Als je peuter vragen gaat stellen over de bevalling

Hoi hoi,

Wij hebben al een mannetje van 3,5. Een tijdje geleden had hij blijkbaar al nagedacht over hoe de baby uit de buik ging, nml. door de mond. Ik moest daar wel om lachen, maar zei dat de baby niet door de mond ging. Toen maakte hij ervan dat mijn hoofd er even af ging......
Heb er een beetje vaag over gedaan, maar dat het zo niet ging. Het leek erop dat hij tevreden was met het antwoord.

Maar nu kwam hij dit weekend weer met vragen en of mijn hoofd er af ging. Blijkbaar houd het hem toch wel erg bezig.

Ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen. Hoe leggen jullie het uit aan je kids als ze erom vragen?

groeten, Kabo
 
Hoi!

Waarom gebruik je geen prentenboek? Bijvoorbeeld het boekje "alex krijgt een baby"? Je hebt er nog veel meer.

Het is voor je zoontje een hele gebeurtenis, en uit je verhaal komt naar voren dat er nog een heleboel onduidelijk is bij hem. Hij laat zich niet met een kluitje in het riet sturen en wil graag weten hoe het zit. Kan geen kwaad om dit uit te leggen. Juist hardstikke goed!

Zelf ben ik van mening dat het belangrijk is dat kinderen de waarheid weten over hoe het in elkaar steekt. Uiteraard wel aangepast naar kindertaal.
 
Ik zou het als ik jou was gewoon vertellen zoals het is. Want het kan niet gruwelijker zijn dan het verhaal dan hij zich nu in zijn hoofd heeft gehaald ;-)
Er zijn idd vast wel boeken over te vinden.
Succes!
 
Stom dat ik daar nog niet aan gedacht heb. Ga gelijk even in de bieb kijken voor een boekje. Over het algemeen praten we er open over, maar dit wist ik niet goed naar kindertaal te vertalen.

 
Dit is wat ik mijn meiden (2 1/2 jaar en 5 jaar) vertelt heb toen de jongste 4 maanden geleden geboren werd.
Een vrouw (mama) heeft niet alleen een gaatje om te plassen, maar ook een gaatje waar de baby uit geboren wordt ( bij haar kruis of hoe je het ook noemt).
Toen kwam natuurlijk de vraag of dat pijn deed? Ja, dat doet wel pijn, maar dat vindt mama niet zo heel erg, dat gaat weer over.
 
Mijn zoontje van 6 vraagt ook geregeld dingen over de geboorte of hoe een baby gemaakt wordt. Ik heb ook een boek bij de bieb gehaald, erg leuk en grappig boek!
Ik heb ook gezegd dat mama's nog een gaatje hebben waar de baby doorheen komt.
Hij heeft ook gevraagd hoe het zaadje van de papa bij het eitje van de mama komt. Dat vind ik nog wat lastig te beantwoorden......

 
Terug
Bovenaan