alleen borstvoeding

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal!!

ik lees veel over alle voedingsschema ´s en bijvoedingen; mijn zoontje is 5 maanden en krijgt echt alleen nog maar borstvoeding, 5 voedingen per dag. Ik merk dat ik een beetje onzeker word van alle bijvoedingsverhalen.....K doe het toch wel goed, vraag ik me dan af. Mijn zoontje kijkt wel met grote spanning naar ons eten, maar hij is nog harstikke tevreden (volgens mij....) met de borstvoeding. Ik heb daarom nog geen reden gezien om met bijvoeding te starten totdat het echt nodig is. Ik vind het nog zo ´n mooie gedachte dat hij voldoende heeft en groeit op alleen mijn borstvoeding. Het geeft me ook zo ´n zelfvertrouwen, dat IK hem voed. Maar k wil natuurlijk niet egoistisch zijn; het gaat ten slotte om zijn groei die centraal staat. Zijn er nog meer moeders die wachten met bijvoeding?

groetjes
Mie

Hoi Mie!

Heel herkenbaar! Mijn zoontje is nu ruim 4 maand en krijgt ook alleen nog maar bv. (Helaas is dit wel wat aan het teruglopen, dus ik moet echt moeite doen om  zo'n 10  flessen vol te krijgen als ik maandags en dinsdags aan  het werk ben,dus ik vul het sinds deze week soms een beetje aan met Nutrilon kant en klare voeding, maar dit terzijde....)  Ook ik zat te twijfelen of ik niet moest bijvoeden, leek me ook wel leuk eerlijk gezegd   - ik kan niet wachten tot ik zijn koppie zie bij de eerste hap !

Maar het cb adviseerde om het niet te doen tot ongeveer een half jaar, want ze hebben echt genoeg aan moedermelk! Bovendien bestaat dan het gevaar dat je bv terugloopt omdat je een voeding laat vallen zeg maar (nouja, ik denk dan - dan kolf je toch nadat hij een fruithapje heeft gehad? Heb je ook nog eens een fles id vriezer staan als je eens een nachtje wil doorslapen, of zie ik dat nu verkeerd?)

Je leest ook overal dat je na 6 maand eens kunt beginnen met de eerste hapjes als je kleine volledig bv krijgt, dus ik wacht ook nog even.

Wat ik wel doe, ik ga volgende week naar Ikea - eetstoelen voor onze tafel en een kinderstoel kopen, want we aten tot nu toe altijd op de bank, maar het is denk ik wel goed als we maar eens het goede vb gaan geven en rustig aan tafel gaan eten.
Ik gaf hem laatst een eetlepeltje van hem om mee te spelen alvast, dan kan hij wennen aan het gevoel van de lepel in zijn mond en als hij ons dan ook dagelijks ziet eten aan tafel, dan zal het niet heel lang meer duren voordat hij er ook echt aan toe is!

Ik zie wel, ik ga natuurlijk niet strak op de 6 maand zitten wachten, zo na de vijfde maand kijk ik wel eens een keer of hij eraan toe is!
Hoe pak jij het aan? Ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk!

Groetjes Edith

Hoi Mie,

Ik geef ook alleen borstvoeding en ga echt tot de 6 maanden wachten met bijvoeding. Ik heb ook al opmerkingen uit m'n omgeving gekregen dat m'n dochter nu zeker wel al fruithapjes krijgt, want 'dat mag toch al vanaf 4 maanden?', maar dat doe ik dus niet.
Ze kijkt inderdaad wel geinteresseerd naar ons, maar heeft volgens mij echt genoeg aan de borstvoeding (en je moet toch doen wat je als moeder het beste vind en niet wat anderen zeggen).
Ik zat al heel lang op 6 voedingen, maar sinds zo'n 3 weken is het ritme weer een zooitje, en zit ik weer op 7/8 voedingen en ook weer nachtvoedingen, terwijl ze al vanaf 3,5 week de nachten ging doorslapen. Mijn dochtertje groeit ook niet zo hard, dus heeft het ook nog wel nodig. Maar ik hoop dat die nachtvoeding er wel weer snel af gaat. Dat vind ik wel weer zwaar...

Gewoon doen waar je je zelf goed bij voelt en je niks aantrekken van je omgeving!

Karin, mama van Hannah (20-11-2006)

Hoi!

Hier nog een moeder die aléén bv geeft en nog geen groente en/of fruithap!
Je moet er niet onzeker van worden hoor, is niet nodig! Baby's zijn pas bijvoeding nodig vanaf 6 maanden en niet eerder. Als je wel eerder begint heeft je baby meer kans op het ontwikkelen van allergieen. (en die komen bij ons in de familie voor)
Ook ik krijg om mij heen vragen over groente en fruit. Goh krijgt hij nog geen hapjes? Nee. Waarom niet, is leuk! Ja leuk een kind met een allergie, nee bedankt. En als hij 6 maanden is en wél groente en fruit krijgt is het toch ook nog leuk?

Ook onze zoon krijgt wel steeds meer interesse in wat wij eten en drinken! Ben benieuwd wat hij er over een paar weken van gaat vinden!  (zoon is bijna 5,5 maanden)

Groetjes Tinymama!

Wil je laten weten hoe het ging met de eerste hapjes Tinymamma?  Runar is nu 4,5 maand, misschien kan ik nog van je leren qua tips?!

Groetjes Edith

quote: Mammaisknetter reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('11-04-2007 15:55:51'));

Wil je laten weten hoe het ging met de eerste hapjes Tinymamma?  Runar is nu 4,5 maand, misschien kan ik nog van je leren qua tips?!

Groetjes Edith

Jazeker wil ik laten weten hoe het gaat! Ik ben zeer benieuwd! Maar het kan zijn dat het met onze zoon iets anders dan anders zou kunnen gaan. Hij heeft een complete schisis= hazenlip/opengehemelte en kaakspleet.
Maar ervaringen delen is altijd leuk, toch?!

Groetjes!

Bedankt voor de reacties!! Voel ik me weer wat gesterkt in mijn (en die van man natuurlijk) beslissing om nog te wachten met vast voedsel. Het lijkt me ook fantastisch om dat koppie te zien bij die eerste hap, maar goed, die ervaring houden we nog lekker tegoed!! Ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen.

groetjes
Mie

Nou ja zeg! Mensen zeuren ook altijd. Ik geef geen bv en merkte dat mijn meisje met 4 maanden echt niet meer genoeg had aan fv. Nog een maandje uit weten te zingen met rijstebloem door de fv maar nu zit ze toch echt aan de fruithapjes.
De reactie die ik krijg van mensen om me heen is 'dat je daar nu al mee begint'....

Ik ken trouwens een aantal moeders die bv geven en hun babietjes hebben ook geen behoefte aan bijvoeding. Volgens mij komt het omdat moeder natuur gewoon beter weet wat een 5 maanden oude baby nodig heeft dan Nutricia of Friso...

groetjes,   KT

Terug
Bovenaan