Afkolven

hallootjes. Ik ben in verwachting van de tweede. Mijn oudste kind heeft lang borstvoeding gehad, tot grote tevredenheid. Dat kon toen makkelijk omdat ik thuis was wegens langdurige ziekte. Tegenwoordig werk ik 5 halve dagen in de week. Ik wil dit kindje ook minimaal 6 maanden borstvoeding geven. Ik heb eerst 3 maanden bevallingsverlof, dan 1 maand vakantiedagen. Dan blijven er nog 2 maanden waar ik een oplossing voor moet vinden. Het liefst doe ik ouderschapsverlof, dus maar 2 uur per dag werken. Maar dag hakt wel behoorlijk in op het inkomen. Misschien dat ik daarom ga afkolven op het werk. Het is een klein bedrijf, de enige afsluitbare ruimte is het damestoilet. Heeft iemand hier ervaring mee? Duurt het afkolven een half uur (zonder stopcontact)? En hoe is dat dan om daar zo lang te zitten. Lukt het toeschieten dan eigenlijk wel, of valt dat allemaal wel mee. Ik hoop dat iemand zijn ervaringen wil delen, dit is een hele nieuwe situatie voor mij. Alvast bedankt! Rebecca
 
Hoi Rebecca,
Ook ik heb op het werk afgekolfd, en een echte ruimte daarvoor was eigenlijk niet beschikbaar. Ik heb de eerste keren op kantoor ( de deur kon ik op slot doen) met afgeplakte ramen gekolft. Maar voor het gemak kan je toch beter op het toilet zitten. Als er meerdere toiletten zijn is dit natuurlijk wat gemakkelijker dat als er maar één toilet is. Wat je altijd kunt doen is een briefje maken met daarop bv. SVP niet storen, ik ben nu aan het kolven. Of het kolven lang of kort duurt verschild denk ik per persoon. Meestal was ik binnen 15 minuten klaar, maar ik had het geluk dat ik vrij snel een toeschiet reflex had. Verder kun je eventueel een foto van je kind meenemen, helpt ook wel. Je moet je op het moment van afkolven even helemaal kunnen afsluiten van je werk. Ik werkte ook halve dagen van vijf uur. Wat ik deed was een voeding kolven overslaan, om daarna voor twee keer te kolven. Werkte ook prima, maar als je dit vijf halve dagen doet, zou ik dit niet vijf dagen achter elkaar doen, anders heb je kans dat de melkproduktie achteruit loopt.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, mocht je nog meer willen weten, dan lees ik het wel.
Gr. Esther
 
Hoi Rebecca,
Ik was eigenlijk vergeten te melden, dat je werkgever eigenlijk verplicht is om een ruimte beschikbaar te stellen.
Mocht dit dan toch het toilet worden, dan kan je op jouw werk op bijvoorbeeld een vast tijdstip de wc claimen. Andere werknemers weten dan ook dat als ze naar de wc moeten,dat zij dit dam voor of na het tijdstip moeten doen dat jij kolft.

gr. Esther
 
Is er echt geen andere plek om te kolven? Uiteindelijk gaat het wel om het eten voor je kind en dan is een toilet nou niet bepaald de meest hygieniste plek!
Je werkgever is verplicht om je de eerste 9 maanden in de gelegenheud te stellen je kind te voeden of voor je kind te kolven. Om te kolven moet hij je een afsluitbare *geschikte* ruimte geven (dus geeb wc!!!!!!!). Maar je mag ook maximaal 25% van je werktijd besteden aan het voeden van je kind. Dus de oppas brengt je kind naar je toe, jij gaat naar je kind, of je komt later/vertrekt eerder zodat je kind te eten krijgt en je borsten niet klappen.
 
