Afgeplat hoofdje, op zij/buik laten slapen?

<p>Hoi mama’s,</p><p>Mijn zoontje is nu 12 weken en heeft een voorkeurshouding aan de rechterkant en een plat achterhoofdje.</p><p>Nu zegt het consultatiebureau dat ik vaker tummy time moet doen. Maar ik doe dit ten eerste sowieso al, hij vindt het niet leuk en houdt het ook niet heel lang vol maar ik probeer het toch steeds op te bouwen. Ook van de andere kant benaderen en zijn hoofdje steeds de andere kant op leggen heeft geen zin. Slapen doet hij voornamelijk echt met zijn hoofd recht en dus op zijn achterhoofd. Ook kan ik me niet voorstellen dat die paar keer tummy time opweegt tegen al die uurtjes die hij in de nacht maakt op zijn achterhoofdje...</p><p>Nu zit ik te denken hem op zijn zij te laten slapen, eventueel met ondersteuning dmv handdoekjes. Ook overweeg ik hem af en toe op zijn buikje te laten slapen... </p><p>Ik weet dat het overal en door iedereen wordt afgeraden, dus reacties met “dat mag niet, wiegendood enz.” zijn overbodig..</p><p>Ik ben nieuwsgierig naar mama’s die hun baby ook op de buik of zij laten slapen, mama’s met een baby met een plat achterhoofd en wat zij daar aan doen/hebben gedaan...</p>

Hoi!
Wij hebben vanaf het begin ons dochtertje op haar zij laten slapen na de kraamtijd hebben we een zijligkussen gekocht en telkens van zij gewisseld. Tot ze kon rollen met 4/5 maanden dan mag het niet meer. Daarna gewoon op rug laten slapen, maar bleek een buikslaper dus slaapt nu vanaf 7 maanden op haar buik. Als je dit gaat doen niet tegen consultatiebureau zeggen want dit keuren ze af.. Vooral doen waar je jezelf goed bij voelt! 

Wij hadden ook een zijligkussen waardoor hij steeds op z’n zij lag, destijds kon dit gewoon, de tip kreeg ik zelfs van het cb. Dat het nu wordt afgeraden zal vast een reden hebben, ik zou het niet verbergen /liegen erover, je hebt het wel over de veiligheid van een baby.
Wij hebben altijd een babyfoon met camera gehad en goed opgelet. Op een gegeven moment zijn wij overgestapt naar een redressiehelm. 
Het is echt heel moeilijk om hiermee aan de slag te gaan maar al met al hebben alle stappen die we hebben ondernomen effect gehad. Wij werden ondersteund door fysio en kinderarts. 
Nu is onze zoon 11 en zie je er gelukkig niets meer van. 

Babyjem heeft van die kussens speciaal voor babies en hun hoofdje. Flat baby pillow noemen ze het geloof ik. Google het maar. De rest is hier boven al gezegd. Osteopaat kan ook nog helpen

Mijn kindje lag ook altijd op 1 kant te slapen, vind op de builiggen niets en had een afgeplat hoofdje. Ik heb kinderfysio gehad met goede oefeningen en er is geen afplatting meer en kleine slaapt nu op beide kanten. 
Echt geel consequent van 1 kant benaderen, in box alle speeltjes aan moeilijke kant leggen en korte momenten op buik liggen en dit uitbreiden, maar als kleine huilt ermee stoppen en weer op rug draaien.

Succes

Mijn zoontje had ook echt een voorkeur naar 1 kant toen hij klein was, Ik heb steeds zijn hoofdje gedraaid als hij sliep in bed. Ook de fles geven veel afgewisseld en niet steeds aan de zelfde kant. Begevement het bedje andersom op gemaakt omdat hij naar het licht ging slapen vooral overdag. 
Mijn zoontje had echt een hekel aan op zijn buikje liggen maar toen ik een tummy kussen had gekocht waar hij goed leerde zijn armpjes naar voren te houden en hij wat omhoog kwam door de tummy kussen vond hij het ineens geweldig om op zijn buikje te liggen. 
Veder zou ik als je het zelf aan durft hem op zijn zij liggen. Zodra onze zoon kon rollen rolde hij in zijn slaap op zijn buik. Ik heb dit maar zo gelaten en uiteindelijk zie je helemaal niks meer aan zijn hoofdje 

Mijn zoontje had ook echt een voorkeur naar 1 kant toen hij klein was, Ik heb steeds zijn hoofdje gedraaid als hij sliep in bed. Ook de fles geven veel afgewisseld en niet steeds aan de zelfde kant. Begevement het bedje andersom op gemaakt omdat hij naar het licht ging slapen vooral overdag. 
Mijn zoontje had echt een hekel aan op zijn buikje liggen maar toen ik een tummy kussen had gekocht waar hij goed leerde zijn armpjes naar voren te houden en hij wat omhoog kwam door de tummy kussen vond hij het ineens geweldig om op zijn buikje te liggen. 
Veder zou ik als je het zelf aan durft hem op zijn zij liggen. Zodra onze zoon kon rollen rolde hij in zijn slaap op zijn buik. Ik heb dit maar zo gelaten en uiteindelijk zie je helemaal niks meer aan zijn hoofdje 

Wij hadden een babynestje met rolletjes zodst ze op haar zij kon liggen. Daarom lag ze overdag eigenlijk nooit op haar rug, alleen in bed wel op haar rug gelegd en dan regelmatig het hoofdje gedraaid. De kraamhulp raadde zelfs aan om haar op haar zij te leggen. 
Zodra ze zelf kunnen rollen mogen ze liggen hoe ze willen, dan is er toch geen beginnen meer aan. Mijn dochter draaide op haar buik, vond ik doodeng dus de eerste nacht nauwelijks geslapen en steeds gaan kijken en op de rug gelegd. Zodra ik wegliep draaide ze alweer op haar buik haha. Nu ligt ze nog altijd op haar buik te slapen. 

Terug
Bovenaan