Agpar verplicht?

Als ons kindje geboren is, wil ik hem graag direct en lange tijd huid op huid. Voor ons is het een bijzonder moment en daar hoort geen haast bij.

Weten jullie of de agpartestjes verplicht zijn? En wat doen ze dan precies? Ik vind het een naar idee als ze zo'n kleintje al allerlei heftige stimuli geven.

Ik breek even in vanaf het zwanger worden forum.

Volgens mij krijg je je kindje wel direct op je huid. Daarna worden de apgar-scores pas gemeten. Bij mijn eerste heb ik dat absoluut niet als haastig ervaren. Vond bovendien dat ze de scores erg snel meten.
Ik zou het iig even aankaarten bij de vk. Dn kunnen ze er misschien rekening mee houden. Iedereen heeft tenslotte andere wensen.

Succes.

Ik zit even te denken hoe dat ging bij de geboorte van m'n dochter 7 jaar geleden haha
Ik kreeg haar eerst lekker op mijn buik en konden haar rustig bekijken...
Tijdens onze ontdekkingsreis kunnen ze de kleine al wel beoordelen... heb hieronder wat gevonden erover....

Wanneer een baby geboren is wordt deze meteen getest. De test bestaat uit 5 metingen die resulteert tot de Apgar Score. Deze test wordt 3 maal herhaald: 1 minuut na de geboorte, 5 minuten erna en 10 minuten erna. De 5 punten waarop gemeten wordt zijn:

•A - activity - activiteit
•P - pulse - hartslag
•G - grimace - grimas
•A - appearance - uiterlijk
•R - respiration - ademhaling
Een score van 7-10 is normaal, 4-7 geeft aanleiding tot ingrijpen en een score van 3 of lager verlangt direct ingrijpen. Hieronder een overzicht van de mate van teken en score die daaraan wordt toegekend.

Teken 0 punten 1 punt 2 punten
A Activity (activiteit) Afwezig Armen en
benen gebogen Actieve beweging
P Pulse (hartslag) Afwezig Onder de 100 bpm Boven de 100 bpm
G Grimace (grimas) Geen
respons Grimas Niezen, hoesten, trekken
A Appearance (uiterlijk) Blauw-grijs,
geheel bleek Normaal,
behalve extremen Normaal
over gehele lichaam
R Respiration (ademhaling) Afwezig Langzaam, onregelmatig Goed, huilen

Een beginnende lage score is niet iets waar je je meteen zorgen over hoeft te maken. Het kan zijn dat je baby even moet bijkomen van de bevalling. De uitslag van de test is voor de gynaecoloog/verloskundige slechts een indicatie over de conditie van je baby op dat moment. Maak je ook geen zorgen wanneer je een thuisbevalling hebt. De verloskundige zal beschikken over alle apparatuur om de juiste maatregelen te nemen indien nodig.

De looptest en de reactietest doen ze volgens mij pas wanneer het kindje bijgekomen is. Het eerste huidcontact met moeder en kind is heel belangrijk...
Vraag het anders idd aan de VK

Ik heb er eigenlijk niet veel van gemerkt van die apgarscore, doen ze zo onopvallend mogelijk (behalve de looptest dan en de reactietest maar die zijn ook wel mooi om te zien!)

Heey bij ons was de test nog geen 3 minuten en ze lieten beide baby's eerst op de buik en ik mocht ook gelijk aanleggen! Daarna gingen ze testen en ook maar 1x! Als t goed is, is t goed! T stelt echt niets voor! Maak je er maar niet druk om, geniet er beter van!

hallo,
het is jouw bevalling dus jij bepaald hoe lang je je kindje op je buik wil hebben!
ik zelf kreeg mijn dochter ook meteen. en mocht eerst gaan voeden. daarna pas werd ze gewogen gemeten aangekleed enzo.
al had ik duidelijk gezegt dat ik haar eerst even bij me wou houden dan doen ze dat ook

btw een apqar score begint al of de baby huilt meteen na de geboorte, of het wil drinken enz. daarna word er gekeken of de aangeboren reflexen het doen. zoals lopen, slikken, zuigen e.d.

Terug
Bovenaan