Als ze vragen: "heb je kinderen?" Wat moet ik dan zeggen???

Hallo!
Als mensen ons vragen: "heb je kinderen?" weet ik nooit zo goed wat ik moet zeggen...wij hebben namelijk ons zoontje met 41 weken zwangerschap verloren. Ik ben heel trots op mijn zoontje en het doet me dan ook pijn te zeggen dat ik geen kinderen heb, maar om nou onbekenden het hele verhaal te gaan doen? Ik vind dit echt heel moeilijk, omdat ik het liefst gewoon zeg dat ik een mooi mannetje heb. Ook al heb ik hem niet bij me, hij zit toch in mijn hart! Ik voel me ook heel schuldig tegenover hem als ik op deze vraag NEE antwoord...Hoe kan ik daar het beste op reageren zonder mij daar slecht over te voelen?

Groetjes Brigitte * mama van Beau

Je bent moeder. Misschien moet je gewoon zeggen dat je moeder bent, en het daar bij laten. Want je bent moeder, je hebt een kind gehad, en dit kind zit nog steeds (en zal dat ook blijven)  in jouw   hart, als is het kind niet meer stoffelijk bij je aanwezig.

Sterkte

Miep

hoi brig

weer een tijdje geleden dat we elkaar gesproken hebben hopelijk hebben jullie een fijn vakantie gehad

hopelijk gaat het allemaal een beetje met jullie

ik zit momenteel een in een dal maar daar moet ik ook weer overheen

maar ik weet wat je bedoeld als mensen vragen heb je kinderen
ik zeg meestal   dat ik een dochter heben    maar helaas hebben we die niet mogen houden

ik kan het ook niet om te zeggen nee want dan voel ik me ook erg schuldig dus dan zeg ik het zo

en tenslotte heb je ook een dochter en ben je moeder

groetjes en veel liefs

laura *richelle

Ik zeg altijd direct 'nee' omdat ik. net als jij geen zin heb om het hele verhaal aan een vreemde te vertellen. Dat begon al 2,5 week na de bevalling. Om eruit te zijn, zijn we naar Egypte op vakantie geweest (enige in de buurt met lekker temperatuurtje in november). Op de boulevard liep zo'n vent die ons vroeg of we kinderen hadden. Mijn man zei gelijk nee, en het voelde heel raar om dat te  zeggen, maar het voelde ook wel juist. Wat moet hij nu met ons verhaal en verdriet. Dat begrijpt hij toch niet. Misschien heeft het wel gescheeld dat  we door dat incident hier in nl ook makkelijk er zeggen dat we geen kind hebben.  Als ik zeg dat ik geen kinderen heb, dan denk ik gelijk wel aan mijn dochter, dus weet  ze gelijk dat ik  d'r niet vergeet.

Ik weet niet of het door het geloof komt (hoe en wat weet ik momenteel niet)  of niet, maar ik hou me vast aan het idee dat ze bij mijn oma is, en alles wat we doen en denken weet. Dan weet ze dus ook dat we d'r nooit zullen vergeten.

Veel succes met het maken van een keuze, die trouwens ook per keer kan verschillen!

Liesje

Hai, dit is voor mij geen moeilijke vraag, ik ben inmiddels kampioen vragen-vermijden geworden ;0). Mijn antwoorden zijn soms vaag (ja ik heb kinderen), of ik zeg gewoon het aantal en speel de bal gelijk terug of ga over op een ander onderwerp. Ik zal NOOIT! mijn 2 zoontjes (die dus overleden zijn) ontkennen, ook niet tegen vreemden (bij vreemden gebruik ik wel vaak de tactieken die ik net beschreef). Je zult merken dat niet iedereen een uitgebreid verhaal van je verwacht, het zijn vaak standaard vragen waar je als moeder/vrouw nou eenmaal vaker tegenaan loopt dan een vent.
Maar bovenal, doe wat je gevoel zegt! Niemand kan jou vertellen wat voor jou de goeie manier is!
Succes!
Ilja
mama van 2 bengeltjes en 2 engeltjes.

Misschien kun je recht door zee zijn en zeggen:
Ja ik heb een zoontje, alleen is hij overleden.
Of iets in de trand dan.
Zeker minder bekenden/vreemden zullen hierop denk ik niet verder reageren met allerlei vragen, hooguit 1 of 2 vragen maar dan houdt het wel op denk ik.
Mensen zijn dan toch altijd geschokt en vinden het dan niet erg gepast er dieper op in te gaan.
Voordeel is dat jij, voor je gevoel, je kindje niet ontkent en anderen weten hoe de situatie ervoor staat.

Sterkte

Hallo allemaal!

Bedankt voor jullie reacties...En jullie hebben ergens ook wel gelijk dat ik best eerlijk kan zeggen dat ik een zoontje heb, maar dat hij helaas niet meer bij ons is...alleen wil ik die mensen dan ook weer niet laten schrikken. En dat gebeurt dan wel, natuurlijk! Maargoed in een volgende situatie ga ik het gewoon eens proberen...

Groetjes Brigitte

Ik heb het zelf niet meegemaakt, maar laatst kwamen we op vakantie
mensen tegen met 2 kinderen die het over een derde naam hadden. Ik
vroeg toen waar hun broertje was en toen zei de oudste: die is
overleden. Ze deden er heel normaal over en ik zei dat ik dat vervelend
voor ze vond. Verder niet omdat het duidelijk voor hun heel normaal was
en dat dat kindje er nog gewoon bij hoorde. Ik vroeg automatisch niet
door.

Als het voor jou belangrijk is (ik zou ontkennen denk ik niet kunnen)
zou ik gewoon zeggen dat je 1 kindje hebt, maar die niet hebt mogen
houden. Je schokt mensen er niet echt mee en bent eerlijk naar je zelf.

Miriam

Terug
Bovenaan