Als je BV wilt geven, dan ook FV achter de hand hebben?

Hoi Meiden,

Ik heb geloof ik nu mijn hele babyuitzet wel compleet, maar vroeg me nu het volgende af: Ik wil straks in ieder geval graag proberen borstvoeding te gaan geven ( je weet natuurlijk nooit hoe het loopt). Maar nu vroeg ik me af of je ook al iets van flesvoeding achter de hand moet hebben voor het geval dit niet gaat lukken.
Stel dat de borstvoeding helemaal niet op gang komt (dat kan toch?) en je bevalt in het weekend of aan het einde van de dag, dan heb je niet altijd de mogelijkheid om nog even snel naar de winkel te gaan. Moet je dan niet alvast iets in huis hebben. In die kadodoos van Prenatal zaten al wat zakjes flesvoeding, maar dat is pas vanaf 6 maanden.

Groetjes Elise

je zou voor de zekerheid 1 flesje in huis kunnen hebben/ halen (of misschien zat er wel eentje in zo'n cadeaudoos?!?!) De VK of kraamhulp heeft voor noodgevallen altijd een klein pakje/ blikje bij zich, mocht de nood aan de man zijn!!!
En anders is er altijd nog de weekendapotheek hoor, waar je ook voeding kan krijgen, dus als je van plan bent bv te geven hoef je niet al een pak kv in huis te halen.

O ja: met vaak en goed aanleggen (vaak is de eerste dagen/weken soms tot 10/12x per dag!) komt de voeding bijna altijd op gang hoor!!! De eerste dagen heeft je kindje nog een reserve uit de buik en krijgt het van jou het colostrum (supergoed spul ) en na een dag of 3 komt de echte borstvoeding op gang (wat voor jou stuwing tot gevolg kan hebben.... wat dan weer door veel aanleggen en drinken van je kindje overgaat!!!)

Maar in principe heb je aan een flesje met een speentje voldoende in huis voor  als het niet lukt met de bv... (en als het super gaat met de bv dan is dat flesje later altijd handig om te oefenen met gekolfde melk of nog weer later voor water ofzo)

groetjes,
Marije

Hoi Elise,
Het enige wat je in principe nodig hebt is een baby en een borst . Het is  niet nodig om alvast kunstmatige zuigelingenvoeding in huis te halen. Wanneer de baby zou moeten worden bijgevoed, heeft het bijvoeden met moedermelk de voorkeur. Door te kolven kan je baby toch jouw melk krijgen en je stimuleert de melkproductie; het kolven is dan een tussenstap met als doel de baby uiteindelijk volledig aan de borst te krijgen. Als je je melkproductie op gang moet krijgen door te kolven, is het aan te raden om een volautomatische borstpomp te huren. Tijdens de kraamperiode kan je kraamverzorgende je hier uitgebreid over informeren; tevens kun je altijd bellen met één van de borstvoedingorganisaties. Mocht  kunstmatige zuigelingenvoeding  toch nodig zijn, dan zijn de benodigde spullen snel gehaald; er is altijd wel een apotheek in de buurt die avond- of nachtdienst heeft.

Na de geboorte van de placenta wordt de melkproductie in gang gezet. Om deze optimaal op gang te brengen en te houden is het belangrijk dat er een goed borstvoedingsbeleid wordt ingezet, dus goed aanleggen, vaak genoeg aanleggen en lang genoeg laten drinken. Borstvoeding geven mag geen pijn doen en zeker geen tepelkloven opleveren. Pijn is een teken dat er iets niet goed gaat (vaak het aanleggen). Als het voeden toch pijnlijk is, moet het borstvoedingsbeleid goed onder de loep worden genomen en waar nodig worden aangepast.

Je zou kunnen overwegen om de informatiebijeenkomsten bij te wonen die door de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk in heel Nederland worden georganiseerd? Contactpersonen van de VBN hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. Tijdens de bijeenkomsten komen meerdere aspecten van borstvoeding aan bod, zoals de werking van de borst,  het aanleggen van de baby, borstvoeding in de praktijk en het afkolven van moedermelk. Er is gelegenheid om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en twijfels bespreekbaar te maken; breng gerust ter sprake wat je bezighoudt. De informatie die tijdens de bijeenkomsten wordt gegeven, vormt een stevige basis voor het starten met borstvoeding. Voor meer informatie bij jou in de buurt kun je terecht op www.borstvoedingnatuurlijk.nl .
Ook Borstvoedingorganisatie LLL organiseert regelmatig informatiebijeenkomsten. Wellicht is dit dichter bij jou in de buurt of komen de data je beter uit? Kijk maar eens op www.lll.borstvoeding.nl .

