ik wil eerst even zeggen dat ik nog geen reacties heb gelezen. wil eerst mn eigen ervaring delen.
toen ik voor t eerst zwanger was keek ik ook op tegen de bevalling.
mijn tante kwam toen met een goede tip:
denk dat het zooooo veel pijn doet, dat je je dat niet kan voorstellen! je zal door een hel heen gaan, maar er iets moois voor terug krijgen!
mijn moeder kwam met het volgende:
er zijn miljarden vrouwen jou voor gegaan. het is hun ook allemaal gelukt (ook toen er nog geen pijnbestrijding bestond!!!) waarom zou het jou dan niet lukken?
die 2 dingen heb ik goed in mn hoofd opgeslagen.
toen mijn weeen begonnen had ik heel veel pijn.
vk gebeld en die is langs gekomen.
ik had pas 1cm ontsluiting!!!! help! hoe moest ik dit in gods naam overleven? was mijn gedachten! als ik nu pas 1cm ontsluiting heb hoe overleef ik dan die andere 9!
14 uur later had ik pas 3cm ontsluiting! ik dacht dat ik door de grond ging! ik kon wel huilen!
perongeluk werden mn vliezen gebroken. dit voelde heel gek. er ging een druk van mn buik af.
ik moest in bad gaan liggen, dan zou het minder pijn doen.
dat bad was mijn redding. ik ging van 3 cm naar 5 cm in een uur tijd.
toen ik dat hoorde ging ik weer in bad. blijkbaar gaat het zo een stuk sneller. dacht ik.
ik weer in bad en een half uur later kreeg ik persweeen! ik heb t gevoel alsof ik moet poepen! zei ik tegen mn moeder. mn man haalde de zuster (kraamhotel) maar het kon niet, zei ze en kwam niet kijken.
mn moeder zag dat t menis was, ik was nl aan t meepersen. snel ging ze weer naar de zuster toe. mn man had me ondertussen uit bad getilt omdat ik al aan t persen was, lag hij me zo op t bed. half afgedroogd en geen kleding aan. ze kwam kijken en stond perplex: volgende wee mag je mee persen, je kleintje is er al bijna.
ik gooide mn handen in de lucht en riep YES!
2 persweeen later was ze geboren.
flink uitgescheurd omdat ik niet goed naar de zuster luisterde (ze zei dat ik moest stoppen met persen maar dat deed ik niet want wilde die kleine eruit hebben)
maar mn dochter was geboren!
mn 2e bevalling ging ongeveer t zelfde alleen luisterde ik nu wel goed naar de vk, waardoor ik nu niet inscheurde.
hoe kijk ik terug op mijn bevallingen:
ja, een bevalling doet pijn
ja, een bevalling duurt lang (meestal dan)
ja, op een gegeven moment kan je wel huilen van de pijn, vermoeidheid en omdat je gewoon niet meer wilt
maar was het het waard?? dubbel en dwars!!!
is het echt waar wat ze zeggen dat je je pijn gelijk bent vergeten? JA! zodra je je kindje ziet, denk je niet meer aan je bevalling!
de eerste bevalling was dus in het kraamhotel
de 2e in het ziekenhuis (kraamhotel moet je minimaal 3 dagen blijven en ik wilde de oudste niet zo lang missen en ik mocht ook niet thuis bevallen dus dan maar ziekenhuis)
nu wil ik thuis bevallen. we gaan nu verhuizen naar een normaal huis dus nu mag het.
bloedspetters op de muur??? t lijkt mij een beetje overdreven eerlijk gezegd.
pijnbestrijding?? vind ik niet nodig. ik doe t wel zonder. is me nu 2 keer gelukt dus de 3e komt er ook zonder pijnbestrijding
troep? de vk ruimt alles netjes op en je bed wordt verschoont.
t lijkt me juist heerlijk om thuis te bevallen!
gewoon in mn eigen vertrouwde omgeving.
als t snachts gebeurd kunnen de kids gewoon door blijven slapen ( ik maak geen geluid tijdens de bevalling)
over dat laatste wil ik nog wel ff wat kwijt.
ik had tijdens mn eerste zwangerschap een beetje te veel naar van die bevallingsverhalen gekeken.
al die vrouwen gillen zo!
vraag me eigenlijk nog steeds af waarom????
ten eerste schiet je er niks mee op
ten 2e kost je dat heel veel kracht
ten 3e gaat de druk dan naar je hoofd ipv je buik waardoor het langer duurt
ten 4e kunnen heel je ogen gaan doorlopen van t bloed vanwege de druk op je hoofd.
nee ik heb dat eigenlijk nooit gesnapt.
tip is dus om niet te gaan gillen maar om al je energie in je buik te steken
nog een laatste tip:
zorg dat je dextro in je bevallingstas hebt!
dit geeft je extra energie wanneer jij dat nodig hebt!
ga niet te veel eten en drinken tijdens je weeen. daar kan je misselijk van worden en gaan overgeven.
nou, dat was het geloof ik wel
ik ga nu slapen en ik lees morgen alle andere reacties wel hahaha
liefs, do