Als niets echt effect lijkt te hebben...wat dan?

Hallo,

Ik ben op dit forum terechtgekomen omdat ik eens wilde kijken of mijn "opvoedprobleem" ergens besproken wordt. Hoewel ik hele herkenbare dingen tegenkom, heb ik toch maar even een nieuw onderwerp aangemaakt.

Ik ben de trotse mama van een zoontje van 3. Hoewel het echt een schat kan zijn, vergt ie op sommige momenten echt het uiterste van me.

De laatste tijd krijg ik bijna iedere keer op de creche te horen dat hij kinderen geduwd heeft en met zand gegooid heeft. Ze vroegen me of hij dat thuis ook deed en hoe ik dan reageerde, want hun methodes slaan niet aan. Nu heeft hij geen broertje of zusje, dus duwen is er thuis niet bij. Als ik ergens ben waar andere kindjes zijn, gaat het vrijwel altijd goed. Alleen als zijn neef op bezoek is of vice versa gaat het op een gegeven moment altijd wel verkeerd, maar het zijn dan ook twee koppige mannetjes bij elkaar die elkaar door en door kennen. Het lijkt er dus op dat hij het alleen doet in een vertrouwde omgeving.
Maar goed, in feite duwt iedere peuter weleens, het gaat meer om zijn reactie op de reactie van de juffies. Hij krijgt een vermaning en zegt dan eigenlijk meteen (op de automatische piloot) 'ik zal het niet meer doen' en geeft een kusje of een aai. Ziet er aandoenlijk uit, maar heeft totaal geen inhoud.
Als hij het herhaalt, moet ie op een stoeltje gaan zitten en dat boeit hem totaal niet, vind ie eigenlijk prima. Als ie er weer vanaf mag, doet ie het binnen notime weer, kijkt de juf aan en neemt dan zelf weer op het stoeltje plaats. Kortom, je krijgt geen vat op hem,

Het  gedrag op zich  herken ik  natuurlijk wel van thuis. Uiteindelijk moet ik echt goed boos worden en hem naar de gang of zijn kamer brengen, waar ie dan meestal juist weer compleet  uit z'n dak gaat, het andere uiterste dus. Soms  vergeet ie gewoon adem te halen, dus echt uit laten razen, vind ik altijd een beetje eng. Als ik  dan weer bovenkom, is het  enigzins mogelijk een goed gesprek te kunnen hebben. Maar dan nog is hij zo snel afgeleid. Ik verplicht hem me aan te kijken, in de hoop dat de boodschap beter overkomt, maar ik heb eigenlijk het gevoel dat ik tegen een muur sta te praten.

Hij herhaalt ook precies wat we afgesproken hebben. Dus als hij de volgende keer op de creche verschijnt en ik vraag 'wat hebben we afgesproken' zegt hij 'ik ga luisteren' en 'ik ga geen kindjes meer duwen', maar doen ho maar.

Leuke dingen ontzeggen helpt ook niet echt. Hij wordt wel boos als ik dat zeg, maar het heeft maar een enkele keer het gewenste effect.

Het zal wel  deels karakter zijn(mijn man was volgens mij schoonmoeder ook zo), maar ik hoop toch zo dat het grotendeels  voorbijgaat. Tot die tijd zou ik wel graag op de juiste manier willen reageren, om het wat gezelliger te houden/maken.
Dus wie heeft er tips?

grt.
Nermal

 
Hoi,

Ik reageer eigelijk nooit, maar heb wel met je te doen na je verhaal. Het kan heel frustrerend zijn als niets lijkt te helpen. Iedereen wil een leuke sfeer in huis. Als ik je   verhaal zo lees lijkt het of hij vraagt om aandacht, door negatief gedrag. Vaak helpt het dan om hem juist heel veel positieve aandacht te geven. Zo werkt een half uurtje per dag met hem iets leuks doen,   perfect. Er is een schatjes aflevering die je kunt zien bij uitzending gemist, die dit onderwerp behandeld. Als je wat meer wilt weten zou je dit eens kunnen bekijken.

