Afleren speen

<p>Hoi mama’s</p><p>Mijn zoontje is nu bijna 3,5 en wij vinden het tijd om zijn speen af te gaan bouwen. <br />Hij heeft deze nog dagelijks in gebruik, vooral bij vermoeidheid en in slaap komen. We zijn hem aan t voorbereiden op de komst van zijn broertje of zusje en dat hij dan zijn tutje aan de baby moet geven (grote broer, kleine baby; je kent t haha). We hebben vd week een keer geprobeerd om te kijken hoe hij zou reageren als we zouden zeggen dat we z’n tutje vergeten waren op het kdv; het huis was uiteraard te klein. <br /><br /></p><p>iemand tips voor ons hoe we dit gestaag kunnen aanpakken? Of moeten we voor de cold turkey manier gaan? Vind het zo enorm lastig als hij verdrietig is om dat (rot) ding :) </p><p> </p><p>hoor t graag! </p>
 
Mijn schoonzus nam haar dochter mee naar de speelgoed winkel en zei je mag zelf een cadeautje uitzoeken maar dan moet je bij de kassa je speentje inleveren om mee te betalen ? het wertje wel hahah! Wij hebben gewoon geluk gehad onze dochter was ook 3.5 en ik was zwanger en opeens zei ze nee ik hoef hem niet meer hij is voor baby’s.
 
Wij zijn gestopt met de speen toen hij 1 jaar werd. Cold Turkey. 2 avonden en 1 middagslaapje had hij het moeilijk. Daarna niet meer.
Ook niet als hij andere kindjes ziet met een speen enz.

Maargoed dat is voor jou kindje lastiger denk ik... maar cold Turkey is wel een optie.
 
Hier met 3 jaar en 2 maanden gestopt, omdat er een neefje geboren werd . In de maanden ervoor al op voorbereid: Als de baby geboren is, mag jij je spenen aan de baby geven. De baby is nog zo klein en jij bent al 3.

Zodra de baby geboren was en wij gingen op bezoek, gaf ze gelijk d'r spenen aan haar neefje. Ze heeft dit dus heel bewust zelf gedaan en vond het prima. De spenen waren vanaf dat moment echt weg. Die eerste nacht vond ik het spannend, maar ze sliep prima en heeft er nooit meer naar gevraagd, ze wist zelf heel goed dat de spenen écht niet meer in huis waren want die had ze zelf weggegeven.

Hoe je het doet moet je zelf weten, maar op deze leeftijd is het wel belangrijk dat ze de spenen zelf weg doen, zodat ze ook echt weten dat ze weg zijn. Als jij ze plotseling stiekem weggooit, snapt het kind er niks van.

Mijn ervaring is dat het met wat voorbereiding prima gaat. Die eerste nacht is gewoon even spannend, dat is het altijd. Maar we hebben hier nooit gezeur gehad.

Mijn 2e dochter is nu bijna 2. In december wordt er weer een neefje of nichtje geboren, dan is ze 2.5 en dan wil ik het exact hetzelfde aanpakken.
 
Misschien kun je er sowieso mee beginnen om 'm écht alleen voor het slapen te houden. Niet overdag bij vermoeidheid, met 3.5 jaar is dat eigenlijk niet meer nodig vind ik. Heel duidelijk zijn, speen is alleen voor slapen. Dat is 3 dagen moeilijk en dan weet hij het wel hoor.
 
Ik heb de speen samen met onze zoon doorgeknipt en weg gegooid. Hij snapte toen dat deze stuk was en heeft het met eigen ogen gezien. Ik had het al eens eerder cold turkey gedaan maar dit was een drama. Ook begrijpelijk natuurlijk gezien het kind gewoon niet snapt waarom de speen er niet is.
Het heeft na het doorknippen bij ons nooit een probleem gegeven. Hij heeft er nooit meer om gevraagd.
 
Vanaf 2.5jaar hebben wij onze kinderen de speen alleen nog maar gegeven voor het slapen.
Op de 4e verjaardag heeft de oudste onlangs zijn speen afgegeven. Uiteraard lang van te voren gezegd: "als je 4 wordt dan doen we de speen weg". "morgen ben je jarig, dus dit is je laatste nacht met speen". De volgende ochtend kwam hij uit zichzelf naar mij toe: "kijk mama, deze is nu voor jou, ik hoef hem niet meer"
En verrassend genoeg geen echt theater gehad dat hij de speen daarna misde. Tuurlijk wel eens gevraagd om een speen, maar dan was mijn antwoord altijd: "hoe oud ben je nu?" afleiden met de vraag of hij anders nog een ander knuffeltje in bed wilde, was meestal al genoeg. Mij viel het super mee, had het veel erger verwacht, zeker omdat hij nog een broertje heeft die dus wel nog een speen heeft.
 
Terug
Bovenaan