<p>Hallo allemaal,</p><p>Ik zit ergens mee en hoop dat ik het hier even van me af kan schrijven. Even wat achtergrondinformatie, toen mijn man en ik elkaar leerden kennen heb ik al vrij snel een aanvaring met mijn schoonvader gekregen. Dit is niet ontstaan uit kwade bedoelingen van beide kanten maar door zeer grote karakterverschillen. Heel kort samengevat kwam het er op neer dat ik niet genoeg tijd aan mijn schoonouders besteedde maar omdat ik me van geen kwaad bewust was en zelf meerdere malen per week over de vloer kwam is deze situatie totaal geëscaleerd en ben ik heel erg onzeker geworden. Mijn schoonouders hadden een bepaald beeld in hun hoofd van hoe het zou zijn en ik voldoe niet aan het beeld. Ik heb uitgelegd hoe ik in elkaar steek en dat ik niet het type ben die uit zichzelf zomaar naar binnen stapt (wie wel als je je vriend op dat moment nog nieteens een half jaar kent?) en dat was allemaal prima en goed, maar puntje bij paaltje als in het niet deed kreeg ik daar achteraf verwijten over. Dat maakte me alleen nog maar onzekerder, kom dan naar me toe en vraag of ik zin heb om koffie te drinken maar kom niet achteraf met een relaas. Deze situatie heeft anderhalf jaar geduurd, en uiteindelijk heeft het bijna ons huwelijk gekost omdat ik de druk niet meer aan kon om continu een teleurstelling te moeten zijn en continu op mijn hoede te zijn wat ik nu misschien vergeten kon zijn of fout gedaan had. We hebben veel therapie en relatietherapie gehad en uiteindelijk is ons huwelijk nu gelukkig weer goed. (Was altijd al goed geweest maar op een gegeven moment denk je alleen nog maar als ik dit huwelijk niet meer heb dan heb ik deze ellende ook niet)</p><p>Wat mijn schoonouders wilden is leuk en intensief contact en dat is natuurlijk een heel mooi streven maar ze vergaten daarbij dat ik ook mijn eigen werk, leven, ouders en vrienden heb. En dat het geen persoonlijke aanval naar hun is dat ik niet zomaar binnen kom lopen maar dat ik gewoon echt zo ben. Samen met mijn man vind ik prima maar die is altijd aan het werk en helemaal alleen is voor mij gewoon echt een stap te veel als ik mensen nog niet goed ken. Uiteindelijk heeft mijn schoonvader het geprobeerd op bepaalde manieren af te dwingen en toen is bij mij het knopje om gegaan en was ik vanaf dat moment niet meer onzeker maar vooral verschrikkelijk boos. Deze woede is tot vandaag de dag blijven hangen en ik kan mezelf er niet meer overheen zetten. We doen nu normaal tegen elkaar en hebben al lang geen ruzie meer gehad maar zodra ik mijn schoonvader zie gaat er maar 1 ding door mijn hoofd en dat is ‘help ik moet hier weg’. Dat is iets wat tussen mijn oren zit want ook hij heeft echt wel geleerd door alles wat er gebeurd is dat je goed contact niet kunt afdwingen maar dat dat in de loop der tijd vanzelf moet groeien.</p><p>Ik en mijn man woonden destijds nog erg vlakbij hen, we zijn nu verhuisd naar een plek wat verder er vandaan en door die afstand ontstond er bij mij ook een kinderwens. Bij de eerste poging was het gelijk raak en dat is natuurlijk iets om heel blij mee te zijn. Ik heb op 7 weken een echo laten doen en toen was er een kloppend hartje zichtbaar. </p><p>Nu ben ik 10 weken zwanger en heb best veel last van de welbekende zwangerschapsklachten. Normaal kom ik zeker 5 keer per week bij mijn ouders en nu misschien nog maar twee keer en heb al meerdere malen de vraag gehad of ik ziek ben of dat er wat is omdat ik er blijkbaar zo beroerd uit zie. Ik kan het ze echter niet vertellen wat er is omdat het niet eerlijk zou zijn als mijn ouders het wel weten en mijn schoonouders niet.</p><p>Nu komt het probleem, ik durf het echt niet te vertellen uit angst dat we weer opnieuw een fase met conflicten in gaan en dat ik bang ben dat de afstand waar ik me nu zo veilig in voel verloren gaat door de komst van een kindje. Mijn man zegt dat het beter is om het zo snel mogelijk te doen zodat ik er vanzelf achter kom dat het echt wel meevalt, maar de angst zit gewoon zo ontzettend diep dat ik bang ben dat ik spijt krijg als het de verkeerde kant op gaat.</p><p> </p><p>Sorry dat het een lang verhaal is geworden maar ben in ieder geval blij dat ik het ergens neer kan zetten.</p><p> </p><p>Groetjes </p>