ALCOHOL!!!!

Alcohol levensgevaarlijk voor foetus

Gepubliceerd op woensdag 07 juli 2004

Ook kleine hoeveelheden alcohol kunnen tijdens de zwangerschap leiden tot een achterstand in de geestelijke en lichamelijke ontwikkeling van een ongeboren kind, zo concludeert Stichting Alcoholpreventie (STAP) na een uitvoerige literatuurstudie.
Ontwikkeling
Dat je tijdens een zwangerschap beter niet kan roken en drinken is algemeen bekend. Alcohol blijkt echter nog schadelijker te zijn dan werd gedacht. Een van de onderzochte studies toont aan dat elke dag één glaasje alcohol al kan leiden tot afwijkingen in de groei. Een tot drie glazen per week kan een leerstoornis veroorzaken. Zwangere vrouwen die vijf of meer glazen per week drinken hebben drie keer zoveel kans op een doodgeboren kind.

Als licht alcoholgebruik al dergelijke schadelijke effecten kan hebben, wat zijn dat de gevolgen van dronkenschap? Nu, die zijn niet mals. In je zesde tot zestiende week gezellig een avondje doorzakken - vijf of meer glazen - verhoogt het risico op een miskraam. Blootstelling in een vroeg stadium geeft het meeste risico op ernstige lichamelijke afwijkingen. Alcoholgebruik in een later stadium geeft daarentegen meer kans op problemen met de geestelijke ontwikkeling en groeistoornissen.


FAS
Regelmatig alcoholgebruik kan leiden tot de geboorte van een FAS-kind. FAS staat voor Foetaal Alcohol Syndroom en treedt op als het ongeboren kind regelmatig aan een hoge alcoholdosering wordt blootgesteld. Het meest opvallende kenmerk van FAS-kinderen zijn de afwijkende gelaatstrekken, maar ook hersenletsel en verstandelijke handicaps komen voor. Een andere veel voorkomende kwaal is een slechte spijsvertering doordat een groeistoornis de ontwikkeling van de organen heeft gehinderd.

Geboorteafwijkingen ten gevolge van alcoholgebruik tijdens de zwangerschap zijn blijvend, behalve enkele lichamelijke afwijkingen die operatief kunnen worden rechtgezet. FAS-kinderen blijven echter hun hele leven achter in hun lichamelijke en geestelijke ontwikkeling.

Geheelonthouding
Kortom, het is het beste om tijdens de zwangerschap helemaal geen alcohol te gebruiken. Foetussen zijn immers "nog niet af" en de lichaamsprocessen moeten nog geperfectioneerd worden. De lever, die gifstoffen uit het bloed haalt, filtert langzamer, waardoor de alcohol veel langer in het bloed van de ongeborene blijft circuleren dan in het bloed van de moeder. Al die tijd hindert de alcohol de ontwikkeling van de baby.

Hoe eerder in de zwangerschap het embyo wordt blootgesteld aan alcohol hoe schadelijker de gevolgen kunnen zijn. Ook als je een zwangerschap aan het plannen bent, is het dus beter geen alcohol te drinken. Probeer in dat geval ook je partner over te halen een tijdje als geheelonthouder door het leven te gaan, want zijn vruchtbaarheid heeft sterk te lijden onder alcoholische versnaperingen.


Bronnen: STAP, FAS Stichting Nederland

Links:


Bestel de folder ‘Zwanger? ...en alcohol? ’

Weet wat je eet en voed je goed!

Zwangerschap en alcoholmisbruik
© 2004 Neos.nl / Planet Internet


 
dag nancy ik ben van het zwanger worden forum,maar er zijn daar mensen die mij niet geloven over alcohol,ik probeerde te waarschuwen.maar kreeg gelijk een reaktie dat ik niet moet zeuren zou je dit ook op het zwanger worden forum willen plaatsen?gr manuela
p.s als het zo door gaat ga ik niet meer op dat forum
 
Let op, nu komen er weer een heleboel reacties van mensen die roepen dat HUN gyn heeft gezegd dat één glaasje alcohol per dag geen kwaad kan en die gyn is al 20 jaar in dienst bij het blablablabla ziekenhuis in huppeldepup. Er beweert af en toe zelfs wel eens iemand dat het zelfs GOED is, jawel, origineel waar, hier gelezen.

Deze info is al vaker hier gepubliceerd en iedere keer is het weer ruzie tussen de mensen die hun verstand gebruiken (en niet drinken) en de mensen die de fles niet kunnen laten staan.

Hetzelfde geld voor de discussie over roken, schijnt ook best te mogen van sommige doktoren, heel gek....
 
nou ik niet hoor ik keur het ook niet goed ik drink en rook niet sinds ik weet dat ik zwanger ben ik rookte van me zelf al heel weinig dus was voor mij makkelijk om te stoppen want ja er leeft iets in mijn buik en ik wil het er graag gezond uit hebben en mijn verloskundige heeft gezegt dat 1 ook te veel is ik heb allemaal folders mee gekregen en daar schrik je best wel van ik vind het dus een goed stuk wat hier boven staat ik heb het ook op tv gezien
 
lekker verhaal! Heb je er ook nog 1 over roken, uitlaatgassen, genetisch gemanipuleerd voedsel etc?

Ik denk dat iedereen diep van binnen wel weet dat het allemaal niet goed is, maar denken dat een klein beetje geen kwaad kan. Dit gaat er denk ik nooit uit.

Zelf denk ik dat de onderzoeksresultaten misschien lichtelijk overdreven zijn.

Ikzelf kom uit een gezin van 4 kinderen. Mijn moeder hield nogal van een biertje en die heeft ze tijdens onze zwangerschap niet laten staan (foei moeders!). Toch zijn we allemaal intelligente zelfstandige personen geworden zonder achterstanden of rare koppen.

Het beste is gewoon alles wat slecht voor je kindje is laten staan. Hoewel ze dat vroeger ook niet deden, maar voor de zekerheid toch maar doen?...
 
Hoi Manuela,

Fijn dat dit eens serieus wordt genomen. Ik heb het geplaats op het zwanger worden Forum. Kijken wat voor reacties hier uit voortvloeien.

Groetjes Nancy
 
Eh... dat blijkt uit literatuurstudie staat er... Waarom staat in mijn boeken dan nergens dat af en toe een glaasje geen kwaad kan? Opgedronken in kleine hoeveelheden?

Het is goed dat er gewaarschuwd wordt, maar af en toe een glaasje wijn maakt je echt geen slechte moeder!
 
Terug
Bovenaan