Ik krijg ook vaak van die opmerkingen, en vaak wordt er gewoon vanuit gegaan dat je alleen de fles geeft. In onze familie beweerde zelfs iemand dat de kleine toch eerst echt van de borst af moest, anders zou hij geen vast voedsel willen leren eten.
Vanaf 3 maanden na de geboorte had ik niet genoeg moedermelk, dus heb ik telkens de borst gecombineerd met de fles. Waarschijnlijk door drukte ( ben moeder van 3 kids) nam mijn melkproductie af. Nu bouw ik wel af, maar in langzaam tempo, zodat mijn manneke echt pas van de borst af is, met ongeveer 7 a 8 maanden. Nu is hij 5 maanden. sOchtends om half 7 krijgt hij alleen de borst, om 10.00 u borst plus 60 cc fles, om 13.00 u borst plus 120 cc fles, om 16.00 u alleen fles , om 19.30u borst plus flesje en om 24.00 u alleen de borstvoeding. Dit gaat goed, en ondanks het totale aantal borstvoeding waarschijnlijk maar de helft is, krijgt hij toch nog wat goede afweerstoffen binnen.
Opmerkingen erover vind ik vreemd; Het is alover bekend dat borstvoeding heel goed is, en toch..
Ik ervaar helemaal geen belemmeringen. O.K een flesje geven gaat wat vlugger dan borst plus fles,.. maar even die extra aandacht aan de kleine moet toch wel kunnen. Mijn zoontje drinkt net zogoed uit de fles als de borst, maar laat wel merken dat hij liever de borstvoeding heeft. Bij flesvoeding is hij vlugger afgeleid.
En smorgens vroeg ben ik blij dat ik niet voor een flesje mijn bed uit hoef... gezellig borstvoeding op bed, en dan pas opstaan.
De beste voeding is de voeding waar jij jezelf en je baby zich het prettigst bij voelt.
En laat je omgeving maar kletsen.
Groetjes,
Tamara