Ik kan niet bepalen wat voor jou de juiste keuze is, ik kan alleen mijn persoonlijke ervaring delen:
Ik ben zwanger geraakt tijdens de laatste loodjes van de studie, moest alleen mijn scriptie nog afronden, waarvan het vooronderzoek al af en goedgekeurd was. Ik verwachte zeker af te ronden voor de kleine kwam. Ik denk dat ik persoonlijk de zwangerschap te veel heb geromantiseerd en niet heb stilgestaan dat iedereen zwangerschap anders ervaart.
Helaas kan je niet voorspellen hoe je zwangerschap gaat. Ik was het eerste trimester enorm ziek. Heel veel misselijk/overgeven, enorm slecht slapen, ontzettende moodswings etc. Ik kon mij totaal niet meer focussen op mijn scriptie. Omdat ik met een deadline en de druk zat bleef ik het proberen, maar bij inleveren een 1 gekregen omdat ik zelfs fouten in de APA had, wat ik nog nooit eerder fout heb gedaan.
Ik moest wachten op het volgend inlever moment. (3 mei). Ondanks dat ik het tweede en derde trimester mij iets beter voelde, heb ik echt geen goed gevoel over mijn eindproduct. Ik heb totaal geen focus kunnen vinden, voel me heel vaak super moe door het slechte slapen, krijg pijn bij het lange zitten, werd vaak down tijdens het zitten aan mijn scriptie door hoe ik mij voelde en kreeg last van zwangerschapsdementie. Ik kom vaak niet op woorden om zaken goed te verwoorden, wat enorme frustraties meebrengt ondanks voldoende pauzes. Ik heb gezegd dat ik 3 mei wel ga inleveren. Maar eerlijk gezegd verwacht ik pas na de geboorte echt af te studeren.
Ik heb oprecht ook het gevoel minder genoten te hebben van de zwangerschap. Deels door de coronamaatregelen, maar ook wel echt de druk en stress die ik mijzelf de afgelopen maanden heb opgelegd om aan mijn scriptie te zitten en de frustratie als het mij niet lukte. Eb nu heb ik nog dagelijks de gedachte van gaat het mij wel lukken als de kleine er is? Wat als het een huilbaby blijkt? Hoe erg wordt mijn vertraging en hoe erg loopt mijn studieschuld nu op etc.