afkolven

Hallo allemaal,

Mijn zoontje is twee weken oud en ik voed hem afgekolfde melk met een flesje. Aan de borst was een drama. Het lukte helemaal niet en volgens de kraamhulp lag het aan mijn grote borsten en platte tepels, om het zo maar even "plat" te zeggen. Ook is hij na de geboorte niet meteen aangelegd in het ziekenhuis, dat schijnt ook van invloed te zijn.

Mijn vraag is of er nog meer vrouwen alle melk afkolven en hoe dat bevalt. Ik ben vastberaden om het een paar maanden vol te houden, maar het is wel een enorme klus. Minimaal 6 keer 40 minuten en dan nog het voeden zelf erbij. Dat kan mijn vriend natuurlijk wel voor een deel overnemen, maar ik vind het ook belangrijk om die momenten met de kleine te hebben.

Misschien hebben jullie nog goede tips om het zo lang mogelijk vol te kunnen houden.

Alvast bedankt voor de reacties.
Groetjes.
 
nou ik heb ook een week of 6 afgekolfd en het is inderdaad een hele klus. Ik kolfde bij elke voeding, maar als je genoeg voeding hebt, kun je proberen een keer over te slaan met kolven, bijvoorbeeld 's nachts. Ik wil je niet ontmoedigen maar ik vond het niet vol te houden.

sterkte ermee

groetjes sandra (moeder van kim 5 mnd)
 
Mag ik vragen of je verschillende houdingen hebt geprobeert met voeden aan de borst? Vast wel maar wilde het ff zeker weten.

Heb verder geen tips helaas.

groetjes en succes joyce mama van Mara
 
Hoi, Ik heb niet echt een tip, wil je alleen even zeggen dat je niet de enige bent!! ik heb het ruim 7 weken volgehouden. Mijn dochtertje wilde ook niet aan de borst. Ze hebben haar in het ziekenhuis gelijk een flesje gegeven. Daar baalde ik heel erg van. De kraamhulp heeft me goed geholpen om het toch te proberen maar tevergeefs. Maar, heeft ze gezegd komt absoluut niet door te grote borsten. (dat "probleem" heb ik nl erg)
Heel erg veel succes!! Groetjes!!
 
Hallo...

Mijn zoontje is nu 9 wkn en krijgt ook afgekolfde melk maar drinkt ook uit de borst, alleen voordat hij dit deed waren we een paar weken verder, ook doordat ze hem in het ziekenhuis niet aangelegd hebben. Ik kolf al vanaf dag 2 omdat wij vingervoeding gaven.
Ik weet niet hoe je aan die 40 min. komt maar das wel heel erg lang hoor. Je begint met 10 min. om aan het kolven te wennen en daarna bouw je rustig aan op en uiteindelijk kolf je net zo lang totdat je leeg bent. Ik gebruik de lactina kolf uit het ziekenhuis zodat ik dubbelzijdig kolf en ik ben met 10 a 15 min. klaar en dan heb ik gemiddeld 500 cc ( ja das best veel, vooral mijn linkerborst heeft een melkoverschot)Bij mij is het zo dat ik het al vanaf het begin af aan op deze manier doe en het gewoon in mijn ritme zit..ik probeer wel steeds langere pozen tussen het kolven te houden en red het nu zelfs om af en toe 5 uur niet te kolven ( dan sta ik wel op scherp hoor)
Mijn linkerborst is ook erg groot en vroeger had ik daar een ingetrokken tepel die nu vrij klein is maar ook daar kan mijn zoontje uit drinken, het kost hem wel wat meer moeite en het is vooral een kwestie van goed aanleggen maar de grote van je borsten en tepels hebben er echt niets mee te maken ( ik ben van een cup b naar een cup e gegaan!!)...heb je al eens een lactatiekundige ingeschakeld..ik heb daar zelf veel aan gehad en dankzij haar is mijn zoontje na 4 wkn alsnog aan de borst gaan drinken, wij zijn begonnen met vingervoeden maar dat was echt niet meer te doen en nu krijgt mijn mannetje zowel borstvoeding uit een flesje als uit de borst..tis maar net of ik en hij er zin in hebben en dit gaat erg goed. Ik kolf zelf vaak na het voeden, dan is je tsr
(toeschietreflex) ook al goed op gang en loopt het gemakkelijker.

ik hoop dat je er wat aan hebt
suc6 ermee

gr
saskia
 
Hoi, ik ben in januari bevallen van en tweeling j/m, met keizersnede, en in het ziekenhuis wilde het ook niet zo goed lukken met bv, ze waren een maand te vroeg en klein. ik ben daar begonnen met kolven met hulp van de verpleegsters van de nursery en thuis verder doorgegaan. In het begin gaf ik allebij flesjes met afgekolfde melk toen de jongen beter begon te zuigen legde ik hem steeds aan en gaf het meisje afgekolfde melk met een flesje, en toen zij ook iets sterker was, en beter begon te zuigen heb ik haar aan de borst gedaan. Ik heb ook grote borsten en in het begin waren de tepels 'zacht en iets plat', maar nu gaat het echt goed, ze zijn nu 4 mnd, groeien prima en ik kolf nu af en toe als mijn borsten te vol zijn als ze bijv. en keer de hele nacht doorslapen.. vraag eens hulp bij deskundige, daar heb je vast baat bij. Van lang afkolven gaat volgens mijn kinderarts de melkproduktie toch wel achteruit, omdat het 'zuigritme' van kindermondjes toch anders is. Succes.
groeten uit italie
 
Halloo,

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga inderdaad eens praten met een lactatiedeskundige. Ik ging ervan uit dat als je eenmaal via de fles voedt, dat een borst dan niet meer lukt.

Saskia: die 40 minuten is opgebouwd uit 20 minuten per borst. Ik heb dan per keer zo'n 100 cc in totaal. Op zich precies goed voor een voeding, maar ik kan niet echt een voorraad opbouwen. Dat zou wel erg prettig zijn voor het geval ik een keer echt niet mijn bed uit kan komen om te kolven.

Ik ga mijn mannetje weer voeden. Hij ligt al helemaal te "pruttelen" in zijn bedje.

Groetjes M

 
Hoi,
ook ik had het zelfde probleem en heb ruim 6 weken afgekolfd. ik kolfde 10 min ( beide borsten en had dan ruim 200 cc.) dat 4 maal per dag.
ik vond het alleen soms moeilijk te combineren omdat ik ook een knulletje van 22 maanden had rond lopen en vergat dan wel eens te kolven en dan was mijn hele schema weer in duigen.


succes verder ermee.
heb je puf genoefvolhouden dan. vindt alleen 40 min wel heel veel tijd van je dag vergen. denk ook een beetje aan je zelf.
gr mariette
 
Terug
Bovenaan