Altijd gekookt water bij bv? + andere vraagjes

Hoi dames,

Ik heb weer eens een vraagje voor jullie.
Ik geef zelf bv, maar wil vanaf volgende week 1 voeding door fv gaan vervangen om het heel langzaam af te bouwen.
Nu las ik op het pak fv (nutrilon) dat je het water moet koken en dan laten afkoelen tot 37 graden. Moet dat echt elke keer of kan je het met gewoon kraanwater doen en opwarmen in de magnetron?
En dan nog een vraagje: hoe lang moet je het ongeveer opwarmen in de magnetron?
Oh, en dan heb ik nog een vraag  
Op het pak staat dat je het na opening nog maar 4 weken kan bewaren, maar onze kraamverzorgster zei dat je het 6 maanden kon bewaren.
Ik vind 4 weken ook wel erg weinig voor poeder! En heb weinig zin om een bijna vol pak weg te gooien.
Wie heeft gelijk???

Wat ik meestal doe is water koken en als dat is afgekoeld in een (uitgekookte) frisdrank fles doen. Dan heb je altijd uitgekookt water.
Als ik een fles maak dan doe ik altijd een deel van dat afgekoelde water met een deel gekookt water en maak ik het op temperatuur. Hierdoor hoef je het dus niet in de magnetron te doen en de kans hebt dat het veel te heet wordt.
De houdbaarheid weet ik eigenlijk niet, maar als jij 1 flesje per dag maakt, haal je het waarschijnlijk nét om een pak per maand op te maken..

Hoop dat je hier wat aan hebt!

Groetjes,
Charelle, mama van Guusje (17-06-07)

Toen ik van borstvoeding naar flesvoeding ging zeiden ze vanuit het CB dat ik het gewoon met kraanwater mocht doen, maar ik ontdekte dat mijn dochter wat last had van haar ontlasting en ik ben het nu met bar le duc gaan doen, omdat daar geen kalk in zit, dit gaat heel perfect!!
En je komt makkelijk aan de 4 weken met 1 flesje per dag, dus over die houdbaarheidsdatum moet je je niet druk maken, dat heb ik al gedaan hihi

Succes!!

Groetjes Karmen
mama van Liz

Hoi,

De kraamverzorgster vertelde mij dat je voeding per fles moet aanmaken en niet meer voor 24 of 12 uur tegelijk. En dat je gewoon kraanwater mocht gebruiken.
dus wij gebruiken kraanwater en Lucas heeft nooit probleempjes gehad.

Maar elke keer is het anders hoor. Mijn zus heeft vorige jaar een dochter gekregen en die moest gekookt water gebruiken en mocht voeding voor 12 uur aanmaken.  

Groetjes  

Hoi,

Het verschilt per voeding. Friso mag met kraanwater(alleen de comfort variant weer niet die moet met water wat net van de kook is)  maar Nutrilon weer niet volgens de verpakking. Wij koken 's ochtends water en vullen dan 5 gesterilliseerde flessen met dit water. Dit bewaren we in de koelkast. Als het etenstijd is voor Mette dan warm ik ff het flesje op in de magnetron, doe het poeder erbij en voila! KLAAR! Echt heel snel enne de tijd dat het in de magnetron moet heb je snel door hoor. Ik maak hem altijd goed warm maar nog net drinkbaar zodat het goed oplost zeg maar.

Succes!
gr.Ing

Dat het verschilt per voeding is volgens mij omdat de meningen daar ook nog over verdeeld zijn. Dus de ene fabrikant neemt het zekere voor het onzekere en zet het er wel op met kraanwater en de ander niet. Trouwens een aantal merken wordt in dezelfde fabriek gemaakt.
Het schijnt dat kruidvatvoeding (wat ik heb) samen met nog één of twee merken in dezelfde fabriek wordt gemaakt zij een vriendin van mij (die CBarts is).
Ik doe het altijd gewoon met kraanwater, niks aan de hand!

Ah fijn om jullie reacties te lezen!
Overigens is de houdbaarheidsdatum nog wel van belang, omdat ik een open pak nutrilon heb, omdat ik in het begin bijgevoed heb omdat de bv niet op gang kwam.
Het pak is dus al langer dan 4 weken open...

Terug
Bovenaan