Afplatting achterhoofd

Mijn dochter van bijna 4 maanden heeft een beetje een plat achterhoofdje, we volgen al een aantal weken fysiotherapie hiervoor. Maar ik vind de afplatting nog niet beter worden. Meer mensen dit mee gemaakt? En is de afplatting minder geworden?

Hoi!

Hier ook weken fysio gehad voor de afplating. Uiteindelijk heeft de fysiotherapeut ons doorverwezen naar een osteopaat, hierna ging het snel beter met het draaien van de nek. Bij de tweede de stap naar de fysiotherapeut overgeslagen. Beduidend mindere afplatting als bij onze dochter. Ze is inmiddels 3 jaar en je ziet niks meer van de afplatting. Wel hebben mijn kinderen allebei een rond hoofd, maar niet storend.

Mn zoontje was met 4 maanden ook echt plat... Opzich is het nu wel iets minder...
Mn jongste vanaf dag 1 op zn buik laten slapen en die heeft echt een mooi achterhoofdje zoals het hoort.. Dan zie je nog wel dat de oudste plat is (geweest)...
Dusja je ziet het straks echt minder mede door het haar... Maar echt weg gaat het niet

Fysio helpt natuurlijk wel wat, maar de vraag is vooral wat je er thuis de hele dag tegen 'doet'. Dus op de zij/buik laten slapen, ook in de box niet op de rug. Veel oefenen op de buik. En je hebt speciale kussentjes, voor als je kindje wél op z'n rug ligt. Is volstrekt veilig, even Googlen!

Mijn dochters vanaf geboorte veel op hun zij geslapen, dat vonden ze fijn. Steeds wisselen van zij. Dat scheelt al zoveel, als ze niet alle dutjes op hun rug doen! Verder veel oefenen op de buik, het nekje wordt steeds sterker! En nee, dat vinden ze meestal niet zo leuk. Maar oefening baart kunst :)

Wij hebben voor ons dochtertje van de fysio verschillende tips gekregen. Het is al even geleden, maar inderdaad op de buik veel oefenen. In de box kun je de kleine op de zij leggen met een opgerolde (hydrofiel)doek tegen de buik. Ik gaf toen ook geen borstvoeding meer. Met de fles geven draaiden wij de fles steeds iets verder opzij, als ze in een stoeltje lag of bij ons op de (opgetrokken) knieën. Hoe jonger je er iets mee doet, hoe groter de kans dat het snel beter wordt. Succes ermee!

Onze jongste zoontje had een flinke afplatting en wij hebben sinds hij drie maanden was fysio (maar ook voor een ander probleem met zijn nek). De afplatting duurt lang voordat het beter wordt zolang ze nog op de rug slapen. Wij moesten veel op de buik oefenen en hem met overdag slaapjes op de zij laten slapen.  Ons zoontje ging vanaf 5,5 maand op zijn buik slapen en sindsdien is het langzaamaan gaan verdwijnen. Met 8/9 maanden nauwelijks nog merkbaar en nu met 11 maanden compleet weg. Het kan dus ook iets van de lange adem zijn!

Terug
Bovenaan