altijd verdedigen bij vriendinnen zonder kinderen

Hoi,

Ik dacht al dat ik de enige was met dit 'probleem', maar blijkbaar gebeurt het dus wel vaker dat vriendschappen verwateren als er kinderen in het spel zijn. Zo ook bij ons! In onze vriendenkring was ik ook de eerste met kindjes (ik heb nu een zoontje van net 2 en een dochter van 4,5 maanden oud). Na een verhuis dan nog (ik woon nu ongeveer 120km bij iedereen vandaan) is het contact wel veel minder geworden. Het is gewoon een feit dat het een stuk moeilijker is om 'even' bij iemand langs te gaan als je een kleintje (of in mijn geval 2) moet meeslepen. Want dan wil je toch ook bijvoorbeeld aankomen voor de baby zijn volgend flesje moet hebben, of je wil 's avonds op tijd thuis zijn om de kleine in bed te leggen voor de nacht. Ik toch in ieder geval... Een keertje alleen afspreken gebeurt ook maar heel zelden. De meeste van mijn vriendinnen werken met wisselende uren, en dan is weken op voorhand afspreken ook geen evidentie. Alleen jammer dat je niet van vandaag op morgen een babysit kan vinden, en dus kan ik vaak niet mee. Opmerkingen als "dan neem je toch gewoon een babysit", "die kleine kan toch ook slapen in zijn maxi cosi op café", "àlle kindjes zijn toch stil in de auto"... Ze komen mijn oren uit! Want zo 'gewoon' een babysit pakken is niet gemakkelijk, dat mijn baby in een rokerig café ligt te slapen heb ik ook niet zo graag en nee, míjn kindjes slapen niet in de auto maar maken dat anderhalve uur alleen maar lawaai. Al die mensen die zeggen dat je dan maar 'gewoon' dit of dat moet doen, ik kan ze de nek wel omwringen. En eerlijk gezegd heb ik dan al geen zin meer om nog met ze af te spreken. Ze begrijpen het toch niet! Neem ik de kindjes mee als we ergens naartoe gaan, dan zijn ze 10 minuutjes bezig met hen, en babbelen dan onderling verder over hún werk, hún one night stands, hún uitgaansleven terwijl ik mijn schatjes rustig probeer te houden. Neem ik ze niet mee, dan vragen ze "waarom heb je de kindjes niet meegebracht, we hadden ze zo graag nog eens gezien" en negeren me vervolgens omdat ik niet kan meepraten over hún werk, hún one night stands... Gelukkig heb ik een paar vriendinnen die anders zijn. Die vragen gewoon om af te spreken wanneer het voor ons uitkomt (meestal in de late namiddag dus), stellen niet voor om uren te gaan uit eten maar zijn ook tevreden als we een spaghetti of zo gaan eten, en snappen het als ik vroeger doorga omdat de kindjes lastig zijn of de babysit niet zo lang kan blijven. De vriendschappen van vroeger zijn voor het grootste deel doodgebloed, maar degene die er nog zijn, zijn ook sterker en volwassener geworden. En mensen die me niet begrijpen (of niet willen begrijpen) zijn het in mijn ogen niet waard dat ik er zoveel moeite voor doe.
Jammer genoeg woon ik helemaal niet in de omgeving van Utrecht. Haha, ik kom zelfs helemaal uit België! Maar je ziet, het is een probleem dat niet uitsluitend in Nederland voorkomt, jammer genoeg.

Groetjes,
Marian
 
Hallo

Ik herken het verhaal ook wel..wij zijn ook de eersten in onze omgeving met een kindje..
Zeker omdat het lastiger is om spontaan af te spreken..Ik probeer met mijn vriendinnen nog wel met enige regelmaat op stap te gaan, maar dat is best ook vermoeiend moet ik zeggen, omdat je ook weer vroeg op moet.

Maar niet alleen ik heb er last van, maar ook mijn man. Eerst zeggen ze voor hem al dat hij als vader nu vast niet    meer zo vaak op stap gaat, want op zich niet eens het geval was en nu wordt hij eigenlijk genegeerd door ze. En van één van hun hoort hij helemaal niks meer, alleen via via...en waarom? Wij weten het niet.
Om het   contact enigzins goed te houden, hebben we ze wel regelmatig bij ons uitgenodigd voor borrels en etentjes, maar dan wordt het braaf afgezegd, met de melding dat ze graag een andere keer komen..


Ook is het inderdaad zo dat ze wel voorons bepalen hoe om te gaan met ons kind, inderdaad   van “het kan toch wel mee” tot   we kunnen hem toch wel even wakker maken.
Dan denk ik ook, waar bemoei je je mee…wacht maar tot je zelf een kind hebt, want ik snap wel dat je als je nog geen kinderen hebt het heel moeilijk is om je voor te stellen hoe je je als ouder voelt…maar ik mis dat beetje begrip terug……


Ik kom uit Groningen trouwens
 
Hallo allemaal,

Wat een reacties! En wat ben ik blij dat ik niet de enige ben. Het is jammer dat iedereen zo ver weg woont.
Misschien leuk om nog kort wat over mezelf te vertellen; ik ben 32 jaar en heb dus 1 dochtertje die vandaag precies 5 maanden oud is. Ik ben kunsthistorica en heb zo'n 5 jaar gewerkt,nu dus niet meer. Over een week gaan mijn man en ik voor het eerst zonder ons kleintje op vakantie. Het is een belangrijk moment want we gaan een knoop doorhakken waar we naartoe gaan verhuizen. Aangezien mijn familie in Belgie woont wil ik daar heel graag naartoe. Brabant is ook oke. Dan kan de kleine eens wat vaker naar mijn moeder (die overigens staat te poppelen...) en kan ik weer eens wat meer de deur uit.
aan Marjan; waar woon jij in Belgie? Misschien wel in de buurt van Antwerpen waar mijn familie woont.

Verder ben ik blij met de reacties, soms voel je je zo eenzaam met je probleem.

In ieder geval wens ik iedereen heel veel sterkte en plezier met de kindjes. Het blijft toch het mooiste wat er is en iemand die geen kinderen heeft zal dat vaak toch niet zo begrijpen.

Veel liefs,
Anouschka
 
Hi Linda,

Ja, als we verhuizen willen we richting Antwerpen omdat mijn familie daar ook woont. Ik ben daar opgegroeid en wil er graag naar terug. Het hangt natuurlijk ook een beetje af of er geschikt werk is te vinden voor mijn man.
Waar woon jij dan?

groetjes,
Anouschka
 
Wat toevallig Nous! Ik woon inderdaad vlakbij Antwerpen. Of ja, vlakbij... Maar op een kwartiertje ben ik er wel, dus dat is voor mij wel vlakbij. Ik ben namelijk afkomstig uit Limburg, vlak tegen de Nederlandse grens (bij Maastricht), ben later verhuisd naar Mechelen, en woon nu in Duffel. Mag ik vragen vanwaar jij dan afkomstig bent? Want de regio rond Antwerpen is ook nog vrij uitgebreid natuurlijk.

Groetjes,
Marian
 
Nous, ik woon in het Zeeuwse plaatsje Rilland (vlakbij Hoogerheide / Ossendrecht).
De Metropolis te Antwerpen is 20 minuten rijden voor ons, en als wij een keer willen winkelen o.i.d. in Antwerpen, parkeren wij vaak op de Linkeroever (dat is 30 minuten rijden). Aan de rand van ons dorp kijken wij eigenlijk uit op het industrieterrein van de BASF.
 
Terug
Bovenaan