Afgeplat hoofdje, op zij/buik laten slapen?

Heey! Hier t zelfde verhaal. 114% ?? oeps. Ik was heeeel erg laks in tummytime en weet ik t wat allemaal. Onze dochter wilde dat ook echt niet allemaal. Toen heb ik zo'n kussentje van AliExpress gekocht voor de afvlakking van het hoofdje inderdaad. Nou, dat heeft bij ons heeeel erg geholpen! De speeltjes in de box lagen wel altijd aan 1 kant maar verder hebben wij niet echt rekening meer gehouden met haar voorkeurshouding. Toen ze sterker werd in d'r nekje ging ze vanzelf de andere kant op liggen. Ze is nu 5 maand en de afvlakking is bijna niet meer te zien! Succes!

Hoi DMP,

Wij hebben toevallig ook een kussentje van Ali, echter nooit gebruikt.... omdat "het niet mag" volgens de richtlijnen.

Wij hebben een in de vorm van een kroon en van gewone stof en vulling. Heb jij die ook gebruikt?
als het bij jou werkte ga ik het ook proberen!

Hallo 
Mijn zoontje had ook een extreme voorkeur voor zijn rechterkant en daardoor dus een afgeplat hoofdje. Ik ben via CB doorverwezen naar fysio (die kwam bij ons aan huis). Die doet eerst een meting hoe erg de afplatting is en gaat daarna met jou en de baby aan de slag. Zij geeft oefeningen, kijkt naar stand van de box en ledikant en geeft tips hoe je je baby het beste daarin kunt leggen zodat de voorkeurshouding verdwijnt. Echt super! Bij ons was de voorkeur binnen no time weg en ging hij van extreme afplatting naar geen afplatting. Als je baby namelijk met de 6 maanden nog in de 'ernstige' categorie valt dan kan de fysio je doorverwijzen naar een kinderarts.
Daarnaast was ik zelf naar de osteopaat met mijn zoontje gegaan ook vanwege darmkrampen. Zij merkte dat door de snelle bevalling alle spieren in zijn rechterlijfje vast zaten en dus ook in zijn nek. Waardoor hij dus die voorkeur voor rechts ontwikkelt had. In 2 behandelingen was hij helemaal soepel en zij had ook hele goede tips en oefeningen voor thuis meegegeven die goed aansloten bij de fysio!
Succes!

Onze beide kinderen hebben/hadden een voorkeurshouding. Fysio, tummies time hielpen wel, maar niet zó goed dat het hoofd er minder plat van werd. Op advies van de fysio destijds een bahydorm kussen aangeschaft ( kussen met een gat erin zodat het hoofd niet op het matras ligt). Advies van haar was wel om het kussen alleen overdag en ik het zicht te gebruiken. Dit Ivm veiligheid. Ik vond het kussen eigenlijk best veilig waarop wij al vrij snel besloten hebben om het kussen met alle slaapjes te gebruiken. En met resultaat! z

Mijn advies is een verwijzing voor de kinderfysio vragen bij het cb.  Die komen aan huis, doen wat extra testen en geven gerichte adviezen. Ze vervolgen het dan ook. Gelukkig is het bij ons maar kortdurend nodig geweest. 
Succes ermee!

Hier ook fysio. Leg haar overdag ook in de box met rolletjes. Forceren naar de andere kant heeft nog geen zin,ze draait snel weer terug. Dus s'nachts nog op rechts, maar overdag geen kans om naar rechts te draaien en na 1 week al verschil. 

Hier ook fysio. Leg haar overdag ook in de box met rolletjes. Forceren naar de andere kant heeft nog geen zin,ze draait snel weer terug. Dus s'nachts nog op rechts, maar overdag geen kans om naar rechts te draaien en na 1 week al verschil. 

Wij werden doorverwezen naar de fysio. Doet het CB hier standaard met een voorkeurshouding. Krijg je oefeningen thuis die echt heel simpel zijn. En binnen een maand was hier de voorkeur weg. Inmiddels geen plat hoofdje meer en een hele sterke nek gekregen. Die oefeningen ga ik ook bij een eventuele tweede kindje gebruiken. 

Terug
Bovenaan