Als je BV wilt geven, dan ook FV achter de hand hebben?

A

Anoniem

Guest
Hoi Meiden,

Ik heb geloof ik nu mijn hele babyuitzet wel compleet, maar vroeg me nu het volgende af: Ik wil straks in ieder geval graag proberen borstvoeding te gaan geven ( je weet natuurlijk nooit hoe het loopt). Maar nu vroeg ik me af of je ook al iets van flesvoeding achter de hand moet hebben voor het geval dit niet gaat lukken.
Stel dat de borstvoeding helemaal niet op gang komt (dat kan toch?) en je bevalt in het weekend of aan het einde van de dag, dan heb je niet altijd de mogelijkheid om nog even snel naar de winkel te gaan. Moet je dan niet alvast iets in huis hebben. In die kadodoos van Prenatal zaten al wat zakjes flesvoeding, maar dat is pas vanaf 6 maanden.

Groetjes Elise

Hoi Elise,

Daar heb ik zelf ook over nagedacht en mijn zus (heeft al 1 kleintje) kwam met het volgende. Zij had zelf geen flesvoeding omdat zij dacht dat de stap om toch over te gaan naar flesvoeding als borstvoeding niet meteen zou lukken snel gemaakt was. Nu moet je blijven proberen omdat je het niet zomaar in huis hebt. En dan kan het zijn dat het toch wel gaat komen. Dat vond ik wel logsich klinken maar ik denk wel dat het ieder voor zich is,
Ik weet zelf nog niet wat ik zou doen, maar ik heb nog even om er over na te denken.
Groetjes Kleintje.

Hoi,

bij mijn eerste heb ik er helemaal nooit bij stilgestaan dat er iets mis zou kunnen gaan met het geven van bv, ik had dan ook nix in huis. Gelukkig is de BV heel goed en natuurlijk gegaan en ik heb nooit hoeven bijvoeden.
Ook dit keer vertrouw ik weer volledig op moeder natuur: ik ga er dus gewoon vanuit dat het weer allemaal zo makkelijk gaat.
En mocht het niet lukken: er is altijd wel ergens een (noot) appotheek open om nog ff snel de voeding te halen.
Ik heb wel al een flesje gekocht (was in de aanbieding), maar dit is voor wanneer ik weer naar mijn studie ga, dan kan mijn moeder (die gaat oppassen) mijn afgekolfde melk geven.

Liefs Nika

Hallo,

Ik zou het zeker in huis hebben als ik jou was. Neem dan wel hypoallergene voeding.  Bij mn eerste had ik het niet in huis. Charlotte wilde niet drinken en kolven lukte niet. Dus tja daar zit je dan op zondag....Gelukkig had de vk wel wat bij zich en kon ik dat gebruiken. Bij de tweede zou ik het ook weer in huis halen.

Wat de prenetaldoos betreft...ze mogen niet voor 0 tot 6 maanden leveren. Dat komt omdat er ook geen reclame gemaakt mag worden voor dat soort dingen. Heeft te maken met het promoten van de bv. Let maar eens op op tvreclames. Daar zul je altijd zien dat het gaat om voeding vanaf 6 maanden.

gr Linda

Ik zou zeker wat in huis nemen. Mijn  2e dochter Anne-Fleur is rond pinksteren geboren. En bij haar wou BV totaal niet. Ik was blij dat de vk nog FV een probeer verpakking bij zich had.

Ook bij mijn 3e dochter lukte de BV niet. Had gelijk similac1 in huis.

En nu ben ik 1 juni 2007 bevallen van mijn 4e dochter Britt en toen wou BV wel. Had wel similac gekocht. want nu 2,5 maand verder ben ik overgestapt op de fles omdat Britt letterlijk mijn tepels kapot zoog.

Dus zeker doen!!!!

xxx Nienke

Hai Elise,

Het kan een dag of drie duren voordat je het gevoel krijgt dat je melk hebt. Maar de eerste dagen komen er altijd druppels colostrum uit je borsten, al lijkt het alsof er niets komt.... Die druppels zijn een soort roomboter, heel voedzaam.

Ik kan je aanraden om nu alvast wat meer informatie te verzamelen over het geven van borstvoeding in de kraamweek. Veelvuldig en zorgvuldig aanleggen is heel belangrijk en grijp het beste moment (binnen een uur na bevalling aanleggen, als het kan je uk het zelf laten doen).

Ik weet niet wanneer je uitgerekend bent, maar tijdens de ontmoetingsdag ter ere van de wereld borstvoeding week is er een lezing van Gonneke van Veldhuizen-Staas Lactatiekundige IBCLC over de borstvoeding in de eerste week. Heel leerzaam en er is gelegenheid tot het stellen van vragen.

Aangezien links niet meer mogen, zal je zelf even via Google moeten zoeken naar haar website eurolac heet dat. Maar ook op borstvoeding.com is heel veel informatie te vinden over borstvoeding in de kraamweek.

Het is dus helemaal niet raar dat je melk niet gelijk volop gaat stromen, het maagje van je pasgeboren baby is ook nog ontzettend klein, zoveel voeding past daar ook nog niet in. Verwacht dus geen liters... maar eerder mili en centiliters.

Kunstvoeding achter de hand hebben is niet nodig... je baby heeft een portie reserve meegekregen voor de eerste paar dagen. En veel druppels melk vloeien ook samen tot een behoorlijke portie!

Groetjes Nynke

Ik geef alweer 6 maanden borstvoeding met succes, maar... mijn meisje had met 3 dagen ineens een flinke dip: ondertemperatuur, te moe en te koud om te drinken, daardoor pijlsnel afvallen (onder de 10%) en dus heeft ze een paar flesjes kunstvoeding gekregen. Daar sterkte ze zo van aan dat haar temperatuur steeg, ze weer genoeg energie had om te drinken en ze de borstvoeding goed op gang kon krijgen.

Dus: ja, ik zou wat kant en klare kleine pakjes nutrilon in huis halen. kosten iets van 70 cent per stuk en je voelt je er net wat zekerder bij. Ook als je net als ik uiteindelijk toch een half jaar zelf voedt!! Ook even een flesje en een speentje kopen!

Hoi,
Ik weet nog dat je inderdaad bij borstvoeding niet meteen enorme hoeveelheden moet verwachten, maar dit is ook helemaal niet nodig. Een baby die flesvoeding krijgt, krijgt ook maar 10 cc per keer, dat is niet veel dus. Zijn maagje is nog heel klein.
Voor je eigen geruststelling kun je misschien een paar kleine pakjes kant en klare babyvoeding kopen, gewoon in de supermarkt verkrijgbaar. Zit je niet met een heel pak dat je weer moet weggooien, ook zonde toch?
Leg je baby lekker veel aan de eerste tijd, dat bevordert de borstvoeding. Geniet ervan, het is heel bijzonder.
Groetjes, Noortje mv Skip.

Terug
Bovenaan