Al nagedacht over een basisschool?

Ik heb Lenthe al ingeschreven bij een basisschool.
Nou is dat niet zo heel moeilijk, want ze gaat naar de school waar haar oudere zusjes ook al op zitten en dan zijn broertjes en zusjes automatisch ingeschreven, die hoeven dan niet op een wachtlijst.
Maar kan me wel nog herinneren dat toen ik voor het eerst mama werd, (van Noa; 'jan.'02) ik haar meteen heb ingeschreven toen ze geboren was.
Mijn moeder is de adjunct-directeur van de basisischool waar mijn kids naar toe gaan (en dus straks ook Lenthe) en zei me al snel dat deze goed aangeschreven school een enorme wachtlijst heeft.Enfin, ik heb haar meteen ingeschreven en toen Noa 6 maanden was, was haar 1e schooljaar (2006-2007) vol!
Volgens mij ligt het vooral aan waar je woont en wat voor school je zoekt.Naast 'onze' basisschool staat een particuliere basisschool (echt zo'n Gooise kakschool) en daar betaal je dan ook 700 euro per kind per schooljaar voor en is ook een lange wachtlijst voor.
En zo ging een vriendinnetje van mij in april enkele jaren geleden verhuizen naar Almere en liep meteen naar een basisschool omdat haar zoon die zomer 4 zou worden en ze dus na die vakantie eind augustus een school moest 'hebben' voor haar kind.Haar werd verteld in april dat ze maar 1 week voor de zomervakantie moest terugkomen eind juni...
Oftewel. het ligt aan de gemeente en ligging en hoe de school is aangeschreven hoe lang de wachtlijsten zijn.
Hebben jullie al rondgekeken naar een basisschool?
Groetjes Roos.

Hoi,

Ook hier zit de oudste al op de bassisschool, wij moesten voornamelijk de keus maken, nl of belgie, wij woonden toen nog in nl, maar hebben voor belgie gekozen idd omdat daar de scholen veel beter aangeschreven staan en ze frans en duits erbij kregen en dat zagen en zien wij nog steeds als een enorm pluspunt, de jongste gaat in september naar de kleuterschool waar de middelste ook op zit, ondanks dat langs de bassisschool ook een kleuterschool zit, kiezen wij voor de kleuterschool in een ander dorp (beide 3km) het is een heerlijk klein schooltje, alleen kinderen tot 6jr, ze moeten zelfs nog buitenom naar de wc, maar de p.aandacht die de kinderen krijgen is geweldig, ze gaan ook veel vaker een dagje weg, doordat we veel geld ophalen voor dit schooltje elk jaar!
Kortom wij hebben de keuzes al gemaakt, ook voor middelbare school zelfs (alleen de oudste kan dan kiezen, als hij dan bij zijn moeder wil gaan wonen zal hij naar een nederlandse school moeten (hoeft hij wel geen moeite te doen voor frans en duits!).

Gr MJ

ik moet nathalia nog steeds inschrijven voor de creche haha. laat staan basisschool :p
maar we weten al wel naar welke basisschool ze gaat. hier recht tegen over me :p
lekker dicht bij, gemengde school (vind ik heel belangrijk) ik ben nog niet binnen geweest, dus kan nog niks over de leermethode of leraren praten.
maar zoals het er nu naar uit ziet gaat ze dus daar naar toe.

Kinderen hebben een leerplicht vanaf dat ze 5 jaar zijn. Het is dan ook de plicht van een basisschool om kinderen aan te nemen! Een school mag wettelijk gezien kinderen niet weigeren omdat een school 'vol' zit.
Wanneer de klassen vol zitten en/of dat er geen leerkrachten beschikbaar zijn, heeft de school een probleem en moeten zij naar een oplossing zoeken (door bijvoorbeeld nieuwe leerkrachten aan te nemen).
Dit even ter aanvulling of je er snel bij moet zijn met inschrijven...nee dus!

Liefs Jeske

Hoi,

Ik had al zoiets toen ik de titel van deze topic huh??? Wij wonen in een dorp, met 2 basisscholen de openbare en christelijke basisschool. Wij zullen beide scholen bezoeken en dan onze keus maken.

Mijn man geeft les op een chr. basisschool, dus hij is op een andere manier dan mij kritisch, hihi!

Liefs Lientje

Wij willen Indy naar een jena-plan school doen. Die is verder weg dan andere scholen maar ik vind dat de visie die zij hebben aansluit bij onze visie. Hun slogan is 'samen leren jezelf te zijn' klinkt goed toch?
Hier zijn geen wachtlijsten gelukkig.

Hoi,

Het gaat mij nog niet eens alleen om welke school, maar ook om alle verschillende leermethoden.
Want je hebt zoveel, ik zie door bomen t bos niet meer.
Jenaplan, montersorri, noem maar op.
Weet iemand al die leermethoden (dus meer dan ik nu noem) duidelijk uit te leggen?

Overigens gaat Myrthe zeker weten niet naar een openbare school. Ik werk op BSO en heb met verschillende scholen te maken. Ik merk heel erg dat de openbare scholen hier in mijn stad vooral de aandacht legt op kinderen met taal achterstand, waardoor vele 'normale' taken (rekenen, aarderijkskunde etc) erg achterloopt. Deze kinderen hebben al een achterstand voordat ze naar middelbare school gaan.
Maar goed, dat is hier en zegt niets over andere openbare scholen.

Moeilijk hoor.

Liefs Irene

Wij hebben al eerder moeten kiezen voor onze oudste die nu bijna 6 wordt en ook wij moesten haar inschrijven voor school toen ze 21/2 was.
Ins ons dorp zijn 3 basisscholen die onder 1 stichting vallen elk wel met een eigen methode van les geven.

Deze school heeft regelmatig kinderen afgewezen en dat kan dus wel omdat ze onder een stchting vallen.

Gaat wel erg snel hoor brrrrr

Terug
Bovenaan