Afstand opvang

Mijn kindje wordt bijna 2 en we willen graag dat hij dan start op een peutergroep bij een kinderdagverblijf. Nu zijn hier genoeg kinderdagverblijven in de buurt, ook op loopafstand. We hebben er ook een paar bekeken, maar via vrienden kwamen we in contact met een opvang op zo'n 15 minuten fietsen of 10 minuten met de auto. We wonen in een drukke stad en 's ochtends zal het druk zijn op de weg. Maar.. tegelijkertijd is dit het enige nadeel. We zijn er dolenthousiast over en hebben er een erg goed gevoel bij. Huiselijk, klein, vrolijk, visie die bij ons past en dus aangeraden door vrienden. Het gaat om 2 dagen per week. Ze hebben plek.

Wat is wijsheid? Is het onzin om zo ver te fietsen omdat het kdv nu eenmaal goed voelt of kunnen we beter verder zoeken naar iets wat wat dichterbij zit? Ik vraag me ook af of het invloed kan hebben op de overstap naar de basisschool. Hij zal naar een basisschool in de buurt gaan. Is die stap makkelijker als hij misschien al een paar kindjes kent van het kdv? En zijn er al speelafspraakjes voor de basisschooltijd?
 
Tot 2 jaar spelen kinderen in ieder geval nog niet samen.
Weet je zeker dat er dichterbij niet ook iets goeds zit?
 
Onze dochters gaan vanaf dag 1 al naar een opvang kwartiertje van huis. Voor ons paar minuten zeker wel omrijden, volgende oprit de snelweg op richting werk. Maar voor ons echt driedubbel waard. Speelafspraakjes (als die al voorkomen zo jong) kunnen toch ook prima kwartiertje verderop? Ik zie echt het probleem niet. 
En basisschool? Mijn dochter is de enige uit ander dorp in haar groep, maar de kindjes waar ze al 3 jaar mee speelt gaan in desbetreffende dorp straks allerdrie precies naar verschillende scholen. Dus die garantie krijg je ook niet ;)
 
Onze dochter moest naar de opvang aan de andere kant van ons dorp (5 minuutjes om, stelt niks voor maar toch) omdat er op de andere dichtbij huis geen plek was. 
Haar toen wel op de wachtlijst gezet voor degene die dichtbij was. Toevallig 3 weken terug een bericht gekregen dat er plek is voor haar en besloten haar niet meer om te zetten. Ze heeft het super naar haar zin en echt een vriendinnengroepje op de opvang. 
Ze gaat na volgend jaar zomer naar school toe dus dit jaartje maakt ze daar af. Onze zoon hebben we sinds deze week op dezelfde locatie. We zijn er gewoon tevreden over en dan maar wat onhandig met wegbrengen. Je kind met een fijn gevoel achter laten is zoveel waard!! 
 
Wij rijden ook een kwartier om voor de opvang. We kozen hier bewust voor omdat het een agrarische opvang is, dingen te bieden heeft die wij dus thuis niet hebben en we ontzettend gecharmeerd waren van de plek. Hier tot 3 jaar geen speelafspraken. Nu af en toe, en dat gaat prima. Over de aansluiting met de basisschool kan ik niets zeggen, maar maak me daar geen zorgen over of zo.. 
 
Wij hebben ook niet echt de dichtstbijzijnde kinderopvang uitgekozen, (terwijl we uitzicht hebben vanuit ons huis op een opvang in de straat) soms is dat wel onhandig, maar meestal gewoon prima te doen. Als je je zorgen maakt over de school, kan je je misschien beter afvragen of de opvang straks een samenwerkingscontract heeft met scholen in de buurt, zodat je kindje daar ook naar de BSO kan gaan (mocht dat de bedoeling zijn tegen die tijd). Er zijn ook heel wat kindjes die naar school gaan maar nog nooit op een kinderdagverblijf zijn geweest, en die kunnen heus ook vriendjes maken. ;)

Ons zoontje van 2,5 heeft één speelafspraakje gehad, maar dat was het ook wel. Tijdens die afspraak heeft het betreffende meisje hem een duw gegeven en weigerde ze sorry te zeggen, dus nu hoeft het voorlopig niet meer van hem... Op de opvang spelen ze inmiddels (nu 2 maanden later) wel weer gewoon samen, maar dat was in het begin ook even bekoeld. Maar spelen doet hij natuurlijk al hele dagen op de opvang (in ons geval 4 dagen in de week), dus thuis vind hij het juist fijn om even volop aandacht van papa en mama te krijgen en voor 'zijn baby' te zorgen (bijvoorbeeld door babyspeelgoed bij zijn broertje van 4 maanden in de box te laten vallen...).

Overigens is ons zoontje wel gewisseld van opvang sinds hij gaat, maar dat heeft te maken met een verhuizing. We hadden hem eerder al op een vergelijkbare afstand van ons huis (maar naast mijn werk) zitten. Echter ga ik sinds corona zelden nog fysiek naar mijn werk, en na de verhuizing was het wel ongeveer een half uur rijden geworden naar de opvang en lopen gewoon echt niet meer te doen (16 km enkele reis). Op de dagen dat mijn man fysiek op het werk mocht verschijnen lag het nog wel vlak langs zijn route, maar dat was ook maar de helft van de dagen, waardoor we best vaak alleen voor zijn opvang een heel eind moesten rijden. Na ongeveer een maand (waarin we dus nog half bezig waren met alle verhuischaos) zijn we dus op zoek gegaan naar een opvang dichterbij, en die hebben we gelukkig gevonden. We hebben toen wel een afspraak gemaakt om ook bij de opvang bij ons in de straat te kijken, maar bij de opvang wat verder weg konden we eerder terecht, en daar waren we zo weg van dat we de afspraak voor dichterbij hebben afgezegd.
Ik denk dat je vanzelf merkt of de reisafstand voor jullie als teveel voelt of niet.
 
Ik denk dat als je voor een andere opvang zou kiezen, je bij elk negatieve moment denk: had ik toch maar die andere gekozen... 
 
 
Ik zou kiezen voor de opvang waar je het beste gevoel bij hebt. Is het die bij jullie in de buurt, IDEAAL. Maar als niet, ook goed. Het is geen wereldafstand. En als de kinderen samen willen spelen, zullen nu de ouders toch vaak bij zijn, lijkt mij. 
 
Terug
Bovenaan