alleen buiten spelen????

Isis heeft nog niet alleen buiten gespeeld; we wonen op zich aan een rustige doodlopende straat (dus alleen bestemmingsverkeer) maar ze hoeft maar één brandgangetje door om bij een hele drukke straat óf een diepe sloot te komen. En aangezien Isis slecht luistert en ook zó in haar spel op kan gaan dat ze alles om zich heen vergeet, heb ik dat tot nu toe nog niet aangedurfd. Ik wil wel in het voorjaar en zomer gaan oefenen, want in september moet ze per slot van rekening wel naar school.

Ik vind je niet te beschermend, hoor! Ik vind 2/3 jaar ook erg jong om alleen buiten te spelen. Maar als ik naar de overige reacties kijken denk ik dat we misschien wel allebei een ietsiepietsie beetje te beschermend zijn, haha ;-).

Groetjes,
Myrna

Hoi,

ik moet toegeven dat Tijn wel alleen buiten speelt. Wij wonen in een rustige buurt met weinig verkeer. Tijn is de jongste en speelt of alleen of met de grotere buurkinderen. Als hij alleen buiten is, is hij druk met zijn fiets en tracktor, elke paar minuten kijk ik uit het keukenraam waar hij is. We hebben een groot veld voor het huis waar hij meestal rondjes omheen aan het rijden is. Hij weet precies waar hij mag komen en hij komt ook niet ergens anders......
Als ik naar Bente kijk (net 2) weet ik gewoon dat zij over een jaar anders is, zij wandelt nu al zo de voordeur uit en gaat haar eigen gang. Tijn heeft wat dat betreft altijd goed geluisterd.
Nu het weer weer mooi is ben ik ook met Bente weer veel buiten te vinden, lekker buiten met de fietsjes of in de achtertuin (wonen op een hoek) waar Tijn elke 5 minuten even komt kijken.

Groetjes Danielle

Hier speelt zelfs Thom (bijna 7) nog niet alleen op straat. Ze rijden hier soms als idioten door de straat. Het voelt gewoon nog niet goed. Maar het plan is wel om daar eens mee te gaan beginnen. Maar er woonden tot voor kort ook geen kinderen van Thom zijn leeftijd in de straat. Alleen jonger. Sinds kort woont er een jongetje van Thom zijn leeftijd hier tegenover. Binnenkort gaan ze elkaar eens ontmoeten.

En dan wil Danae natuurlijk ook..... Maar die mag van mij echt nog niet alleen de straat (stoep) op. Gelukkig zit de klink van de poort hoog! Thom kan er net bij, maar Danae voorlopig nog niet. Die blijft nog in de tuin of ik ga mee als ze voor op de straat/stoep gaat.

Hier in de straat zijn er 3 kinderen die wel op de stoep spelen. De jongste is nog geen 3 en de oudste is 5,5. Maar vaak is moeder dan buiten of in de keuken.

Dit is gewoon 1 van de moeilijke dingen. Als jij je er goed bij voelt moet je het gewoon doen.

Wil ik een aansluitende vraag stellen: Wat vertel je je kinderen over anderen als ze buiten spelen? Je wilt ze niet bang maken, maar ook niet onwetend laten.

Groetjes, Cathy

Hier speelt zelfs Thom (bijna 7) nog niet alleen op straat. Ze rijden hier soms als idioten door de straat. Het voelt gewoon nog niet goed. Maar het plan is wel om daar eens mee te gaan beginnen. Maar er woonden tot voor kort ook geen kinderen van Thom zijn leeftijd in de straat. Alleen jonger. Sinds kort woont er een jongetje van Thom zijn leeftijd hier tegenover. Binnenkort gaan ze elkaar eens ontmoeten.

En dan wil Danae natuurlijk ook..... Maar die mag van mij echt nog niet alleen de straat (stoep) op. Gelukkig zit de klink van de poort hoog! Thom kan er net bij, maar Danae voorlopig nog niet. Die blijft nog in de tuin of ik ga mee als ze voor op de straat/stoep gaat.

Hier in de straat zijn er 3 kinderen die wel op de stoep spelen. De jongste is nog geen 3 en de oudste is 5,5. Maar vaak is moeder dan buiten of in de keuken.

Dit is gewoon 1 van de moeilijke dingen. Als jij je er goed bij voelt moet je het gewoon doen.

Wil ik een aansluitende vraag stellen: Wat vertel je je kinderen over anderen als ze buiten spelen? Je wilt ze niet bang maken, maar ook niet onwetend laten.

Groetjes, Cathy

Cathy, dat vind ik wel een goede vraag; wat vertel je ze over vreemden?
Ik heb Julian nog niks verteld omdat hij dus nog niet alleen buiten is. Wil hem ook niet onnodig angst aanjagen. Misschien is het een optie om te zeggen dat ze als met hun vriendje(s) buiten spelen, dat ze dan altijd bij hun vriendjes moeten blijven, hen (of hem of haar) niet in de steek mag laten. Zodat als er iets gebeurt (en bijvoorbeeld vallen en pijn doen noemen) de ander hulp kan gaan halen. Dan heb je het niet over enge mannen, maar maak je de kans dat ze met een fout type meegaan een stuk kleiner. Een vreemde man is namelijk niet meer zo vreemd als hij al een tijdje met je praat en in de zandbak zit. En als hij dan nog een snoepje aanbiedt, of zegt dat hij hem/haar even naar huis moet brengen kan dat voor een klein kind al snel geloofwaardig zijn en is hij jouw verhaal over "vreemde mannen" al vergeten.
Ik ben dus meer voor het motto "samen uit, samen thuis", maar het blijft moeilijk.
Hoe denken anderen hierover?

Terug
Bovenaan