altijd een strijd

hoi ik zal ff uitleggen hoe het zit
mn man heeft een dochter van bijna 4 met zn ex
nu is ze nog om de 10 dagen 5 bij ons ,mn man en ik hebben een zoontje van nu 6 maanden
maar als ze komt heb ik gemengde gevoelens
ik ben blij om haar tezien maar dit verdwijnt erg snel
ik en mn man ook zijn voorduurend aan het corigeeren en zo
niks kan leuk altijd gejank
ik wil niet dit ik wil niet dat ik wil niet spelen ik wil niet slapen ik wil dat niet eeten ik wil ik wil ik wil
IK WORD ER GEK VAN
ze wil het leifst de heledag aan je om je heen hangen
ik kan geen stap zetten en moet me weer verantwoorden
ze wil alles zien weten enze
het is net een stalker
ik wil aleen maar dat ze doet wat kinderen doen lekker kleuren of spelen
en dan heb ik er nog een baby bij en ja die heeft meer verzorging nodig dan een meid van 4
ze heeft speel goed genoeg niet teveel maar ze kijkt er niet naar om
heeft iemand een goeden tip om haar lekker kind tekunnen laten zijn
ik weet het niet meer
ik vind ze moet straks dr hele leven nog groot zijn en ik zou haar zo graag zien genieten van dr jeugd
alvast bedankt
nicole
 
Hoi,

Ik ken jullie situatie natuurlijk niet en wil ook niemand aanvallen dat voorop.

Maar is het niet zo dat dit meisje heel erg onzeker is over haar plaatsje bij jullie thuis.
HEt is niet niks ouders die gescheiden zijn papa die met een andere vrouw een baby krijgt?

Zoekt ze niet meer aandacht en bevestiging om zich veilig en geborgen te voelen?

Misschien helpt het om haar meer bij de verzorging te betrekken? Samen de baby verzorgen of zij een pop.
Samen koken of opruimen.
Zodra de baby slaapt lekker samen kleuren, puzzelen enz.

Wie weet?

groetjes
 
Je zei in je verhaal dat je graag wil dat ze doet wat kinderen doen, maar niet alle kinderen kleuren heel de dag.
Mijn dochtertje van bijna 5 wil ook het liefst de hele dag weten wat k do een het liefst mee helpen.
Als ik aan het strijken ben , staat zij tegenwoordig ook te tsrijken op haar poppenstrijkplank.
Nu gaat zesamen met haar broertje in bad maar toen hij nog baby was deed ze haar pop in het poppenbadje terwijl haar broertje in bad ging.
Misschien wil ze inderdaad wat meer aandacht dan dat jij haar wil geven, maar kan je haardat kwalijk nemen.
papa met een nieuw gezin, terwijl haar stabiliteit is verdwenen.
Het is niet niks als papa en mama gaan scheiden.
Ook dat meisje hoort bij jouw gezin, en ook met haar hoor je rekening te houden.
Ze merken gelijk of er een wordt voor getrokken.

Succes met de nieuwe situatie
 
Hoi ik ben zelf moeder, nu inmiddels oma van een samen gesteld gezin.
Ik wil even reageren op de uitspraak een baby heeft nu eenmaal meer aandacht nodig dan een kind van 4, daar ben ik het n.l. niet mee eens. Zeker niet als dat meisje nog moet wennen aan de nieuwe situatie en haar vaste plekje nog of opnieuw moet zien te vinden nu er een baby is.

Ik praat nu vanuit mijn eigen ervaringen ik zeg dat omdat het voor iedereen natuurlijk anders is, er is geen situatie gelijk. Maar mijn stief kinderen waarvan de jongste toen ook 4 was toen mijn man en ik gingen samen wonen, was ook een erg aanhankelijk meisje (zo kan je het ook noemen namelijk) zij hing ontzettend aan haar vader en speelde ook niet graag op zichzelf ze wilde alleen maar in onze nabijheid zijn.
Als we haar aandacht vragen negeerde, zat ze als een zielig hoopje in een hoekje op de bank.
Je man kent haar langer dus misschien beter dan jij, vraag hem eens hoe zij thuis was voordat hij het gezin verliet.Is het iets van nu,  of bestond het al?  Hoe gaat zijn ex-vrouw hier mee om,  vertoond zij dit gedrag ook bij haar moeder thuis?
Het is als dat mogelijk is altijd beter en vooral duidelijker naar je stiefdochtertje toe, als je met elkaar om de tafel  kan gaan zitten en gezamelijk dezelfde opvoedings strategie af te spreken. doe dit desnoods via een schriftje als het niet anders kan.
Ook maakten wij de volgende afspraak:
Ýeder neemt een dag/deel als verzorger zoveel mogelijk opzich, waarbij we dat ook tegen haar zeiden als ze wat vroeg of wilde. Gewoon een knuffel negeerden we niet natuurlijk.
Meer zo van: nu moet of gaat pappa dit of dat doen tot zo en zo laat of als dit of dat klaar is, dus als er iets is dan moet je dat aan...vragen. De ander heeft dan alle aandacht voor de in dit geval baby als dat nodig is, en krijgt even adem.  Als zij dat dan ook heeft gedaan, beloon haar dan door te zeggen: wat fijn dat je ?? even hebt laten werken,lezen enz.
Boos worden werkt alleen maar averechts, belonen op wat ze goed doet werkt veel beter echt waar!
Maar duidelijk zijn is wel belangrijk, als zij dus pertinent niet wil doen wat je van haar vraagt, zet haar dan na twee keer vragen ergens even apart. Nooit te lang: als regel geld zo veel minuten als ze oud zijn. En vertel haar nog eens waarom dat van jou moet.

