Afleren speen

<p>Hoihoi, </p><p>ik heb een zoontje van bijna 3. Hij vraag de hele dag door om zijn speen. Ik probeer hem vaak af te leiden maar dan is al snel weer de vraag om zijn speen. Hij krijgt hem niet hoor echt alleen in bed of als hij hard is gevallen enz. <br />maar nu willen we dus gaan proberen om helemaal te stoppen met zijn speen. Hij heeft nogal een spenen mond ? </p><p>nu heb ik gehoord dat als je voor dat een peuter 3 is stopt met een speen dan groeien de tanden weer mooi. Dus dat wil ik graag gaan proberen. <br />heeft iemand de tip om zo makkelijk mogelijk te stoppen met de speen? <br /><br /></p>
 
Met ons zoontje hebben we hem in de schoen gedaan dan kon sinterklaas hem aan kleine kindjes die hem echt nodig hadden geven. Hij liep bijna dav en nacht met een speen. Hij was toen 3 jaar en 3 maand. Totaal geen probleem geweest. We hadden er nog wel een bewaard voor als het echt extreem zou worden maar na die avond heeft hij er nooit meer om gevraagd
 
Ik heb de schaar in de speen gezet. Toen hij hem in z'n mond deed was het, oh kijk nou hij is kapot! Hij heeft m zelf in de prullenbak gegooit en heeft er nooit meer naar gevraagd. Hij was toen 2 jaar en 2 maanden
 
Die van ons was op een dag kapot zat een scheur in samen met mijn dochter weg gegooit eerste nachten even moeilijk geweest maar daarna niet meer.
 
Ik vind dit altijd zo'n raar onderwerp, stoppen met de speen. Mijn kind is 4 en heeft dat ding nog, en put er zo veel troost uit. Hij heeft hem alleen in bed, en wanneer hij ziek is. Als hij een jaar of zes is en dat ding nog heeft onderneem ik wel actief, maar voor nu... Een heerlijk tevreden kind en slaapt alle nachten door (al vanaf dat hij een kleine baby was, met speen?) iedereen mag hetzelf weten, maar ik heb het idee dat iedere moeder denkt dat die speen weg moet (het liefst al voor het eerste jaar) omdat je dat overal en van iedereen hoort. Hier dus een tegengeluid??
 
Ik kan me dus niet voorstellen dat je dat ding zou willen houden.. niet goed voor de tanden en spraak.. vind t ook geen gezicht, net als kinderen die nog met een babyfles lopen na hun 1e jaar. Heel slecht voor de tanden. Zonder te oordelen (ieder z'n ding) maar je kan t ook bekijken als even doorzetten en vervolgens troost halen uit iets anders zoals een knuffel. Alsof je niet een tevreden kind kan zijn die doorslaapt zonder een speen. Je slaapt toch zelf ook niet meer met zo'n ding?
 
Voor onze jongste dochter hebben we een beloningssysteem gedaan. 14dagen een sticker plakken en zodra de 14dagen zonder speen aanbraken haar een mooi cadeautje gegeven (iets wat ze zelf heel graag wilde) ze was zo blij dat ze zelf aangaf dat ze als grote meid zonder speen naar de basisschool kan. Nooit meer om de speen gevraagd.  
Onze oudste heeft nooit een speen gehad, wel een knuffeldoekje. 
 
Terug
Bovenaan