Sucses Groetjes Mirjam
 
wwwwwwwhhhhhhhhhhhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

het is net of ik een verhaal over me eigen zoon lees presies het zelfde
en ook ik zit met de handen in het haar

kaya is nu 2 jaar
op school heeft hij het altijd op de zelfde kindjes gemunt zodra kaya binnen komt heeft de eerste al een soehai te pakken heel frustrened
maar op school vind ik het altijd moeilijk om een standje te geven ( moet heel eerlijk zeggen ben blij als ik er niet bij ben) heb namelijk het gevoel dat alle mama mee kijken en word daar best onzeker van want iedereen weet het beter

in huis heb ik alles al geprobeerd van een stoe;tje in de hoek tot aan speelgoed weggooie maar lijkt hem niet te boeien hij gooide op een geven moment zelf zijn speelgoed weg als hij iets   gedaan had

ok mijn man zegt dat het een karaker eigenschap is ik hoop dat het een fase is
want hij is een hele lieve jongen met veel gevoel en leifde inzich maar als hij een bui heeft heeft hij hem goed ook

heb er met het cb overgepraat maar die vond ik erg onduidelijk en had het gevoel dat hij meteen in een hokje gestopt werd

ook ik weet niets meer te doen

dus heb geen adviese voor je sorry

groetjes marielle
 
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb inmiddels wat verder gelezen en kom inderdaad  negeren van negatieve reacties   vaak tegen. Ga ik mee aan de slag..
Een halfuurtje intensief bezig zijn met hem deed ik al regelmatig,  maar moet ik misschien nog wat meer uitbouwen, want ik merk wel dat hij dat leuk vindt.
Schiet er vaak bij in, he. Als ie zichzelf even vermaakt, dan is de verleiding groot om even wat in huis te doen...

Afgelopen donderdag was ie heel lief geweest op de creche. Ze hadden hem uit de groep gehaald en laten afwassen. Had na 20 minuten (!) pas genoeg van, moest toen wel in zijn extra setje kleding gehezen worden, want hij was kletsnat. Daarna hadden ze hem nog iets voor zichzelf laten doen. Dat ging heel goed, want in de groep zou ie alleen maar meer en meer hyper worden, gaat ie maar door..
Maar ja dinsdag is donderdag niet en hoewel ze dezelfde tactiek inzetten, werkte het niet en heeft ie weer heel wat tijd doorgebracht op het stoeltje...de euforie was van korte duur :(

Op de creche gaan ze nadat iedereen terug is van vakantie even met wat collega's bespreken hoe ze hem het beste kunnen aanpakken
Dus Marielle, als daar iets bruikbaars uitkomt, dan laat ik het via hier weten...

grtz Norma
 
Hoi,

ik herken wel wat van je verhaal. Op het kdv waar ik gewerkt heb, hadden we ook zo'n mannetje. Het uiterste vergde hij van ons en van zijn ouders.
Wij zijn hem gaan observeren om te zien op welke momenten zijn minder geslaagde acties opspeelden. dat gaf ons wel een beetje houvast bij het vervolg.
Wat bij hem uiteindelijk ging werken was thuis en op het kdv dezelfde consequente aanpak en heeeeeeeel veel positieve aandacht geven. En reken er maar niet op dat het heel snel werkt, we zijn er wel 3 maanden mee bezig geweest, voor we het idee hadden dat onze aanpak vruchten begon af te werpen.
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar het is misschien het proberen waard.
Succes ermee.

Groetjes, Saskia
 
hoi hoi

ik heb vandaag een gesprek gehad met de kinderarts vanaf maandag gaat het helemaal niet goed meer op pueterspeelzaal slaat alleen nog maar en vandaag heeft hij zo hard een kindje gebeten het was helemaal blauw en zijn tandestaan er goed in
was tevens voor mij de druppel ben in huilen uitgebarsten opschool

we gaan nu een logboekje gebruiken schrijven we de heldag in zowel positief als negentief
ook de juf moet erin schrijven dat kijken we aan tot december met iederen maand een gesprek met de kinderarts
ook gaan we met een stickersiteem werken voor als hij lief is en iest goeds heeft egdaan krijgd hij een stickter als hij stout is moet hij een sticker inleveren zelf denk ik dat het weinig kans van slagen heeft maar ja niet geschoten is altijdd mis
na dezember gaat de kinderarts kijken of we doorgestuurd worden naar een psygoloog voor in aamerking te komen voor een medic pedagogies kinderdagverblijf

zelf ben ik het ernog niet mee eens en heb best wel moeiliojk met het te accpeteren maar aan kaya kan je merken dat hij het wel nodig heeft maar ben zo bang dat mensen meteen een stempel op hem drukken
de kans is groot dat hij er heen moet maar we wachten nog even tot december

ben er best wel verdrietig om en heb heel erg het gevoel dat ik vaal
maar op school word het steeds moelijker vind het ook moeilijk een me kind een standje tegen waar de anderen moeders bij zijn heb het gevoel dat iedreen het beter weet
ik hoop dat deze maanden goed gaan uitpakken en dat hij wat rustiger word

ook voor jou nartuurlijk

groetejs mariella mama van kaya en jayla
 
Jeetje Mariella,

Wat een ontwikkelingen allemaal. Heel veel sterkte...
Het bijhouden in een logboekje is wel een goed idee, je vergeet toch snel hoe dingen precies gegaan zijn en hoe vaak en zo. Hopelijk helpt dat om inzicht te krijgen.