Verder kun je, als je vragen hebt, op zoek bent naar informatie of gewoon je verhaal even kwijt wilt,  altijd bellen met de VBN. De VBN is zowel overdag als 's avonds en in de weekenden telefonisch bereikbaar via nummer 03436-576626. Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Dus schroom niet, bel gerust; daar zijn we voor!

Succes met de laatste loodjes!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Aangezien ik FV overwogen heb heb ik wel alles ervoor al in huis zoiezo voor straks handig als ik wil gaan kolven en iemand anders de fles wil laten geven.

Ik heb hypoallergeen melk van Nutrilon op advies van mijn VK gekocht 1 pakje, zoiezo moet ik die meenemen naar het ziekenhuis omdat ik de eerste dag niet de borst mag geven en hij dan volgens haar bijgevoed moet worden (met cupje)

Je krijgt van allerlei kanten verschillende adviezen (best lastig) ik denk laat ik het maar op voorraad hebben scheelt weer gestress..

Ik zou het wel doen. Ik had in ieder geval twee flesjes in huis ondanks dat ik bv ging geven. Heb toen op de verloskamer nog besloten om toch maar fv te gaan doen en toen was het wel handig om die flesjes al te hebben. Heb je die kado doos van Prenatal niet gehad, daarin zaten drie van proefpakjes nutrilon, die zou je ook achter de hand kunnen houden als je geen pak voeding wil kopen, heb je in ieder geval iets.

Een flesje had ik al gekocht, omdat ik die uiteindelijk toch wel een keer nodig heb. Of dat nou is omdat ik ga kolven of om een andere reden.
Ik had dit topic ook geplaatst op het zwanger zijn forum en ook daar veel ervaringen gelezen, iedereen zegt iets anders, maar ik ga toch maar gewoon wat in huis halen. Mocht ik het niet nodig hebben, dan is dat mooi, maar mocht het om een of andere reden wel nodig zijn, dan is het er in ieder geval.

Alvast bedankt voor jullie mening.

Groetjes Elise

Elise, ik zou wel meer dan 1 flesje kopen, ongeacht of je bv of fv gaat geven.
Met bv zijn ze makkelijk om de voeding in te bewaren (invriezen) en met fv is het handig dat je dan (tenminste vond ik) alle flesjes 's avonds 1 keer keer uit te koken/schoon te maken. Of als je weggaat dan heb je er een paar om mee te nemen.
Met bv invriezen even er een stickertje op plakken met de datum erop, weet je precies hoe lang het nog houdbaar is.
Ik had toen onze dochter was geboren helemaal niks achter de hand, ik ging er gewoon vanuit dat bv de normaalste zaak van de wereld is en dat dit dus automatisch goed gaat. Bij mij ging het dus ook van een leien dakje, of dit nu kwam omdat ik een geluksvogel was, of door m'n relaxte houding weet ik niet. Maar 1 ding weet ik zeker, maak je er niet te druk om, dat scheelt veel stress bij jou en de baby.
Wat ze bij mij in het zkh dus wel deden, was dat ze mijn dochter "gewoon" op de borst hebben gelegd en haar zelf hebben  laten zoeken (net als dat filmpje dat een tijdje terug op het zwangerzijn forum stond). Ze lieten me ook lekker alleen met haar en m'n man.  Na een kwartiertje had ze de tepel gevonden en dronk goed. Later ging het aanleggen ook veel makkelijker, omdat ze dus al wist hoe het "moest" Mooi he, dat instinct.

Groetjes Miriam (36+1)

Ik ga ook BV geven, maar heb wel voor zowel FV als BV alles in huis. Zo heb ik al mijn flessen al en ook een blik zuigelingenvoeding gehaald want mocht het allemaal niet lukken dan wil ik voorbereid zijn. En de flessen had ik toch nodig omdat ik 1 flesje afgekolfde melk per dag aan wil bieden. (eigenlijk gaat mijn man die geven aan de baby). Ik heb dus voor beide situaties alles in huis.

Terug
Bovenaan