Als het maar niet te snel gaat....

Hai meiden!

Vorig jaar ben ik bevallen van een prachtige dochter. Precies een jaar geleden lag ik in het ziekenhuis, morgen wordt ze 1.

Mijn bevalling is toen opgewekt met gel, want madam had helemaal geen
zin om eruit te komen. Toen de weeën eenmaal wat heftiger werden ging
ik van 5 naar 10 cm ontsluiting in 25 minuten, en vervolgens was ze er
na 3 persweeën (13 minuten).

Al met al dus een behoorlijk vlotte bevalling uiteindelijk.

Nu ben ik 6w6d zwanger van nummer 2, en omdat ik nu zit na te denken
over vorig jaar maak ik me ineens behoorlijke zorgen dat de komende
bevalling heel snel zal gaan.

Ik woon in Zaandijk, net boven Amsterdam, en mijn man werkt in Utrecht.
Dat is ongeveer 3 kwartier rijden met de auto. Maak me ineens druk dat
hij niet op tijd zal zijn. Dat ik bel bij de eerste wee, en dat hij
thuis komt en ik een kindje in mijn armen heb.

En wat nou als de verloskundige niet op tijd is?

Zal me wel druk maken om niks... Maar toch...

Lynn

Hoi

Ik heb hier boven het verhaal geschreven van een mooie bevalling.
Ik ben drie keer bevallen en mijn ervaring is dat de weeen echt pas beginnen als er rust om je heen is en dat is er pas als je partner bij je is. Er zullen vast wel vrouwen zijn die eerder begonnen en zelfs dat hun man te laat was maar echt dit gebeurt zelden. Ook bevallen zonder verloskundige komt niet vaak voor. Ik was echt een uitzondering en dan ook nog zulk slecht weer. Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is, maak je niet te veel zorgen dat maakt dat je nu niet optimaal kan genieten. En er is niemand die kan zeggen hoe het zal gaan. En kijk maar naar mij als het zo snel gaat dan gaat het vrijwel altijd goed en weet je precies wat je moet doen!
Vertel de verloskundige bij het eerste bezoek wel je gevoelens misschien kan zij nog wat doen om je gerust te stellen.
Succes meid en geniet ze van jullie nieuwe wonder.

Groetjes Chantal

Hai,

Het is niet dat ik me echt zorgen maak, en ik geniet ook met volle
teugen... Maar het zou echt wat voor mij zijn dat mijn man er niet bij
is. Dat zou ik echt vreselijk vinden, want hij was zo geweldig de
vorige keer.

Ach.. Ik zie wel hoe het gaat tegen dan.

Lynn

hoi lynn,

ja ik herken het!!!!, mijn eerste bevalling duurde 5,5 uur een vaginale stuitbevalling, en er werden toen al grapjes gemaakt dat het volgende kindje nog sneller zou zijn en mijn man waarschijnlijk niet op tijd zou zijn, hij is namelijk vrachtwagenchauffeur en lange dagen van huis.
bij onze tweede meid braken om 03.  00 snachts (gelukkig) mijn vliezen en 04.04 was anne er. gelukkig gebeurde het snachts en was mijn thuis want dit had hij nooit gered om binnen dat uur weer thuis te zijn.

succes en liefs kim

Hai Lynn, ook hier zit de angst voor een te snelle bevalling er goed in. Ik ben van mijn eerste bevallen in 5 uur. Het eerste deel ging "normaal". Na 4 uur had ik 2 cm, dat schijnt voor een eerste heel normaal te zijn. Vervolgens ging ik van 2 naar 10 cm in een half uur en na nog een half uur was mijn zoon er. Hij was erg groot, 4380 gram en 55 cm en de verbazing over het tempo waarin hij kwam was enorm, zowel bij mij als de vk. Waarschijnlijk was mijn zoon zo groot omdat ik de laatste drie weken van mijn zwangerschap plat liggend heb doorgebracht ivm gescheurde enkelbanden. Ik ben nu zwanger van de tweede en als het weer zo gaat en het kindje is niet zo groot, dan ben ik bang dat ik het alleen moet doen. Mijn moeder is de eerste keer ook zo rap bevallen en de tweede keer was de vk niet op tijd. Gelukkig was mijn vader er wel en kon hij de baby opvangen....... De VK heeft me wel op het hart gedrukt direct te bellen bij de eerste kramp of als de vliezen breken. Ze komt dan zo snel mogelijk mijn kant uit. Overigens is een collegaatje van me in 20 minuten bevallen, ik denk niet dat ik dat ga halen...dat is wel heel snel. Haar eerste duurde 1,5 uur. Dus in mijn omgeving ben ik wel gewend aan snelle bevallingen, ik hou overal rekening mee. Alvast heel veel succes en ik ben heel benieuwd hoe het uiteindelijk zal gaan. Gr. Cato (18 weken zwanger van de 2e)

