Als je peuter vragen gaat stellen over de bevalling

Je kunt gewoon zeggen dat mama een extra gaat je tussen haar benen heeft waar de baby straks door naar buiten piept. dat dat veel pijn doet en tijd kost kun je achterwege laten, vaak hebben ze hieraan al genoeg! Vragen ze verder dan kun je summier antwoord geven op de vraag, verder geen extra informatie. Als ze tevreden zijn zijn ze tevreden! Willen ze meer weten dan vragen ze wel.
 
Seksuele voorlichting over zaadjes en eitjes lijkt me overbodig. Dat past meer bij oudere kinderen. Pas als kinderen 10 zijn kun ze het begrip seks beter bevatten. Hou het simpel!
 
Er zijn erg leuke boeken van in de bieb of boekhandel. We zijn dmv ivf/icsi zwanger geraakt, onze dochter is veel meegeweest, dus die weet wel eht een en ander. Ze is nu ruim 4. En ik ben er persoonlijk vrij open in, en merk dat ze dat heel fijn vind en dat ze het fijn vind op vragen te stellen.

Succes.

 
ja boekjes zat die er over gaan dat er een broertje of zusje komt. ook voor de hele kleintjes, heb ik ook altijd gedaan met mijn kindjes. En ik heb ze ook eerlijk verteld waar de baby vandaan komt. Dat mamma een gaatje heeft om te plassen en een gaatje waar de baby uitkomt als het zover is. Verder hoef je denk ik niet te gaan.
 
Ik heb hier nooit moeilijk over gedaan bij mijn kinderen van 5, 4 en 2. Gewoon vertellen hoe het zit. Kinderen kijken nergens van op. Het is voor hen hetzelfde als waarom is de maan rond?

Hoe komt het erin? Mama heeft een eitje, papa een zaadje en als papa en mama's knuffelen komt er een kindje in mama's buik. Maar dat kan alleen bij papa's en mama's, niet bij kinderen. Ik ben het overigens niet met bloempje 27 eens dat dit pas bij 10 jaar hoort. Veeeeeeeeeel te laat. Sommige meisjes zijn al aan het puberen op die leeftijd. Wel zou ik vagina en penis achterwege laten nu, dat is voor een volgende stap (jaar of 6-7?). Kan je ook simpel in zijn. Mama heeft een extra gaatje en papa stopt zijn piemel daarin en dan komt het zaadje bij het eitje. Je kan het je misschien nog niet voorstellen nu maar als je heel erg veel van elkaar houdt vindt je dit fijn.

Ongesteld? Ja, mama heeft bloed in haar onderbroek en dat betekent dat mama geen baby in haar buik heeft.

Geboorte? Mama heeft een extra gaatje waar de baby uitkomt. Dat doet even pijn (als je daarnaar vragen) maar is zo weer over.

Hou het simpel en verkoop geen verhaaltjes dat is altijd mijn idee over "moeilijke" onderwerpen. Hoe opener je nu bent, des te makkelijker de sexuele voorlichting straks gaat. Het hoort bij het leven net als eten en slapen.

Succes!
 
wij hebben het net als Reisa vertelt... mama's hebben niet alleen een gaatje om te plassen, maar ook een babygaatje waar de baby doorkomt.

Afhankelijk van het kind zal die nog doorvragen of dat pijn doet, hoe dat dan gaat etc etc.
Onze 2e was net 5 toen de 4e 2 maand terug geboren werd en hij maakte zich heel druk dat er een snee in mijn buik zou moeten voor de baby geboren zou kunnen worden.

Toen wel uitgelegd dat dat soms nodig is en dat dat een keizersnede is, maar dat het meestal via het babygaatje komt.
Hij vroeg wel verder, dus uitgelegd dat ik wel hele erge buikpijn zou krijgen en dat heel vaak en dat daardoor de baby uit mijn buik geduwd zou worden.

Na de geboorte (thuis) waren de kids er snel bij en na de verbazing over dat echt mama's baby daar op bed lag liep onze 2e naar de VK toe: gelukkig maar dat er geen snee in mama's buik hoefde! :)
 
Ben het ook wel eens met mama van 33008... maak het niet te moeilijk.
Vaak vinden kinderen 1 duidelijk antwoord genoeg.
Willen ze meer weten, dan komen de vragen vanzelf wel en geef je daar ook weer antwoord op.
 
Het verhaal over het eitje en zaadje kent mijn dochter van 5 ook. Ze heeft alleen niet gevraagd hoe dat zaadje van de papa in de buik bij het eitje van de mama komt.
 
Terug
Bovenaan