde minder goed te vormen is na 6 maanden, maar de vorm schijnt dus bij te kunnen trekken tot 4 jaar heb ik gehoord. Maar zal niet vlug gaan na die 6 maanden.
Nu is m'n pasgeboren dochtertje ook een eigenwijsje...ze heeft ook een voorkeurshouding en ze weigerde dus ook tussen het zijligkussen te liggen. Nu leggen we het langste kussen tegen de spijlen aan, dan leg ik haar in het kussen en met handdoeken vul ik de overgebleven ruimte tot de andere kant van het bed op. Ze kon geen kant op en gaf het vrij snel op. Ze ligt nu een week of 2 tussen het kussen en je ziet echt al verschil.
Ik kan me voorstellen dat je denkt wat een gedoe, maar ik wilde er alles aan doen om een helmpje te kunnen voorkomen.  
 
Sterkte ermee!
Groetjes Ingrid
 
Hallo,

Mijn dochter van 6 maanden heeft ook een beetje een plat achterhoofdje.Omdat ze haar sleutelbeentje gebroken had tijdens de geboorte,kwam er bij ons al vroeg fysio thuis.Ze dreigde een plat hoofdje te krijgen aan een kant.Toen dat verholpen was,kreeg ze het op de achterkant.Ik ben er redelijk nuchter in gebleven.Als ze wakker was legde ik haar regelmatig op haar buik of nam ik haar op schoot.In bed lag ze steeds vaker met haar hoofd naar rechts of links.Lag ze dat niet dan duwde ik het in de goede richting tijdens het slaapje.Bij maand 4 werd het niet meer erger.De fysio heeft me gevraagd wat ik er zelf van vond.En ik vind het niet erg genoeg voor een helmpje.Zij ook niet.Zolang het aangezicht er maar niet door veranderd.Oren die halverwege het gezicht staan ofzo,haha.Dan zal het allemaal nog wel meevallen.

succes,

Bien
 
hoi hoi

nou hier ook zon eigenwijs kleintje..
mijn dochter is inmiddels al 1 jaar. en vanaf ze op de rug mocht slapen ( 1 week) had ze al een voorkeurshouding naar links.
ik woon namelijk in duitsland en daar gaat het iets anders dan nederland.
omdat we er op tijd bij waren heeft ze dus geen helmpje nodig gehad
wij hebben 1x per week fysio therapie met kiana.. ook vanwege het hoofdje.. maar vooral ook voor de spieren..
ze ging op gegeven moment ook het hoofdje naar links dragen en dingen grijpen  met links  en over de linker kant draaien..
met fysio hebben we vooral getraint dat ze ook over de rechter kant ging draaien en met de rechter hand naar dingen ging grijpen. dat de spieren in balans waren. en dat doet ze nu perfect. ik heb dan ong. 2 tot 4 x per dag een half uur spelend met haar geoefend
ik had de opdracht van fysio dat ik zo vaak mogelijk met mijn beide handen een soort helmpje over haar hoofd moest maken en dan een lichte druk geven.
soms zat ik zo wel 2 uur lang als ze sliep. wakker vond ze het maar niks.  maar het heeft gebaat. en haar slaap ritme is gelukkig niet ten onder gegaan.. het was dan wel niet altijd even leuk.. maar dat had ik er voor over. dus dat is eigelijk de enige tip wat ik kan geven helaas..
heel veel sucses ermee..!! en het is zeker niet leuk als het klein een helmpje moet..
maar als het nodig is zal het klein later wel dankbaar zijn.

Groetjes Nadine
 
Zo'n helmpje is echt zo erg niet hoor!
Mijn vriendin haar zoontje had een afgeplat hoofdje, het consultatieburo vond het echter niet zo erg. Toen heeft zij zelf een kinderarts gebeld en het hoofdje laten opmeten. Haar zoon kwam echt wel in aanmerking voor een helmpje.

Hij heeft dit 3 maanden opgehad en had nergens last van! Het stond ook niet eens stom, mutsje eroverheen en niemand zag het buiten.
Zijn hoofdje is weer mooi rond. Mijn vriendin vond het ook belangrijk voor  zijn toekomst.
En daar ben ik het wel mee eens!

Tuurlijk is het niet leuk als je kind even met een helmpje op moet lopen, maar hij/zij heeft er later alleen maar profijt van.

Groetjes Renata.
 
Terug
Bovenaan