Mijn zoontje is inmiddels bijna 8 maanden en krijgt nu alleen nog 's ochtends de borst. Tot en met 6 maanden heeft hij volledig borstvoeding gekregen, wat inhield dat ik op mijn werk twee keer per dag moest kolven (ik werk 3 hele dagen). Ook bij ons was daar niet echt een geschikte ruimte voor. En dan kan het 100x in de wet staan dat je werkgever verplicht is om een ruimte beschikbaar te stellen. Als die ruimte er niet is, dan is'ie er niet. Wat ik deed was 's ochtends op de kamer van m'n baas kolven (hij komt een uur later dan ik) en tussen de middag op mijn eigen kamer, als m'n collega's aan het lunchen waren. Of op mijn eigen kamer als mijn collega's al naar huis waren (rond 14.30 uur) Niet mee lunchen was niet echt gezellig en riep ook iedere keer weer vragen op, maar ik had het graag over voor m'n kind. Het kolven op de plee zag ik absoluut niet zitten. Ik heb het wel eens gedaan (in de Bijenkorf en in de trein). Absoluut goor en oncomfortabel, maar de toeschietreflex kwam wel gewoon. Ik had overigens een elektrische kolf die ook op batterijen kon en ik deed er ongeveer een half uur over (dan had ik iets van 220 cc). Maar dit verschilt per persoon. Als je het echt heel graag wilt en gemotiveerd bent, dan lukt het je.
 
Hoi Rebecca,

Je hebt tot je baby 9 maanden is het recht om onder werktijd te kolven óf te voeden. Dat betekent dat je ook kan proberen te regelen dat je baby bij jou op je werk wordt langsgebracht, of dat je zelf naar huis kan gaan om te voeden. Als je niet te ver van je werk woont, is dat wel te doen. Als je werkgever echt geen geschikte ruimte kan regelen, is dit misschien een oplossing.

Ik kan me voorstellen dat het voor een klein bedrijf moeilijk is om een kolfruimte te regelen, maar het is toch echt in de wet vastgelegd. Kleine bedrijven moeten ook aan deze wet voldoen. (Anders kunnen ze ook wel zeggen dat ze het financieel niet aankunnen om je zwangerschapsverlof te geven... heel begrijpelijk maar dat is nu eenmaal je wettelijk recht.) Een wc is echt niet geschikt. Ik zou persoonlijk nog geen boterham voor mezelf in de wc willen klaarmaken, laat staan de voeding voor mijn baby. Misschien kan je baas zijn/haar kantoor ter beschikking stellen?

Ik heb tot mijn oudste een jaar was op het werk gekolfd, 2x per dag. Ik deed er ongeveer 20 minuten over, inclusief het te voorschijn halen en opbergen van de spullen.

Het is wel belangrijk dat je op je gemak zit, anders schiet de melk niet zo makkelijk toe en kan het langer duren. Daarom is een wc ook niet geschikt. De ruimte moet ook warm genoeg zijn! Je kan de toeschietreflex opwekken door je borsten voor het kolven te masseren, of bijv. eventjes naar huis te bellen om de baby te horen :) Als de melk niet goed toeschiet, kun je je huisarts ook om een neusspray vragen (syntocinon).

Nog een goeie zwangerschap toegewenst!
Pauline
 
waarom geven mensen nou niet gewoon antwoord op een vraag, maar beginnen ze gelijk weer te zeiken over het feit dat je werkgever verplicht is iets te regelen....sorry hoor zou perfect zit de wereld niet in elkaar, met name in het midden en klein bedrijf is dit gewoon onmogelijk..wet of geen wet, die wet is namelijk gemaakt door stoffige ambtenaren die werken op ministeries waar alles perfect geregeld is. In de echte wereld (80% van de bedrijven vallen in het MKB) werkt het niet zo. Afdwingen heeftr geen zin. Dit zou namelijk alleen maar als effect hebben dat deze MKB ondernemers in het vervolg geen vrouwen meer in dienst nemen die nog kinderen krijgen. Zie de realiteit nou eens onder ogen en geef deze mensen goede tips.

Tip. Kun je het kolven niet uitstellen tot je vrij bent en dan een keer kolven (1 borst) en de andere geven?

Ik heb een tijd lang gekolft (hij dronk niet aan de borst) en kolfde per keer 2 voedingen (kolfde 4 keer per dag, 's ochtends, tussen d emiddag, s' avonds en voor vlak voor ik naar bed ging). Het is even wennen maar dan zijn je borsten er wel aan gewend.
 
Als iedereen er zo over zou denken komt er inderdaad niets van dat wettelijk vastgelegd kolfrecht terecht! Juist in kleine bedrijven dient de werkgever er op gewezen te worden dat er bepaalde plichten zijn. Er zijn vele oorzaken voor het feit dat Nederland nog steeds achterblijft qua aantal vrouwen dat langer dan 3 maanden bv geeft en de halstarrige houding van werkgevers is er een van......
 
Terug
Bovenaan