Alcohol in eten

Dag allemaal

Ik heb er een paar stresserende dagen opzitten en ben mezelf gek aan het maken daarom wil ik het even van me afschrijven.

2 kerst etentjes bij de familie, blijkt op dag 2 dat er in het bijgerecht alcohol zat (peren geflambeerd met calvados (40%)) ook de saus werd me achteraf doodleuk vertelt was op basis van rode porto.

Dat ik me hierover zorgen maakte begreep niemand, alles werd gebagatelliseerd. Maakt me eerlijk gezegd wel kwaad, ik let (misschien wel extreem) goed op, maar vind dat er in mijn naaste omgeving soms weinig rekening mee wordt gehouden. “Alcohol verdampt na het koken” werd er al snel gezegd. Als je dit gaat opzoeken blijkt dat er nog heel wat alcohol overblijft ook na koken.

Soit, afgelopen dagen heel wat gelezen over de gevolgen van (minimale) hoeveelheden alcohol. Stelt me allesbehalve gerust. Ik ben bang dat er door 2 dagen een gerecht met alcohol te eten (ongeveer 3 peertjes en dit twee dagen + een goede lepel saus) de hersentjes van mijn ongeboren kindje heb beschadigd.

Echt een rotgevoel ?
 
Snap je ongerustheid wel en naar dat je familie geen rekening met je wensen houdt.  Zelf ben ik wat makkelijker, geen bewuste slokjes maar ja goed als het ergens in zat wat me niet werd verteld.. dan was dat zo. Ik weet dat het onnozel is maar vroeger werden ook niet alleen maar beperkte mensen geboren door alcoholgebruik van moeders, toen er nog niks bekend was. Ik persoonlijk vind het ook een verschil of je 8 weken bent of 33. Daarnaast wéten ze niet goed bij hoeveel t schadelijk wordt, vandaar het advies om het gewoon niet te doen. Overleg even met je VK of gynaecoloog, dat stelt je wellicht meer gerust?
 
 
Dankjewel.
ik ben 16 weken.
Ik heb geen VK, ik denk dat dit in België anders is? Enkel een gynaecoloog, denk niet dat het zo makkelijk is om deze zomaar te bellen. Denk dat ik moet wachten tot de volgende afspraak volgende maand (20 weken echo). 
 
Zo extreem gaat dat ook weer niet, anders zou bijna iedereen met hersenschade geboren worden.
Het is niet goed natuurlijk, en ook heel raar dat ze hiermee geen rekening hebben gehouden.
Maar als je bedenkt dat men vroeger massaal speentjes in whisky met honing doopte, om baby's te laten slapen, valt het nog wel mee.
Denk niet dat je baby na die twee maaltijden meteen imbieciel is of zo.
 
Hoi Masha,
Zo naar dat je je nu zo'n zorgen maakt en wat frustrerend dat je familie er geen rekening mee heeft gehouden!
Toen ik 9 weken zwanger was, heb ik bij vrienden ook saus gegeten waar blijkbaar alcohol in zat, hun dachten ook dat het verdampt tijdens het koken. Onwetendheid dus! Achteraf bleek ook dat toen ik 4 weken zwanger was ik in een restaurant ook lasagne heb gegeten waar wijn in verwerkt zat.
Ik had ook meteen een stressig gevoel zoals jij nu ervaart. Toch heb ik geprobeerd het snel los te laten aangezien ik er zelf niks aan kon doen en stress is ook allesbehalve gezond voor het kleintje in je buik! Hier in NL kon ik zowel de verloskundige als de gynaecoloog bellen als ik vragen had. 
Wel is het misschien goed om nogmaals in je omgeving aan te geven hoe jij erin staat wat betreft alcohol in gerechten, veel mensen weten gewoon echt niet dat niet alles verdampt.
Je zal tijdens de zwangerschap meer van dit soort momenten gaan krijgen, met bepaalde kruiden of ander voedsel wat je zelf niet hebt klaargemaakt. Dat is heel lastig!
Probeer vooral te genieten van het prachtige wondertje in je buik! Ik wens jullie veel geluk toe!
 
 
Ik woon zelf ook in Belgie maar ging tijdens mn zwangerschappen in NL naar de vk. Overleg even met je HA als je dat rustiger maakt? Mijn ervaring is dat ze heel secuur zijn in Belgie en altijd wel even overleggen met je gynaecoloog als t nodig mocht zijn. 
Komt goed hoor! 
 
Super vervelend dat mensen geen rekening hebben gehouden met jouw wensen / regels. Het is niet aan iemand anders om jou te vertellen wat wel en niet kan, dus dit is wel iets dat ik zou aankaarten bij de betreffende personen.
Dan wat betreft je vraag: maak je er niet te druk om. Voor hersenschade bij je kindje is echt wel meer nodig dan twee gerechten die op basis van een alcoholische drank gemaakt zijn. De hoeveelheid alcohol in een gerecht dat met port (of iets anders) gemaakt is, is echt heel klein. Niet perse omdat het verdampt is, maar vooral omdat het aandeel alcohol in bijvoorbeeld zo'n saus zo klein is (denk bijvoorbeeld aan als je limonade maakt met een aandeel siroop en water: het grootste gedeelte van het resultaat is water en de siroop is maar een klein gedeelte). Uiteraard, nogmaals, zou men jouw idee van wat wel en niet kan moeten respecteren, maar er nu over stressen heeft ook geen zin omdat je er geen invloed (meer) op hebt. 
Hoewel men, zoals hierboven iemand ook al noemt, niet precies weet vanaf hoeveel alcohol de effecten echt schadelijk zijn en daarom wordt aangeraden het in zijn geheel niet te doen, gaan twee gerechten met alcohol in zich echt niet zorgen voor hersenschade bij je baby! Maak je echt niet te druk!!
Ik weet dat één voorbeeld nog steeds geen feiten aantoont, maar toch (misschien maakt het je stress gevoel iets minder): in mijn zwangerschap heb ik niet dagelijks maar wel eens een 0,3-0,5% biertje gedronken. Ik heb gekaasfonduet in een restaurant, waar toch wel echt witte wijn gebruikt wordt voor de fondue (ook als je aangeeft zwanger te zijn), etc etc. Ik was hier oké mee - niet om te zeggen dat jij dit ook moet zijn uiteraard! Maar meer dat er hiermee niet over mijn eigen grenzen gegaan werd - en mijn zoon (nu 3,5) heeft er absoluut geen last van gehad. 
 
Terug
Bovenaan