Angst voor inenten

<p>Hoi allemaal!</p><p>Morgen wordt mijn zoontje 2 maanden en krijgt zijn eerste prikjes. Ik ben altijd voorstander van vaccineren geweest, maar nu overvalt mij opeens de angst dat hij er iets aan over zal houden. Als je op internet zoekt kom je allerlei horrorverhalen tegen uiteraard. Hebben jullie wat geruststellende ervaringen voor me? </p>

Geen verhalen op internet gaan lezen.. daar maak je jezelf alleen maar bang mee. Daarbij zijn de vaccinaties er niet voor niets en hebben deze er voor gezorgd dat er veel ziektes nog amper voorkomen in Nederland. 

Tja... vaccinaties zijn medicijnen en er zijn altijd risico’s verbonden aan medicijnen. Maar je moet voor jezelf nagaan of de risico’s voor jou zwaarder wegen dan de gevolgen van het niet vaccineren van je kindje. Heb je naast wat er eventueel zou kunnen gebeuren als je vaccineert ook gelezen wat er kan gebeuren als je niet vaccineert? Dat lijkt me ook belangrijk aangezien je alleen maar hebt gelezen over wat zou kunnen gebeuren. En verdiep je er goed in. Lees wetenschappelijke artikelen en onderzoeken en geen verhalen van andere mensen aangezien er zomaar wat getypt kan worden. Bijv; ik kan wel op het internet zeggen dat ik afgelopen week langs de eiffeltoren heb gelopen Dat geloof je toch ook niet zomaar? Ondanks dat het heel goed zou kunnen. (Spoiler; ik heb niet langs de eiffel toren gelopen ?)
Voor mij was het de risico’s waard en mijn dochter heeft op 1 februari haar eerste prikjes gehad. Ze was 1 dag wat hangerig en heeft verder helemaal nergens last van. 

Ja, vooral geen verhalen lezen. Er zullen altijd voorstanders en tegenstanders blijven. We gaan hier maar geen discussies over voeren, lijkt me niet echt een strak plan.
Maar wij hebben met de prikjes toen gewacht tot ons kind 3 maanden was. Ik vond dat ze met 2 maanden nog echt te klein was. Ze moest van ons boven een bepaald gewicht zitten, zo'n jonge baby moet dan ineens zoveel dragen. Je zou ook als je het prettiger vond de vaccinaties verspreid kunnen doen, vaak krijgen ze meerdere cocktails zeg maar. Ik heb een vriendin die dat ook zo deed. Gaat je kind naar de kinderopvang bijvoorbeeld dan is het ook weer een andere overweging. Zeker als er dan andere kindjes in het spel zijn, je wilt ook niet dat je kind enkel een drager van een ziekte wordt. Maar goed. 
Je moet gewoon doen waar jij je het beste bij voelt. 

Alsjeblieft, maak je niet ongerust. Ook hier hebben we onze kleine man laten inenten en het is zo meegevallen. 
Hij was wat aanhankelijker dan anders, maar een heerlijk excuus om de hele dag op de bank te hangen en samen te knuffelen. Hoe fijn is dat voor een keer?! 
Ik weet vanuit mijn werk waar we kinderen tegen inenten en war de gevolgen kunnen zijn als je het niet doet. Geloof me; deze moeders hadden hun kinderen zo graag een andere start willen geven.. 
volgens mij vindt niemand het echt een fijn idee op het moment zelf, maar bedenk je dat je het doet uit voorzorg en omdat je de beste zorg voor je kindje wil. En wij gelukkig in een land leven waarin dat ook mogelijk is ?

Je zal op internet nooit de succeservaringen lezen, alleen die enkele gevallen (waar er miljoenen kinderen per jaar worden geënt) waar het niet goed is gegaan. En waarbij het niet eens wetenschappelijk is vastgesteld dat er een verband is geweest met enting en wat er is gebeurd...
Mijn dochter heeft alle entingen gehad (is nu 1,5 jr) en zonder er ook maar hangerig ervan te zijn geweest, ze doorgekomen.
Gewoon doen. De risico’s tot ernstige ziekte bij het niet doen is vele malen groter dan het wel doen! 

Mijn dochter heeft alle inentingen gehad tm 14 maanden en geen gekke dingen hoor. Ben het ermee eens dat je beter ook de verhalen leest wat het met je kindje doet als het wel polio krijgt of mazelen dat je twee kanten van de munt ziet. Maar zoals hierboven al wordt gezegd kan je ook niet helemaal vertrouwen op al die verhalen omdat er nooit een link is bewezen tussen vaccineren en vervelende blijvende gevolgen. Er zijn altijd veel meer factoren in een kinderleven die kunnen meespelen. Succes met het maken ban je keuze 

Mijn kinderen worden niet echt heel ziek, wat verhoging, meer slapen en hangerig. Ik doe de dagen erna daarom geen uitstapjes of ontvang dan ook geen bezoek zodat we het in de gaten kunnen houden. 
Bij sommige vaccinaties worden ze pas na 10 dagen of 2 weken ziek, vraag ernaar bij elke inenting. 
De laatste inenting van onze 2e kwam tegelijkertijd met z’n 14 mnd sprong, dat kan je van tevoren helaas niet plannen dus dat was wel lastig. Door z’n sprongetje was hij helemaal uit z’n ritme en daar kwam dus wat verhoging etc bij. Dan ben je wel gesloopt na een paar gebroken nachten. 
Succes en maak je geen zorgen, het idee dat ze beschermd zijn tegen enge ziektes hield mij altijd positief. 

Terug
Bovenaan