allergie voor pinda en kippeneiwit

Door bloedafname is aan het licht gekomen da onze kleine man van 19 maanden niet tegen pinda en kippeneiwit kan. Heeft iemand hier ervaring mee en weet iemand waar ik lijstjes kan vinden met wat wel of niet mag dan?
 
Kijk eens bij www.voedingscentrum.nl die hebben voor allerlei allergielijsten.
Pinda's zitten niet overal in (schijnt trouwens kankerverwekkend te zijn heb ik wel eens gehoord, dus zowieso niet goed voor hem) en een goed alternatief is bijvoorbeeld zonnebloempasta of sesampasta (en ook nog lekker, vooral op een rijstwafel).
Kippeneiwit zit in een groot aantal voedingsmiddelen (pasta, koekjes, bovenop krentenbollen voor de glim) maar ook in VACCINATIES. Let daar dus goed op, als je het reguliere programma van de consultatiebureaus volgt. Je hoeft dat programma niet te volgen en kunt vooraf van alle vaccins de inhoudsopgave (gebruiksaanwijzing) vragen aan de artsen daar en lezen wat er precies inzit. Je huisarts kan bijvoorbeeld een andere samenstelling bestellen (DTP, dus zonder de K) of iets dergelijks. Helaas moet je dat zelf betalen (40 euro geloof ik) exclusief het eigenlijke enten van de arts, maar als je daardoor geen ziek ventje hebt is dat wel de moeite lijkt me. Homeopaten en ortho moleculair artsen willen je ook nog wel eens helpen met alternatieve mogelijkheden.
Succes,
henriette
 
Je hebt gelijk, bijna alle vaccins worden gekweekt in kippeneieren. Dit kan een heftige reactie veroorzaken. Ik ben met mijn oudste na twee entingen gestopt, reactie werd steeds heftiger. Mijn tweede dochter is ook allergisch, bij haar helemaal niet geënt. Kijk anders even op de site van vereniging kritisch prikken.

Ik weet niet of je deze pagina van het forum nog bezoekt, want je had je vraag ook al op een ander topic gesteld en daar had ik ook al een antwoord voor je getypt (en heb jij ook op geantwoord). Maar dit (over vaccinaties) is wel belangrijk om in je achterhoofd te houden.
 
Bedankt nog, ik houd het in mijn achterhoofd. Tot nu toe al zijn vaccinaties wel gehad en gelukkig zonder problemen. Voorlopig nog bijna 2,5 jaar de tijd om te beslissen
 
Hoi,

Ik wil je toch even attenderen dat pinda in veel produkten verwerkt word. Men denkt altijd, dan geef je je kind toch geen pinda saus en geen pinda's meer. Maar het zit in heel veel
olieën verwerkt zoals frituurolie, zonnebloem olie's, sauzen, ju's zakjes, koekjes en ga zo maar door. En negen van de tien keer staat het niet bij de ingrediënten vermeld. W.s. weet je niet hoe je kindje erop reageert omdat het nog alléén nog maar uit bloedonderzoek is gekomen. Maar kan je vertellen dat het een zeer ernstige reactie kan uitlokken, met ziekenhuis opnamen als gevolg. Wil je niet bang maken. Maar ik spreek uit eigen ervaring. Mijn zoontje heeft een koemelk, kippen-ei, pinda, sesam en noten allergie. Hij is gelukkig nog nooit in aanraking gekomen met pinda, maar met de andere stoffen wel. En een pinda allergie is over het algemeen gevaarlijker dan andere allergieën. Mijn zoontje reageert al zeer ernstig op bijv. koemelk, sesam of kippen-ei. Hij heeft onlangs een provecatie test voor kippen- ei gehad en dat is aardig uit de hand gelopen. Wij hebben al een paar jaar een epi-pen, en hebben het advies om bij verkeerd voedselinname gelijk hem een injectie toe te dienen en een ambulance te bellen. Ik hoop dat ik je niet al te bang heb gemaakt. Maar een pinda allergie wordt vaak onderschat en kan dus (hoeft niet) erg gevaarlijk zijn. Mijn zoontje is inmiddels bijna 4 jaar en gaat dan naar school wat ons nog zeker wat slapeloze nachtjes gaat veroorzaken.

Maar goed, je moet is kijken op www.anafylaxis.net    

Groetjes Mariska.
 
Ben ik nog een keertje.........

Sta je onder behandeling bij een dieëtist ?? Die kan je heel erg goed op weg helpen. Dat kan ik je zeker aanraden.

