Angst voor een bengeltje (verkeerde opvoeding?)

Ik was bij de oudste(inmiddels 6)ook wel eens bang dat als ik ' fouten' zou maken in de opvoeding,en ik een vreselijk kind zou krijgen.
Maar hij is altijd makkelijk geweest,op de eerste 3 maanden na...)  en volgens mij gaat het vooral om consequent zijn.
Hij weet precies waar hij aan toe is,en dat schept rust!
Nu bij de tweede ben ik er dus niet bang voor.
Heb vertrouwen in jezelf en blijf consequent,dat werpt echt zijn vruchten af.
Met natuurlijk uitzonderingen daargelaten,zoals autisme,adhd ed.
Groetjes Tanja

Volgens mij kun je een heleboel dingen voorkomen door structuur, duidelijkheid en consequent zijn (of is dat allemaal hetzelfde?). Je kunt vaak wel merken of ouders en kinderen gewend zijn dat verkeerd gedrag gecorrigeerd wordt of niet, ook met de krijsende kinderen in de supermarkt. Want dat kan ons allemaal volgens mij wel een keer overkomen.

Ik neem de televisieprogramma's over opvoeden maar als voorbeeld. Kijk maar eens hoe de grootste etterbakken worden omgeturnd in lieve kinderen.

Mijn angst is wel dat ik mijn eigen fouten niet zie en dus sommige dingen misschien helemaal verkeerd aanpak. Ik leer altijd ontzettend veel van de fora waar ik over deze zaken lees, bedankt dames!

Groetjes,
Famke151

ik denk ook dat jveel in de hand hebt maar niet alles.
Nick is af en toe een echte bengel en luistert dan slecht maar hij heeft ook dagen dat het heel goed gaat.

Als ik dan zie dat hij bij anderen heel lief is voor kleine kinderen, zijn schoenen uit doet bij de deur netjes speelgoed opruimt enz dan denk ik zie nou wel mijn opvoeding is niet zo slecht.

wel weet ik ook dat ik soms consequenter moet zijn en dat het vervelend zijn van Nick niet altijd alleen zijn schuld is. Als hij zoals deze week een aantal avonden laat naar bed is geweest dan is hij inderdaa een ettertje. Maar eigenlijk is dat onze schuld hadden wij hem maar op tijd naar bed moeten doen en zo kan ik nog wel meer voorbeelden bedenken.

Wat ik wel weet is dat ik niet meer zo snel oordeel over anderen want je weet er gewoon te weinig van.

Liefs sandra

ik denk dat we ons ook wel eens een beetje angst
laten aanpraten door al die opvoedingsprogramma's
ieder kindje is anders en behoeft dan ook een ietwat
andere opvoeding
een jengelende peuter en een driftbui zullen we allemaal wel
eens meemaken
ik probeer Lorenzo naar mijn beste eer en geweten op te
voeden meer kun je toch niet doen

groetjes
Bianca mv Lorenzo

Terug