Hoi,
Heb eindelijk weer even tijd......
Wat raar dat jij de dieetist zelf moet betalen, ik ben gewoon standaard verzekerd (geloof ik ?) en krijg het vergoed. Nu kom ik er niet meer zo vaak, nog wel een paar keer per jaar. Maar toen Levi een maandje of 6 was toen kwam ik elke maand. De bijvoeding ging dan ook niet goed, ik heb erg veel aan de hulp van de dieetist gehad. Zelf had ik geloof ik niet zonder gekund.
Inmiddels koop ik elk jaar een nieuwe merkartikelen lijst van het voedingscentrum. Dat is superhandig !! En wordt helemaal aangepast op de allergieën van je zoontje. Want echt, ik ben inmiddels ook heel erg goed in etiketten lezen, maar het probleem is dat heel vaak de allergenen er niet op staan. Laats had ik een pak hamburgers van beckers, en bij de allergenen stond geoof ik tarwe en soja, levi zou ze dus mogen hebben. Maar bij de ingredienten staat dat er droge melkbestand delen in zitten. En zo heb ik dat ook al een paar keer gehad met pakken wereld gerechten van Knorr zijn die geloof ik. Als ik twijfel (en het staat niet in mjin merkartikelen lijst) dan bel ik gewoon de fabrikant, en vraag ik of het koemelk, kippen-ei, pinda, sesam en noten vrij is, en dan weet je het zeker !!er heel vaak niet op staat.
Uit eten is zeker een probleem, maar Mac Donalds gaat bij ons altijd goed. De patat wordt daar apart gebakken, ver van de andere dingen vandaan (die Levi dus niet mag). De patat wordt in het juiste frituurvet gebakken, en mag hij dus. De kerrie saus, en de cola mag je zoontje ook. De Mac Donalds heeft ook een allergenen lijst, die je kan inzien, die liggen bij de folders. Misschien wis je dit al, maar het zou zonde zijn als je niet wist dat hij daar zo goed (zonder problemen) kan eten. Want je kan nooit gewoon patat uit een patat zaak halen.
Laats zijn we onverwacht na een daagje uit met de familie bij een van der Valk restaurant beland. Het lag niet echt in de planning om daar te gaan eten, maar op de terugweg (van ons daagje uit) hadden we het zo afgesproken dat wij dan voor Levi een flinke baal patat en cola bij de Mac zouden halen, zodat hij die daar op kon eten. Laten we nou onderweg geen Mac Dondalds tegen gekomen zijn, balen balen. We hebben besloten om de gok te wagen, we hadden immers noodmedicatie bij ons. Daar hebben we uitgelegd wat voor allergieën ons zoontje heeft, en wat de gevolgen zijn. Ze nam het zeer serieus (voor zo'n jong grietje) en zou met de kok onze wensen bespreekbaar maken. Wij wilden voor hem als het mogelijk was patat met kipfilet (van die vleeswaren plakjes) en als toetje verse aardbeien, heel simpel maar voor Levi natuurlijk helemaal geweldig. Er zou voor ons patat apart in een schone pan gebakken worden, in het nieuw frituurvet. Geweldig toch, Levi heeft nergens last van gehad en het was voor hem zeker een onverwacht groot feest !! De volgende keer, wil ik ondanks dat het goed is gegaan niet meer zo onverwacht uit eten gaan. We zijn nou geweldig geholpen, maar dat zal niet overal zo zijn. Ik zou voortaan van te voren bellen en vragen of het voor hun een probeem op levert als ik mijn eigen patat pan mee neem met zijn eigen patat en frikandellen. Want het blijft altijd natuurlijk een risico !!
Ik ga een eind maken aan dit lange verhaal, ik hoop dat je er wat aan hebt (of andere moeders die in het zelfde schuitje zitten).
Groetjes Mariska.