Hallo,

mijn eerste bevaling verliep ongeveer zoals jij de jouwe beschrijft: opgewekt na 42 weken zwangerschap, en toen de weeen eenmaal op gang waren gekomen duurde het nog vier uur tot mijn zoontje er was. Ook ik heb maar 14 min. geperst.  
Ik ben nu ook weer zwanger (38 + 1wk) en was nat als jij behoorlijk bang voor een te snelle bevalling. Zeker omdat ik nu naar het ziekenhuis moet. ik zag al helemaal voor me hoe we geen tijd zouden hebben om onze eerste ergens onder te brengen, en dat ik in de auto zou bevallen... nou ja, je kent de schrikbeelden zelf ook...
Ik heb het aangekaart bij de vk, dat ik zo bang was, en zij heeft mij aardig kunnen geruststellen. Nadat mijn weeen waren opgewekt, en ze goed op gang kwamen duurde het niet lang meer. Maar dat wil niks zeggen over het verloop van de volgende bevaling, omdat dit niet het natturlijke verloop was zeg maar. het kan zijn dat ik de volgende keer bijvoorbeeld een dag lang lichte weeen heb, voordat ze heel heftig en dicht op elkaar komen. de vk zei wel dat áls ze eenmaal goed doorzetten met tussenpozen van 5 min. dat het dan in mijn geval niet meer lang zal duren, en ik dus echt wel op tijd moet bellen.   Maar totdat ze zo heftig zijn kan het net zo goed een dag als een uur duren. Ik kan me voorstellen dat het voor jou ook geld, omdat je ook ingeleid bent. dan is het toch geforceerd begonnen, en zegt de snelheid dus niks over hoe jou eigen lichaam het zou regelen. Vraag eens aan je moeder hoe lang haar bevalling(en) duurde(n). En schroom niet om het er met je verloskundige oveer te hebben.  
Het heeft mij wel gerus gesteld, en ondertussen kijk ik zelfs naar de bevalling uit!  

succes ermee!

Hai!

Ik ben de vorige keer wel ingeleid, maar alleen met gel.

Aan mijn moeder heb ik niet zoveel... Ik ben haar enige kind en ze
heeft geen wee gehad! (Tja... Ook ik was laat, alleen ik had in het
vruchtwater gepoept en moest er met de keizersnee uit)...

Lynn

Hallo Lynn,
Hier eveneens een snelle bevaller. Bij mijn eerste kind duurde het vanaf het eerste signaal (bloedverlies) tot geboorte 6 uur. De tweede had meer haast. Binnen drie uur was ze op de wereld en ik reken echt vanaf het eerste teken dat op een naderende bevalling wijst. Ik moest opstaan, me aankleden, de verloskundige bellen, mijn man moest de oppas halen en we moesten naar het ziekenhuis rijden. Ik heb het net gered.
Nu ben ik zwanger van de derde en moet wederom naar het ziekenhuis. Ik vraag me echt serieus af of ik het haal. Begin mijn man al voor te bereiden, dat hij wel moet weten wat te doen. Zeker is in ieder geval dat hij niet meer weg mag om de oppas te halen. We zoeken er wel eentje (of meerdere) in de buurt. Ik ben echter niet bevreesd voor het bevallen zonder hulp, meestal gaan deze bevallingen erg goed. Verlies altijd wel tijdens en na de bevalling ontzettend veel bloed (daarom moet ik ook eigenlijk in zh bevallen), dus ik hoop dat mijn nieuwe houte vloer die vandaag gelegd is, het overleeft!!!
Groetjes Ivy

Terug
Bovenaan