Ook denk ik dat je stief dochtertje voeld dat jij het moeilijk vind, kinderen hebben daar voelsprieten voor en dat maakt haar niet zekerder dan ze al is.  
Het  is ook niet niks om steeds te moeten omschakelen. Je zit net iedere keer na een paar dagen in een bepaald ritme met je zoon en man, en dan komt zij de boel weer verstoren, zelf heb ik die gevoelens ook wel onderdrukt. Maar dit geld natuurlijk ook voor je stiefdochtertje die moet ook steeds omschakelen naar  misschien andere regels en gewoonten. W.s. is zij bij haar moeder thuis de jongste en krijgt zij daar de rechten als jongste die jij nu je zoon toebedeeld. Probeer je ook voor te stellen hoe dat voor haar moet zijn.
En zou het ook niet zo kunnen zijn dat je zelf een beetje in een loalitijds conflikt komt op het moment dat je merkt dat je stief dochtertje meer aandacht vraagt/krijgt van jou of pappa ten opzichte van je eigen zoon?
Het is niet slecht dat te voelen, zelfs heel logisch maar wel belangrijk om voor jezelf te erkennen als dat zo is, want dan kan je er eventueel iets mee/aan doen.
Ik had dat n.l. wel, merkte dat ik van uit een natuurlijke reaktie het direct opnam voor mijn eigen kinderen als het er op aan kwam.
Wat ook goed kan helpen is, doe ieder apart iets leuks met haar. Krijgt de ander ook even rust en het kind heeft dan even het gevoel helemaal alleen belangrijk te zijn voor die persoon.
Is het geen alleen speler, nodig een buurkindje of vriendje van haar bij jullie uit.
Help haar even opgang met zelf spelen als zij dat moeilijk vind en ontrek je daar dan langzaam aan. Zeg achteraf dat je het zo fijn of knap vond dat ze zelf gespeeld heeft en prijs haar werkje dat ze eventueel gemaakt heeft, hang dat op of vertel het ook an anderen waar zij bij is. Laat merken dat dan je trotsn op haar bent, dat vergroot haar zelfvertouwen!
Ook de tips van de vorige zijn erg goed, en vergeet haar dan niet te bedanken voor haar hulp die ze je bied als ze  je b.v. helpt bij de baby, of zeg als zij met de pop aan de gang is: jij wordt vast een hele goed moeder! Dan stimuleer je haar in haar spel.

Ik wil tot slot  nog wel tegen je zeggen dat ik het heel positief vind dat je er hier mee durft te komen en je je zorgen bespreekbaar maakt en om hulp vraagt!

En het komt vast ook helemaal goed, heel veel succes met je gezinnetje!
 
Hoi Nicole.
Wat jammer dat Nairam jou niet goed heeft begrepen. Zij valt jou erop aan dat jij vind dat een baby meer aandacht nodig is dan een meisje van 4 terwijl jij toch heel duidelijk het woord verzorging gebruikt. Ik ben het wel met je eens dat een meisje van 4 wel zelf naar de wc kan en een baby niet haha.  Ik heb zelf een zoontje van bijna 4. Hij speelt ook bijna nooit. Hij huppeld de hele dag achter mij aan. Daarnaast heb ik een dochter van 11 maanden en ben ik momenteel zwanger van de derde. Ook ik zou het fijn vinden als hij wat meer zou spelen maar helaas...   Wat bij mij redelijk goed werkt is afspraken maken en hem laten helpen. bv Als ik sta te afwassen mag hij de plastick bakjes opruimen en om hem bezig te houden vraag ik dan vanalles zoals wat is dit en van wie is deze mooie  Bob de Bouwer  beker. Als ik klaar ben zeg ik: Mama gaat nu strijken en dan kom jij gezellig bij mij zitten kleuren. Mijn zoontje voelt zich dan heel belangrijk. Tijdens het kleuren blijf ik vragen :Van wie is dit en van wie is dat anders is hij te snel klaar met kleuren haha. Denk er wel aan dat jij niet de enige bent die energie in de kleine meid steekt, jullie zijn   met z'n tweeen en moeten het dus samen doen. En tuurlijk is het leuk om haar bij de baby te betrekken maar ze moet wel weten dat dat niet altijd kan.
ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt.
liefs Petra.
 
