Hoi Teiger,
Ja ik begrijp dat je je zorgen maakt om dit soort dingen, daar ben ik nu inderdaad ook mee bezig. Vroeg me laatst af wat ik op het geboortekaarte ga zetten en zag toen opeens allerlei problemen, maar als ik er nu weer over na denk heb ik steeds meer zoiets van lekker boeiend. Ik ben trots op mijn babe en op mezelf, en dat komt er ook gewoon lekker op te staan! Wat kan mij het oo schelen wat andere mensen denken? Eerlijk is eerlijk, het ene moment voel ik zo sterk dat ik de hele wereld aankan en op andere momenten maak ik me alleen maar zorgen om alle financiele aspecten en om de enorme verantwoordlijkheid die op mijn schouders rust. Het wisselt bij mij gewoon heel erg (maar dat zullen alle zwangere vrouwen wel herkennen haha). Wat ik in ieder geval echt met mezelf heb afgesproken is dat ik negatieve reacties van mensen gewoon van me af laat glijden... En met negatief bedoel ik dan eigenlijk de reacties van mensen die zoals jij ook zegt, toch voornamelijk medelijden lijken te hebben. Het is waarschijnlijk goed bedoelt, maar ik heb er niet zoveel aan en trek het me daarom eigenlijk ook niet meer aan. In het begin wel hoor, toen werd me zo vaak gevraagd waarom ik eigenlijk niet voor een abortus heb gekozen? Kwam ik er soms te laat achter dat ik zwanger was? Ongelooflijk die brutaliteit. Zulke mensen schap ik dan ook een tijdje uit mijn leven. Toch heb ik over het algemeen het gevoel dat ik erg gesteund word door mijn omgeving en zelfs door vage kenissen en halve onbekenden! Mensen vinden het over het algemeen heel erg knap en stoer dat je dit in je eentje kan, en hoewel ik me vaak alles behalve stoer voel, laat ik dat wel lekker over me heenkomen! Een verschil tussen jou en mij is wel dat dit mijn eerste kindje is en dat ik dus ook niet weet hoe het is om mijn zwangerschap wel met een man te delen. Ik dacht uit jouw verhaal te kunnen opmaken dat jij dat wel al ervaren hebt? Dat lijkt me dan behoorlijk heftig. Ik weet natuurlijk gewoon niet beter!
O en over de bevalling, daar ben ik nog niet helemaal uit. Ik heb mijn moeder en mijn beste vriendin gevraagd en die wilden heel graag aanwezig zijn. Mijn beste vriendin gaat dan ook gezellig die paar keer mee wanneer partners welkom zijn op de zwangerschapsgym. Eigenlijk lijkt dit me een heel prettig gezelschap voor een bevalling. Lekker vrouwen onder elkaar!
Liefs, Bebek