Ik zit even te denken hoe dat ging bij de geboorte van m'n dochter 7 jaar geleden haha
Ik kreeg haar eerst lekker op mijn buik en konden haar rustig bekijken...
Tijdens onze ontdekkingsreis kunnen ze de kleine al wel beoordelen... heb hieronder wat gevonden erover....
Wanneer een baby geboren is wordt deze meteen getest. De test bestaat uit 5 metingen die resulteert tot de Apgar Score. Deze test wordt 3 maal herhaald: 1 minuut na de geboorte, 5 minuten erna en 10 minuten erna. De 5 punten waarop gemeten wordt zijn:
•A - activity - activiteit
•P - pulse - hartslag
•G - grimace - grimas
•A - appearance - uiterlijk
•R - respiration - ademhaling
Een score van 7-10 is normaal, 4-7 geeft aanleiding tot ingrijpen en een score van 3 of lager verlangt direct ingrijpen. Hieronder een overzicht van de mate van teken en score die daaraan wordt toegekend.
Teken 0 punten 1 punt 2 punten
A Activity (activiteit) Afwezig Armen en
benen gebogen Actieve beweging
P Pulse (hartslag) Afwezig Onder de 100 bpm Boven de 100 bpm
G Grimace (grimas) Geen
respons Grimas Niezen, hoesten, trekken
A Appearance (uiterlijk) Blauw-grijs,
geheel bleek Normaal,
behalve extremen Normaal
over gehele lichaam
R Respiration (ademhaling) Afwezig Langzaam, onregelmatig Goed, huilen
Een beginnende lage score is niet iets waar je je meteen zorgen over hoeft te maken. Het kan zijn dat je baby even moet bijkomen van de bevalling. De uitslag van de test is voor de gynaecoloog/verloskundige slechts een indicatie over de conditie van je baby op dat moment. Maak je ook geen zorgen wanneer je een thuisbevalling hebt. De verloskundige zal beschikken over alle apparatuur om de juiste maatregelen te nemen indien nodig.
De looptest en de reactietest doen ze volgens mij pas wanneer het kindje bijgekomen is. Het eerste huidcontact met moeder en kind is heel belangrijk...
Vraag het anders idd aan de VK