alleen buiten spelen????

Hoi mama's,

Mogen jullie kinderen alleen buiten spelen?
En dan bedoel ik niet in de tuin, maar op straat....

Aan de voorkant van ons huis is het autovrij. Er is een hele grote zandbak met klimrek en nog een groot stuk met 5x wipwap, waar kids ook lekker kunnen fietsen. Na schooltijd en zeker nu het mooi weer is is het altijd druk met kinderen. Overdag iets minder druk, maar ik verbaas me dan over de leeftijd waarop kinderen alleen buiten zijn. Geen ouder te bekennen, de kinderen zijn 2/3 jaar.

Rebecca mag er absoluut nog niet alleen spelen, ook al vertrouw ik haar en houdt ze zich aan de afspraak tot waar ze mag spelen. Ik zit er vaak bij (op afstand, met een boek/tijdschrift, met een andere moeder praten als die er is), maar vaak ben ik alleen (en kijk ik genietend naar hoe de kinderen met elkaar en zelfstandig spelen, kan er uren naar kijken).

Maar er gebeurd dan nogal eens iets (ruzie/elkaar slaan/met zand naar elkaar gooien uit woede of ruzie/hard vallen met fiets). Gevolg: kind zet het op een brullen....maar er komt niemand....kind rent naar huis....
'k Vind niet dat ik er allemaal op moet gaan letten. Komen die ouders zelf maar naar buiten, dus soms laat ik het ook gewoon gebeuren. Ik kan niet al die kinderen in de gaten gaan houden, het zijn er soms wel 10.

Ik vraag me weleens af of ik te beschermend ben, of die andere ouders zo makkelijk. Rebecca is nog maar 3 en moet nog veel leren op sociaal gebied (bijv. ruzie oplossen, niet afpakken maar netjes vragen of je iets terug mag hebben enz enz.) Ik vind dat een kind zijn ouder(s) daar nog bij nodig heeft om op een goede manier dat aan te leren of te leren zaken op te lossen als ze er zelf niet uitkomen. Ze beginnen nu samen te spelen i.p.v. naast elkaar, dus moeten zo op dat gebied ook vaardigheden aanleren. Dat gaat toch allemaal ook niet vanzelf.

Maar ook gezien wat er nu pas in Dordt gebeurd is met dat meisje dat vermist was.....ik moet er niet aan denken dat het hier gebeurd...met onze dochter of een ander kind, want het kan dus zomaar en buren/politie zijn...ongelofelijk he?

Groetjes, Marianne

Ook wij wonen in een rustige buurt met veel kindjes van Milan zijn leeftijd. Milan mag van mij wel buitenspelen mits er een moeder buiten is. Wij hebben ook een stilzwijgende afspraak met de moeders dat wij op elkaars kindjes letten en ik moet zeggen dat het heel goed gaat. Laatst heb ik Milan op een morgen lekker voor het huis laten spelen maar ik was zelf boven aan het werk en heb dan het hele plein in het vizier en dat ging echt heel goed, maar dan zijn ook niet alle kindjes buiten en de grotere kids zijn dan naar school..... Moet er nog niet aan denken om hem alleen buiten te laten, maar over een half jaartje zal dat wel veranderen (denk ik) want dan gaat hij naar de basisschool en wat ik van Jorick nog kan herinneren was dat hij toen niet meer "onder toezicht" buiten wilde spelen.....

Julian mag ook niet alleen buiten spelen hoor. Wij wonen in een woonwijk dus voor de deur gewoon een straat. De straat is niet om op te spelen (helaas), dus ben ik vaak met hem "onderweg"; hij lekker fietsen of samen wandelen.
Zou de situatie zo zijn dat we er hier in de directe omgeving wel gespeeld kon worden, dan bleef ik er ook nog bij hoor, bijvoorbeeld met stoepkrijten of hinkelen. Kinderen zijn zo impulsief en moeten idd (ook op sociaal vlak) nog zoveel leren...daar hebben ze soms wat sturing bij nodig.
Maar ik zou me ook niet zo snel met andere kinderen bemoeien hoor, voor je het weet krijg jij de schuld dat je niet goed hebt opgepast want jij bent er toch altijd bij?
Blijf gewoon bij haar (op afstand) totdat je denkt dat je haar een tijdje alleen kan laten.

Groetjes,
Ellen

ik moet eerlijk bekennen dat elise die ook 3 is hier in de straat die ook autovrij is met andere kindjes buiten speelt zonder mijn constante toezicht
eigenlijk zit hier geen ouder in de straat buiten te kijken bij hun kids
alleen in de zomer als het echt lekker is buiten zitten we met meerdere ouders buiten maar in de wintermaanden eigenlijk niet

ik moet eerlijk bekennen dat elise die ook 3 is hier in de straat die ook autovrij is met andere kindjes buiten speelt zonder mijn constante toezicht
eigenlijk zit hier geen ouder in de straat buiten te kijken bij hun kids
alleen in de zomer als het echt lekker is buiten zitten we met meerdere ouders buiten maar in de wintermaanden eigenlijk niet

Lydia heeft vandaag weer voor het eerst op straat gespeeld, was er nu nog bij, zelf genieten van het zonnetje, maar als er ook andere (oudere) kinderen zijn mag ze ook alleen spelen voor. Nog niet de straat uit, dat gaat me te ver. Ze kijkt wel erg goed uit voor auto's gelukkig.
Ze is trouwens gisteren bij Kiekeboe geweest, wat een troosteloze boel zeg. Allemaal afgekloven speelgoed en werkelijk niets wat Lydia kon uitdagen. Bovendien hadden 7 vd 8 kinderen spraakproblemen, moet je nodig Lydia bij zetten, dan praten die kinderen van schrik helemaal niet meer! Dus ik hoop dat ze haar snel testen, dit is voor niemand echt handig...

Ja Mike speelt alleen buiten, alleen als er andere kinderen buiten zijn. Helemaal alleen mag echt nog niet.
Bij wonen in een woonwijk, alleen bestemmingsverkeer. Hij weet dat hij alleen op de stoep mag en hij doet dat ook netjes.
Het is niet zo dat ik dan rustig op de bank met mn kopje koffie zit. Ik sta om de minuut voor het raam en loop regelmatig naar de voordeur om te kijken wat mike doet. Mike komt zelf ook regelmatig aan de deur, zo om de 2 minuten hahahaha

Terug
Bovenaan