afwennen speen

Hallo,
Wie heeft er tips voor mij voor het afwennen van de speen. Mijn dochter is twee jaar en slaapt niet zonder speen. Ze begint er nu op te kauwen zodat de spenen binnen een paar weken kapot zijn. Dit wordt me iets te kostbaar en bovendien is ze oud genoeg! Bij mijn eerste is het afwennen min of meer gedwongen gegaan omdat ze op haar tanden was gevallen!
Ik heb geen idee hoe ik dit het beste aan kan pakken dus alle adviezen zijn welkom!
Groetjes Suzan
 
Onze zoon begon op zijn 2e ook zijn spenen kapot te bijten...en zo gauw er een klein gaatje in zat liet ik hem zelf zijn speen weggooien.... Na verloop van tijd ongeveer een speen of vijf verder..was ik het zat en vertelde hem dat we nu voor de laatste keer samen een speen gingen kopen als deze kapot zou zijn moest hij hem weggooien en kreeg hij geen nieuwe meer...
Samen zijn we op pad gegaan voor een mooie rode nieuwe speen met een trein...
Trots kwam hij er mee thuis en liet hem aan iedereen zien.... Niet op bijten riep ik want als hij stuk gaat krijg je geen nieuwe speen meer....
Na ongeveer een week zat het eerste kleie gaatjje erin en moest hij weg na nog drie dagen en een te groot gat kwam de prullenbak in zicht.. Onze zoon heeft hem weggegooid en nooit meer om getaald....
Natuurlijk had ik wel een nieuwe speen achter de hand...want het afleren van je speen doe je niet zo 1,2,3.....
Suc6
 
Onze zoon begon op zijn 2e ook zijn spenen kapot te bijten...en zo gauw er een klein gaatje in zat liet ik hem zelf zijn speen weggooien.... Na verloop van tijd ongeveer een speen of vijf verder..was ik het zat en vertelde hem dat we nu voor de laatste keer samen een speen gingen kopen als deze kapot zou zijn moest hij hem weggooien en kreeg hij geen nieuwe meer...
Samen zijn we op pad gegaan voor een mooie rode nieuwe speen met een trein...
Trots kwam hij er mee thuis en liet hem aan iedereen zien.... Niet op bijten riep ik want als hij stuk gaat krijg je geen nieuwe speen meer....
Na ongeveer een week zat het eerste kleie gaatjje erin en moest hij weg na nog drie dagen en een te groot gat kwam de prullenbak in zicht.. Onze zoon heeft hem weggegooid en nooit meer om getaald....
Natuurlijk had ik wel een nieuwe speen achter de hand...want het afleren van je speen doe je niet zo 1,2,3.....
Suc6
 
Onze zoon begon op zijn 2e ook zijn spenen kapot te bijten...en zo gauw er een klein gaatje in zat liet ik hem zelf zijn speen weggooien.... Na verloop van tijd ongeveer een speen of vijf verder..was ik het zat en vertelde hem dat we nu voor de laatste keer samen een speen gingen kopen als deze kapot zou zijn moest hij hem weggooien en kreeg hij geen nieuwe meer...
Samen zijn we op pad gegaan voor een mooie rode nieuwe speen met een trein...
Trots kwam hij er mee thuis en liet hem aan iedereen zien.... Niet op bijten riep ik want als hij stuk gaat krijg je geen nieuwe speen meer....
Na ongeveer een week zat het eerste kleie gaatjje erin en moest hij weg na nog drie dagen en een te groot gat kwam de prullenbak in zicht.. Onze zoon heeft hem weggegooid en nooit meer om getaald....
Natuurlijk had ik wel een nieuwe speen achter de hand...want het afleren van je speen doe je niet zo 1,2,3.....
Suc6
 
Onze zoon begon op zijn 2e ook zijn spenen kapot te bijten...en zo gauw er een klein gaatje in zat liet ik hem zelf zijn speen weggooien.... Na verloop van tijd ongeveer een speen of vijf verder..was ik het zat en vertelde hem dat we nu voor de laatste keer samen een speen gingen kopen als deze kapot zou zijn moest hij hem weggooien en kreeg hij geen nieuwe meer...
Samen zijn we op pad gegaan voor een mooie rode nieuwe speen met een trein...
Trots kwam hij er mee thuis en liet hem aan iedereen zien.... Niet op bijten riep ik want als hij stuk gaat krijg je geen nieuwe speen meer....
Na ongeveer een week zat het eerste kleie gaatjje erin en moest hij weg na nog drie dagen en een te groot gat kwam de prullenbak in zicht.. Onze zoon heeft hem weggegooid en nooit meer om getaald....
Natuurlijk had ik wel een nieuwe speen achter de hand...want het afleren van je speen doe je niet zo 1,2,3.....
Suc6
 