Succes !! Mariska
 
Hoi Merle,

wat aardig dat je nog reageert
Ik ben 2 keer bij de dieetiste geweest, maar heb het zelf gestopt, omdat ik het geldklopperij vond. De adviezen en lijstjes hier en elders zijn vollediger dan die van haar.
De reakties hier bestaan vooral uit huiduitslag, hij ziet er niet uit dan en heeft echt last van de jeuk. Ik denk niet dat hij de heftige allergie voor pinda heeft, want bij mijn indische schoonmoeder heeft hij voordat we van zijn allergie wisten welleens gadogadosaus op, zonder shock ofzo. Maar we blijven allert. Heb alle etiketten nu wel redelijk door en eet nu wat wel en niet kan. Uiteten en bij anderen blijf ik lastig vinden. Hij ziet namelijk als anderen wat anders eten en wil dat dan ook.
Wel grappig, we hadden vroeger standaard eieren in huis en gisteren bedachten we dat we zelf ook al tijden geen eieren meer in huis hebben.
Ik ga nog even op "je'site neuzen
Bedankt!
 
Hoi,

Heb eindelijk weer even tijd......
Wat raar dat jij de dieetist zelf moet betalen, ik ben gewoon standaard verzekerd (geloof ik ?) en krijg het vergoed. Nu kom ik er niet meer zo vaak, nog wel een paar keer per jaar. Maar toen Levi een maandje of 6 was toen kwam ik elke maand. De bijvoeding ging dan ook niet goed, ik heb erg veel aan de hulp van de dieetist gehad. Zelf had ik geloof ik niet zonder gekund.

Inmiddels koop ik elk jaar een nieuwe merkartikelen lijst van het voedingscentrum. Dat is superhandig !! En wordt helemaal aangepast op de allergieën van je zoontje. Want echt, ik ben   inmiddels ook heel erg goed in etiketten lezen, maar het probleem is dat heel vaak de allergenen er niet op staan.  Laats had ik een pak hamburgers van beckers, en bij de allergenen stond geoof ik tarwe en soja, levi zou ze dus mogen hebben. Maar bij de ingredienten staat dat er droge melkbestand delen in zitten. En zo heb ik dat ook al een paar keer gehad met pakken wereld gerechten van Knorr zijn die geloof ik. Als ik twijfel (en het staat niet in mjin merkartikelen lijst) dan bel ik gewoon de fabrikant, en vraag ik of het koemelk, kippen-ei, pinda, sesam en noten vrij is, en dan weet je het zeker !!er heel vaak niet op staat.

Uit eten is zeker een probleem, maar Mac Donalds gaat bij ons altijd goed. De patat   wordt daar apart gebakken, ver van de andere dingen vandaan (die Levi dus niet mag). De patat wordt in het juiste frituurvet gebakken, en mag hij dus. De kerrie saus, en de cola mag je zoontje ook. De Mac Donalds heeft ook een allergenen lijst, die je kan inzien, die liggen  bij de folders. Misschien wis je dit al, maar het zou zonde zijn als je niet wist dat hij daar zo goed (zonder problemen) kan eten. Want  je kan nooit gewoon patat uit een patat zaak halen.

Laats zijn we onverwacht na een daagje uit  met de familie bij  een van der Valk restaurant beland. Het lag  niet echt in de planning om daar te gaan eten, maar op de terugweg (van ons daagje  uit)  hadden we het zo afgesproken dat wij dan voor Levi een flinke  baal patat en cola bij de  Mac zouden halen,  zodat hij die daar op kon eten. Laten we nou onderweg geen  Mac Dondalds tegen gekomen  zijn, balen  balen. We hebben besloten om de gok te wagen, we hadden  immers noodmedicatie bij ons. Daar hebben we uitgelegd wat voor allergieën ons zoontje heeft, en wat de gevolgen zijn. Ze  nam het zeer serieus (voor zo'n jong grietje) en zou met de kok onze wensen bespreekbaar  maken. Wij wilden voor hem  als het mogelijk was patat met kipfilet (van die vleeswaren plakjes) en als toetje  verse aardbeien, heel simpel maar voor Levi natuurlijk helemaal geweldig.  Er  zou voor  ons patat apart in een schone pan gebakken worden, in het nieuw frituurvet. Geweldig toch, Levi heeft nergens last van gehad en het  was  voor hem zeker een onverwacht groot feest !! De volgende keer, wil ik ondanks dat het goed is gegaan niet meer zo onverwacht uit eten gaan. We zijn nou geweldig geholpen, maar dat zal niet overal zo zijn.  Ik zou voortaan van te voren bellen en vragen of het voor hun een probeem op levert als ik mijn eigen patat pan mee neem met zijn eigen patat en frikandellen. Want het blijft altijd natuurlijk een risico !!

Ik ga een eind maken aan dit lange verhaal, ik hoop dat je er wat aan hebt (of andere moeders die in het zelfde schuitje zitten).

Groetjes Mariska.
 
Terug
Bovenaan