Misschien speelt er een ander probleem. Ik heb 2 nichtjes, de oudste is 6.  Ze gedragen zich allebei alsof ze veel ouder zijn. Van de oudste wordt ik helemaal tureluurs. Ze denkt gewoon dat ze 18 is. Kinderen horen te spelen, vooral als er meer aanwezig zijn. Het liefst heeft ze veel oudere vriendinnetjes.  ze zit overal met haar tetter tussen en bovenop. Je kunt niks bespreken of zij heeft het gehoord. Wil dingen doen die zo'n kleintje niet hoort te doen en al helemaal niet bij haar leeftijd passen. Ze jengelt en krijst als het niet naar haar zin is alsof ze vermoord wordt. Ze heeft niks over voor haar moeder als die vraagt of ze iets voor haar wil doen. Andersom, als moeders iets niet snel genoeg doet jankt ze ook.
 
hoi ik snap jullie reactie maar   ze weet niet beter dan dat haar ouders uit elkaar zijn ik ben al in haar leven sinds ze 8 maanden is dus ach ik ken haar bijna haar hele leven al.
en met haar moeder over leggen nou dat gaat niet ze doet heel stoer maar ze verteld ons niets ze vind dat het ons niet aan gaat ,ook heben we al een schrift geprobeerd maar daar schrijfd ze aleen maar in wat we in haar oogen fout doen of hebben gedaan,nou daar was het schrift niet voor dus zijn we er maar mee gestopt.
we hebben zelfs een bemiddelaar in de arm genomen maar na 1 gesprek liep dat zo uit de hand dat we bijna over de tavel werden getrokken dus dat was ook niks.
maar we zijn nu een paar maanden verder en ach we hebben up en downs
ze is nog erg veel moe en ook wel dwars maar ja dat zal er ook wel bij horen toch merk ik al wel verschil nou dat ze op school zit ze speel langer en vaker aleen maar hoord wel alles en zit er toch graag bij .
maar ja toch vind ikhet jammer dat ze niet bij ons kan woonen ik denk dat we haar een rustiger leven kunnen bieden haar moeder heeft een eigen zaak en ik krijg elke keer weer het gevoel dat ze dan die vrijdag zo snel mogelijk van haar af moet.
de afspraak was vrijdag 15;30 uit school ophalen maar nu gaat ze vrijdag middag niet naar school en moeten we haar maar eerder ophalen omdat ze anders terug moet komen van de zaak om haar over tedragen aan ons nou we kunnen dat niet omdat we ook moeten werken en dan krijg je van die opmerkingen dat zoek je maar een oplossing
en afgelopen vrijdag was zn dag we hadden afgesproken op het station toen we net aan kwamen lopen wees ze ons aan en stuurde haar zonder verdere begeleiding de parkeer plaats over en stapte zonder verder tekijken in en reed weg
nou sorry maar mn bek viel open dat doe je toch niet maar mevrouw moest zo snel mogelijk weg,toen ik er later over wou bellen was ze niet eens teberijken niet op dr mobiel of op dr werk
maar ja ik kan er niks aan doen
dus we maaken er maar het beste van
 
hoi ik snap jullie reactie maar   ze weet niet beter dan dat haar ouders uit elkaar zijn ik ben al in haar leven sinds ze 8 maanden is dus ach ik ken haar bijna haar hele leven al.
en met haar moeder over leggen nou dat gaat niet ze doet heel stoer maar ze verteld ons niets ze vind dat het ons niet aan gaat ,ook heben we al een schrift geprobeerd maar daar schrijfd ze aleen maar in wat we in haar oogen fout doen of hebben gedaan,nou daar was het schrift niet voor dus zijn we er maar mee gestopt.
we hebben zelfs een bemiddelaar in de arm genomen maar na 1 gesprek liep dat zo uit de hand dat we bijna over de tavel werden getrokken dus dat was ook niks.
maar we zijn nu een paar maanden verder en ach we hebben up en downs
ze is nog erg veel moe en ook wel dwars maar ja dat zal er ook wel bij horen toch merk ik al wel verschil nou dat ze op school zit ze speel langer en vaker aleen maar hoord wel alles en zit er toch graag bij .
maar ja toch vind ikhet jammer dat ze niet bij ons kan woonen ik denk dat we haar een rustiger leven kunnen bieden haar moeder heeft een eigen zaak en ik krijg elke keer weer het gevoel dat ze dan die vrijdag zo snel mogelijk van haar af moet.
de afspraak was vrijdag 15;30 uit school ophalen maar nu gaat ze vrijdag middag niet naar school en moeten we haar maar eerder ophalen omdat ze anders terug moet komen van de zaak om haar over tedragen aan ons nou we kunnen dat niet omdat we ook moeten werken en dan krijg je van die opmerkingen dat zoek je maar een oplossing
en afgelopen vrijdag was zn dag we hadden afgesproken op het station toen we net aan kwamen lopen wees ze ons aan en stuurde haar zonder verdere begeleiding de parkeer plaats over en stapte zonder verder tekijken in en reed weg
nou sorry maar mn bek viel open dat doe je toch niet maar mevrouw moest zo snel mogelijk weg,toen ik er later over wou bellen was ze niet eens teberijken niet op dr mobiel of op dr werk
maar ja ik kan er niks aan doen
dus we maaken er maar het beste van
 
Terug
Bovenaan