Toen onze zoon 2 jaar en 2 maanden was hebben we hem zijn speen laten weggooien. Ook omdat hij alles kapot beet. We hebben uitgelegd dat hij groot is en dat spenen voor baby's zijn. Hij had inmiddels een baby broertje van 4 maanden dus hij snaptje dat zijn broertje nog wel een speen mocht.
Eigenlijk is het direct geen probleem geweest (ik was bang voor allerlei hysterie, maar dat bleef volledig uit!). Hij accepteerde het verhaal, gooide zelf zijn speen in de prullebak en dat was het dan!. Enige nadeel was dat hij een paar nachten midden in de nacht wat onrustiger was maar dat was snel over. Verveldender was dat hij s middags wel wat korter of soms niet meer sliep. Maar ja of dat nu volledig aan de speen te wijden was....

Wel is een speen heel lang voor hem heel aantrekkelijk geweest. Hij pakte 's morgens nog wel eens het baby speentje van zijn broertje. Maar goed daar zijn we consequent mee geweest.
Toch merk ik dat hij als substituut op veel dingen is gaan kauwen. Dus soms denk ik wel eens dat we hem misschien te vroeg van de speen hebben afgehaald.
Mijn jongste zoon is nu 1,5 jaar oud en ook speen verslaafd. Dus ik ben ernstig aan het twijfelen wanneer ik hem er af ga halen. Juist eerder ? Zodat geheugen nog niet echt speen geprogrammeerd is. Of juist later dan 2 jaar zodat de orale zuig en kauw behoefte goed bevredigd is.
Ik weet het niet.....

Maar.. om op je vraag terug te komen. Volgens mij doen we als ouders er moeilijker over dan het kind zelf. Laat de speen zelf weggooien en het resultaat is verbluffend!

Miriam
 

Hoi hoi,
Mijn zoontje van 2 is (helaas) ook nog dol op zijn tutje.
Ik heb er een van Difrax. Die zijn van siliconen en kunnen ze dus niet kapot bijten!!!Scheelt een paar centen. Je hebt ze in 2 soorten,namelijk in de vorm van een gewone fopspeen en met een rechte speen zeg maar dus niet dat stukje omhoog. Die verminderd ook de zuigbehoefte. Bij ons werkt hij want zodra hij in slaap valt spuugt hij hem uit. Hij kan er ook niet echt op zuigen als op een "normale".
Ik heb wel eens van iemand gehoord dat die zijn zoon/dochter aan een "nieuwe" baby mocht geven. Bijv die van een tante,buurvrouw enz. Onder het mom van,jij bent nu een grote jongen/meid dus hoeft geen speen meer maar de baby wel.
Hielp bij haar goed en ze zijn zo trots als een pauw!!
Suc6 ermee
Groetjes Mirella
 
Ik heb een zoontje van 3 en een dochtertje van 2. De oudste heeft nooit een speentje gehad en nooit gemist. De jongste had blijkbaar een veel grotere zuigbehoefte en heeft tot voor kort een speentje gehad (vanaf 1 jaar alleeen in bed, vanaf anderhalf tot ze sliep, en dan voorzichtig uit haar mondje halen).
Wij zijn er met kerst in 1 keer mee gestopt (ze was 2 gewordenin november). Mijn man had 2 weken vrij genomen, en als het problemen zou geven konden we om en om naar haar toe, en wwas er evt. een uitslaapmogelijkheid...
We hebben haar verteld dat ze al een flinke, grote meid is, te groot voor het speentje. Na 2 dagen veel huilen, zeuren om het speentje was ze er vanaf. Ze heeft nog een week geroepen:"Ikke tew goot voor peentje!" en heeft ze het er helemaal niet meer over!
Ze kauwt ook op alles wat ze tegenkomt, maar dat heeft bij haar te maken met tandjes krijgen.  De laatste hoektand moet doorkomen en dan is het even weer klaar. Beide kinderen waren laat met tandjes, en hebben er heeeel veel last van gehad. De oudste heeft sinds kort de laatste 4 kiezen, die trouwens bijna ongemerkt zijn gekomen (nu hopen dat dat bij de jongste ook zo zal gaan...)
Ik denk dat het ook een beetje met timing te maken heeft: ze kreeg een peuterbed rond haar verjaardag, daar hebben we haar eerst aan laten wennen. En we wilden helemaal van de speen af zijn voor ze naar de psz zou gaan, en dat is gelukkig ook goed gegaan...
Ik ben dus helemaal voor de cold turkey methode!
Succes allemaal!
Ineke
 
Terug
Bovenaan