Als je BV wilt geven, dan ook FV achter de hand hebben?

hoi,

ik had het bij de eerste wel in huis, en heb het na 6 maanden gebruikt om pap mee te maken geloof ik. borstvoeding ging prima, en in noodgevallen kun je echt wel ergens aan voeding komen. De eerste dagen zijn het echt nog maar een paar (zeer voedzame) drupjes, en het kindje heeft een lekkere laag "bruin vet" waar hij erg veel energie uit gaat halen. Na een paar dagen weet je als het goed is wel of hij/zij een beetje kan drinken, en voor die eerste dagen is het echt niet nodig (ook al zal de kraamverzorgster je misschien iets anders willen vertellen). Huid-op-huid contact is de eerste dagen/weken erg belangrijk, voor de lichaamstemperatuur van je kindje, en ook om de borstvoeding te doen slagen. Dus als het allemaal niet lijkt te lukken: uit de kleren allebei, en lekker samen in bed liggen. Veel kindjes weten zelf heel goed hoe ze zichzelf aan moeten leggen, en vaak gebeurt dit heel geforceerd als men zich ermee gaat bemoeien. En als het allemaal niet zo wil lukken, dan zou ik er eerst een lacatatiekundige of iemand van een borstvoedingsorganisatie bij halen, ipv meteen naar de kunstvoeding grijpen. Vaak wordt dit ook nog vergoed door je verzekering.

Ik vraag me trouwens af of die verloskundig wel van die proefverpakkingen mag geven, is natuurlijk ook een mooie manier van reclame maken....

Groetjes,

Ellen

Je moet het wél in huis hebben hoor!
soms moet je kindje namelijk bijgevoed worden vanwege de suikerspiegel. Lichte baby's en zware baby's moeten namelijk om de 3 uur gevoed worden omdat anders hun suikerspiegel te laag wordt (raken ze bewusteloos...). Ik moest dat dus bij beide kindjes. De eerste dagen  is de borstvoeding nog niet op gang, en dan hebben baby's van ruim 8 pond en zwaarder, en baby's die net 6 pond zijn dus bijvoeding nodig. Komt je borstvoeding wel direct op gang is het niet altijd nodig.
En vk hebben dus FV bij zich voor noodgevallen!!! En heus niet om reclame te maken!
Maar je mag er niet van uitgaan dat zij het bij zich hebben, want dat zal niet iedere VK doen.

Oh ja, je kunt het ongeopende pak FV gewoon terugbrengen naar de winkel en dan krijg jeje geld terug!
Je voelt je toch veel geruster als je weet dat je ook de FV in huis hebt voor het geval dát...

Ook al  zijn de adviezen twee kanten op, ik kan hier zeker wat mee.
Een flesje had ik al gekocht, omdat ik als alles goed gaat toch op een gegeven moment wil gaan kolven, dus die fles heb ik zowieso ooit nodig.
Ik haal gewoon wat fles/kunstvoeding in huis, zeker als ik een paar van jullie ervaringen lees, dan is het wel een geruststellend gevoel om het in ieder geval achter de hand te hebben.
En mocht ik het uiteindelijk niet nodig hebben, dan kan ik daar alleen maar blij om zijn.

Alvast bedankt voor jullie ervaringen.

Groetjes Elise

Nog even lopen zoeken op het grote internet....

Kinderen van een moeder met (zwangerschaps-) diabetes hebben ene vergrote kans op hypoglycemie in de eerste postpartum dagen. Meestal wordt hiervoor kunstvoeiding als bijvoeding gegeven. Dit gebruik vermindert echter het beschermende effect van borstvoeding. Door de baby vanaf direct na de geboorte heel vaak een beetje colostrum te geven (direct aan de borst of van een eierlepeltje waarop het door de moeder met de hand is afgekolfd) zal de suikerspiegel mooi op peil blijven en is er geen bijvoeding nodig.

Colostrum komt de eerste dagen in kleine hoeveelheden en is dik, bijna stroperig vaak. Dat druk je heel eenvouding met de hand eruit. Een plastic eierlepeltje is voor dag 1 precies de hoeveelheid die een babytje nodig heeft per keer (maar wel heel veel keren). Het is een methode die meer en meer en met veel succes wordt toegepast in de eerste 2-3 dagen na de geboorte bij kindjes die om welke reden dan ook (nog) niet zelf (goed) aan de borst drinken.

Niet om je te dwingen... tuurlijk mag je kunstvoeding in huis halen voor het geval dat... maar lang niet alle verloskundigen, huisartsen en kraamhulpen weten bovenstaande informatie. Een erkende lactatiekundige echter wel. Wil met liefde de bron vermelden... maar mag geen links plaatsen. Deze info komt bij erkende lactatiekundige (IBCLC) vandaan.

Groetjes Nynke

hier ook grote kindjes (9 en 8 pond) en de oudste is idd bijgevoed met kv.... zhuis bevalling en pas na een dag gelegenheid tot aanleggen en kolven etc. Kinderartsen zijn nogal snel met bijvoeden helaas, maar ja is niet anders, het was namelijk nog helemaal niet nodig geweest.

De jongste van (ruim) 8 pond is nooit bijgevoed en nergens last van hoor... dus het is echt niet zo dat alle grote kinderen last van dips hoeven te hebben.

O ja: elke 3 uur aanleggen is voor elk kind dat net geboren is MINIMAAL!!! lichter dan 6 pond of zwaarder dan 8 is daarbij niet van belang.... 8x per dag is die eerste dagen echt nodig om alles op gang te krijgen.... hier was het 10/12 x per etmaal in het begin en dat heeft geholpen hoor .

Terug
Bovenaan