Altijd wakker na 1 slaapcyclus

Hoi allemaal,

Mijn zoontje (8 wkn) slaapt al vanaf het begin moeizaam. De eerste weken alleen op mij. Toen eens op zijn buik gelegd en hij sliep als een roosje. Echter nu sinds een week of 4 id hij overdag standaard na 45 min wakker. Kan de klok erop gelijk zetten. Hij komt dan omhoog met zijn hoofd, draait zijn hoofd heen en weer en kan de rust niet meer vinden. Dan lukt inslapen op geen een manier meer. Rond 16 uur is het helemaal klaar met slapen. Dan blijft hij wakker tot zijn laatste fles en raakt hij oververmoeid. Wil dan niks, niet bij ons liggen, draagzak verzet hij zich tegen, onrustig drinken. Inmiddels al een hoop geprobeerd, fysio, osteopaat, hij krijgt ranitidine tegen verborgen reflux maar niks mag baten. Hij slaapt overdag in zijn eigen bedje op zijn kamer, in het donker. Valt in mijn armen in slaap en dan leg ik hem over. Als ik hem wakker wegleg dan blijft hij met zijn hoofd omhoog en draaien. ‘s Nachts slaapt hij 6-7 uur achter elkaar. Dus hij kán het wel. Inbakeren geprobeerd met de pacco maar dat geeft veel verzet. Gister avond sliep hij er in, maar werd weer op de minuut na 45 min wakker. Wie heeft de tip voor mij?! In ben inmiddels radeloos.

Hallo!

Ik heb ook een zoontje van 12 weken (en een dochter van 2). Mijn zoontje doet overdag ook alleen maar slaapjes van 45 min. Dit is heel normaal op deze leeftijd.. Ze moeten nog leren om meerdere slaapcycli aan elkaar te plakken. Ik weet nog van mijn dochter dat dit haar uiteindelijk vanzelf lukte. Verder sliep ons zoontje rond 8 weken overdag ook bijna nooit ergens anders dan bij ons in de draagdoek.. Nu lukt het steeds vaker om hem ook eens in zijn bedje te laten slapen of in de kinderwagen (op zijn zij vindt hij fijn). Soms helpt white noise hem ook om in slaap te vallen. Het is allemaal heel herkenbaar en normaal en zal waarschijnlijk steeds beter gaan, gewoon blijven oefenen met hem in zijn bedje leggen en anders gewoon lekker bij je nemen als dat kan. Is hij verder wel gewoon vrolijk ondanks korte slaapjes?
Succes!

Ik herken het zeker, mijn dochtertje heeft verborgen reflux en daar was een cyclus soms 30 min en kan ze ook maar wakker blijven. Vooral als ze oververmoeid raakt (als de medicatie niet goed werkt), wordt het moeilijker om in slaap te komen.
Hier hielp Rantinide wel, maar was na 1,5 week uitgewerkt en hebben we Nexium gekregen. We hebben nogal een en proces gehad, maar dat is wat lang om helemaal uit te leggen. Hier is het in elk geval lichamelijk ongemak waardoor ze niet slaapt en als we dat oplossen hebben we een onrustige baby die oververmoeid is en niet slaapt. Van een hele lieve ervaren kdv leidster heb ik geleerd om haar in die tweede fase al huilend, overstrekkend en verzettend toch in m'n armen te houden en te blijven wiegen tot ze uiteindelijk opgeeft. Dan valt ze vaak in slaap en kan ik haar wegleggen. Het kost alleen heel wat moeite om zelf heel rustig te blijven en haar dan 5-10 min (en dat duurt eindeloos) keihard brullend in je armen te hebben. Hier is 30 min slapen altijd een teken dat ze lichamelijk ongemak heeft en een 45 min slaapje dat ze vooral onrustig is en hulp nodig heeft in slaap te komen. Misschien zou je dus dat vasthouden eens kunnen proberen.. succes!

Mijn zoontje sliep overdag ook altijd 45 min, hij is nu 6 maanden en nog steeds slaapt hij regelmatig maar 45 min, soms ook opeens uitschieters naar 2 uren slapen.. dus geen tips voor je maar ik heb geprobeerd me niet teveel te focussen op die slaaptijden (ik had dan continu het idee dat we het niet goed deden) mijn kindje gaf geen slaapsignalen en was heel vrolijk dus dat was voor mij prima.. ik kan uit jouw verhaal niet opmaken of je zoontje verder tevreden is of slaapsignalen afgeeft, anders is het natuurlijk een heel ander verhaal! Succes!

Welcome to the club! Mijn zoontje van 5 maanden slaapt overdag nog steeds voornamelijk per 45 minuten, alhoewel hij nu heel af en toe ineens een dubbele cyclus maakt van 1,5 uur. Gek word ik er soms van. 'S nachts slaapt hij overigens wel uren achter elkaar. 

Het is echter normaal, zoals al werd gezegd moeten ze die slaapcyclussen nog aan elkaar leren koppelen. De ene baby doet dat vrijwel direct en de ander doet er mega lang over. Mijn zoon hoort dus bij die laatste groep ?. En het onhandigste is als je merkt dat hij nog niet uitgerust is en dan dus wel jengelig, maar niet meer wil slapen... ik probeer wel de hele geadviseerde wakkertijden aan te houden om zo voldoende slaapdruk te creëren, tenzij het echt niet gaat. 

Oplossingen heb ik dus ook niet voor je, maar misschien is wat herkenning ook al fijn! 

Heel herkenbaar. Ben hier ook mee aan het zoeken geweest, kreeg haar maar niet in slaap & als ze uiteindelijk sliep waren het maar 40-45 min. Nu heb ik het gevonden: wakkertijden aanhouden. Op internet vind je een schema met leeftijden & wakkertijden en sinds dat ik dat aanhoudt gaat ze veeeeel beter slapen. Ze is morgen 10 weken en slaapt goed 2.5u aan een stuk, als ik haar maar optijd in bed leg! :)

Ja, wakker in bed leggen is beter. Dan leren ze zelf in slaap vallen. Als ik mijn dochter slapend in bed legde werd ze of meteen wakker of 10 minuten. Dus leg haar nu wakker & op tijd in bed en dan slaapt ze heerlijk door :)

Terug
Bovenaan