afvallen

Hallo toekomstige mama's en ervaren moeders,

Ik ben ongeveer 4 maandjes geleden bevallen en ik ben nu bezig met mijn reis om weer in vorm te komen na de zwangerschap. Echter, het afvallen lijkt niet zo vlot te gaan als gehoopt.

Ik heb onlangs afslankshakes van https://skinnylove.be/ en xxlnutrition.com geprobeerd om een beetje extra hulp te krijgen, maar helaas werd ik behoorlijk misselijk van deze shakes. Momenteel eet ik slechts één keer per dag, maar ik merk niet veel verandering in mijn gewicht.

Zijn er andere moeders die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt na de bevalling? Ik zou het fijn vinden om wat advies te ontvangen over gezonde methoden om af te vallen na de zwangerschap. Wat heeft voor jullie gewerkt?
 
Stop alsjeblieft met je lichaam uithongeren zo kort nadat je lichaam zo'n geweldige prestatie heeft geleverd.
Je lichaam moet eerst nog herstellen.
Ik weet niet of je borstvoeding geeft?
 
Je lichaam uithongeren terwijl je nog aan het ontzwangeren bent, gaat je niet helpen. Ook slechts een keer per dag eten is bijzonder ongezond voor een jonge moeder. Eet drie maaltijden per dag, drink veel water, sport/beweeg en slaap regelmatig.
 
Ik begon bijna 2 jaar na de bevalling met afvallen, ruim na de periode van ontzwangeren. Ik heb gebruik gemaakt van een calorieën teller om eens na te gaan wat ik allemaal at en in welke dingen misschien veel meer calorieën zaten dan ik dacht en andersom. Op die manier kwam ik tot inzichten aan welke knoppen ik kon draaien om mijn eetpatroon hetzelfde te houden (drie maaltijden per dag, twee stuks fruit) en ook af en toe eens iets lekkers te kunnen pakken, maar toch af te vallen. Bijvoorbeeld: minder zoete dingen op brood, minder boter op brood, ander type muesli, dat soort dingen.

Op die manier ben ik 8 kilo kwijt geraakt. En nu heb ik mijn eetgedrag weer ietsje aangepast om op gewicht te blijven.

Daarnaast luisterde ik naar een podcast, dan voelt het minder alsof je het alleen doet.

Hopelijk heb je er iets aan!
 
Wat wil je nu eigenlijk? Je bent net 4 maanden verder. Ja ik weet dat er vrouwen zijn die gelijk hun figuur weer terug hebben na de bevalling, maar die zijn meer uitzondering dan regel.
He en komt je lichaam weer in dezelfde vorm als voor de zwangerschap? Moet je dat willen? Moet je je er voor schamen dat je lichaam misschien niet zo strak meer is als voor je zwangerschap???
Jammer dat allee in de huidige maatschappij zo perfect moet zijn…
 
Wat wil je nu eigenlijk? Je bent net 4 maanden verder. Ja ik weet dat er vrouwen zijn die gelijk hun figuur weer terug hebben na de bevalling, maar die zijn meer uitzondering dan regel.
He en komt je lichaam weer in dezelfde vorm als voor de zwangerschap? Moet je dat willen? Moet je je er voor schamen dat je lichaam misschien niet zo strak meer is als voor je zwangerschap???
Jammer dat allee in de huidige maatschappij zo perfect moet zijn…
Wat wil jij eigenlijk bereiken met deze post? Je legt de oorspronkelijke auteur allerlei woorden in de mond en doet ook nog eens alsof het een doodzonde is om te willen afvallen. Er was helemaal niks gezegd over schaamte of perfect willen zijn, deze mama vraagt om tips om gezond af te vallen.

Ik ben helemaal voor body positivity maar we hoeven toch niet hout voor de brandstapel te gaan verzamelen als iemand gewicht wil verliezen?
 
Hallo toekomstige mama's en ervaren moeders,

Ik ben ongeveer 4 maandjes geleden bevallen en ik ben nu bezig met mijn reis om weer in vorm te komen na de zwangerschap. Echter, het afvallen lijkt niet zo vlot te gaan als gehoopt.

Ik heb onlangs afslankshakes van https://skinnylove.be/ en xxlnutrition.com geprobeerd om een beetje extra hulp te krijgen, maar helaas werd ik behoorlijk misselijk van deze shakes. Momenteel eet ik slechts één keer per dag, maar ik merk niet veel verandering in mijn gewicht.

Zijn er andere moeders die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt na de bevalling? Ik zou het fijn vinden om wat advies te ontvangen over gezonde methoden om af te vallen na de zwangerschap. Wat heeft voor jullie gewerkt?
Dag lieve mama,

Ik weet dat het moeilijk kan zijn om jezelf in de spiegel te zien en er anders uit te zien dan vóór je zwangerschap. Maar weet dat je een topprestatie hebt geleverd om je kind te dragen, te baren en nu ook te verzorgen en op te voeden. Het heeft je lichaam veel energie gekost en het is kortgeleden. Je lichaam heeft ongeveer 9 maanden nodig, al dan niet een jaar, om te ontzwangeren.
Wees lief voor je lijf die iets waardevols heeft gedaan.

Als hormoontherapeut heb ik de volgende tips voor je:
1. Wees trots op jezelf en de prestatie van je lichaam. Spreek dit ook uit (ja dit klinkt heel vaag, maar door dit uit te spreken kom je in een positieve spiraal);
2. Je mag echt voldoende eten. Juist 3 maaltijden per dag zorgen ervoor dat je meer gaat afvallen, zonder energietekort te hebben;
Deze maaltijden moeten uit een goede combinatie van gezonde koolhydraten, vetten, vezels en eiwitten bestaan. Het gaat vaak mis bij het eten van de verkeerde koolhydraten en vetten en een tekort aan eiwitten. Zorg voor een koolhydraatuur/maaltijd, bijvoorbeeld als avondeten.
2. Drink minimaal 2L water, al helemaal als je borstvoeding geeft.
3. Ervaar je veel stress? Dan raad ik sporten af, dit advies verwachten de meeste mensen niet maar is toch echt zo. Bij veel stress zijn wij vrouwen niet gebaad bij extra inspanning. Wat ik dan aanraad is wandelen of pilates (in ieder geval iets rustigs).
4. Beperk koffie en alcohol, veel suiker (je wilt namelijk een stabiele bloedsuikerspiegel)

Heel veel succes toegewenst and don't be too hard on yourself.
 
Terug
Bovenaan