Bij mijn zoontje ben ik benieuwd hoe het volgende week op de peuterspeelzaal gaat.
Ik heb ze daar nooit horen klagen. Dat komt misschien omdat ie daar maar 1x per week een paar uurtjes naartoe gaat en naar de creche 2 volle dagen per week. Verder zitten daar meer grotere kindjes dan op de creche, scheelt ook misschien

Ik denk ook weleens dat hij zich al een beetje begint te vervelen op de creche.
Als hij thuis aan het knutselen is met schaar of klei, hoor je 'm een hele tijd niet. Je hoeft hem zelfs niet veel te helpen, is ie helemaal gelukkig. Hij kan zich ook helemaal vastbijten in een computerspelletje en hij is al een tijdje heel erg bezig met cijfers en letters. Misschien komt het gewoon goed als ie naar de basisschool gaat...nog een jaartje doorbijten.

Ik probeer er ook achter te komen waar hij zijn gedrag vandaan haalt.
Zowel hij als zijn neefje slaan zichzelf als ze kwaad zijn en mijn schoonzus had op internet gelezen dat er een jongetje was die dat ook deed en toen had gezegd 'dat doet ome Willem ook" Nu heeft mijn zoontje weleens een aflevering gezien, dus tja het zou kunnen...

Daarom vroeg ik vandaag waarom ie vaak zo gilt en toen zei ie 'dat doet Bassie (die van Adriaan) ook, mmmmm,zet je wel aan het denken.
Nu had ik al de  dvd met korte filmpjes  in de ban gedaan, omdat ie alle scenes naspeelt en daarbij best wel hardhandig is, maar dat gillen (Bassie schrikt  ergens van)  komt gewoon van een dvd met liedjes uit grootmoeders tijd. Tja, als dat al niet meer kan...
En dan nog, hoewel ie de dvd al 2 maanden niet meer heeft gezien, speelt ie nog steeds de geheime agenten na, zit diep in zijn geheugen, hoe krijg je dat er nou uit...?

Volgens mijn schoonmoeder heb ik net als zij vroeger gewoon te maken met een 'levendig' kind. Heel moeilijk op te voeden, omdat ie gewoon niet wil luisteren. Ze heeft veel met hem (mijn man dus) te stellen gehad, maar het is uiteindelijk toch goed gekomen....
Om wat voorbeelden te geven:
Mijn man kwam als 3-jarige binnen bij een vriendin van mijn moeder en liep rechtstreeks naar de fruitschaal om daar in alle perziken te knijpen (hoe komt ie erop?) En hij mocht buiten spelen voor de deur  en was de hoek om gegaan en een vriendin belde zijn moeder om te zeggen dat hij een hele drukke straat was overgestoken. Moest een week binnenblijven, deed het weer en vertelde het gewoon en vroeg meteen hoe lang ie nu moest binnenblijven???!!!

Ik vind het fijn een reactie van een insider van een kdv te lezen. Ik dacht eigenlijk dat het kdv de tips zo wie zo niet kon gebruiken omdat negeren van negatief gedrag moeilijk is met 11 andere peuters erbij en dat heel veel positieve respons teveel tijd 1op1 zou gaan kosten, maar als het ergens anders ook kan...ga ik het toch maar voorzichtig  voorstellen..
 
Beste Nermal,

Ik heb je verhaaltje gelezen, en ik begrijp helemaal dat je niet meer goed weet wat je moet doen. Ik weet het zo ook 1-2-3 niet, maar misschien kun je je zoontje eens vragen waarom hij duwt. vaak is er een oorzaak. waarom luister je niet naar de juf. waarom trek je je er niks van aan om op een strafstoeltje te zitten. ik zou het eens doen. en luister heel goed naar hem. begrijp hem, en zeg het hem ook dat je hem begrijpt. misschien is het voor je zoontje wel een uitgang om zichzelf te beschermen, maar misschien voelt hij zich onbegrepen. en dan is er ook geen resultaat meer als je hem op een strafstoel zet, want dat is voor hem normaal geworden. Probeer het eens, en toon respect voor het verhaal van je zoontje, zo krijgt hij het gevoel dat hij gehoord wordt en misschien ook wel meer zelfvertrouwen, en jij zou dan met een oplossing kunnen komen. stel hem dingen voor, en doe dat vooral met keuzes. laat je zoontje zelf kiezen wat ie doet als hij bijvoorbeeld geduwd wordt etc...

succes en ik ben erg benieuwd.

groetjes Cyndie
 
Terug
Bovenaan