Angst voor uitslag NIPT

<p>Hi allemaal,</p><p>ik hoop dat jullie het niet vervelend vinden maar ik zou graag m’n angst willen delen omdat ik zó bang ben voor de uitslag Nipt.</p><p>ik ben nu 16 weken zwanger en wacht nu 6 werkdagen op de uitslag en ik word helemaal gek van angst.</p><p>ik ben zo bang dat er misschien iets met de baby is (ondanks dat de extra echo met 13 weken er goed uit zag gelukkig - maar dat biedt  geen garantie) of dat er wellicht iets ernstigs bij mij zelf gevonden wordt.</p><p>een uitslag is zó definitief en ik ben zo bang voor wat me mogelijk te wachten staat.</p><p>herkent een van jullie dit gevoel en hebben jullie misschien een tip hoe ik dit van me af kan zetten? Ik probeer positief te denken maar hoe doe je dat? Ik kan alleen maar aan het ergste denken. En dan denk ik: als ik er zo bang voor ben dan is het misschien wel een voorteken. </p><p>Ik zou graag van jullie horen.</p><p>veel dank!</p>

Tja.. ik kan je er denk ik weinig mee helpen want ik ben zelf vrij nuchter. Of je je nou bang en zenuwachtig maakt voor de uitslag of niet, het veranderd er niks aan. Het is zoals het is. 
Ik zou toch proberen je angst en stress even achterwege te laten want dat is sowieso niet goed voor je kindje. 

Hi! 
Ik begrijp je zenuwen. Heeft jouw verloskundige de doorverwijzing gegeven? Dan krijgt zij ook de uitslag. Misschien kan je haar bellen morgen?
Zelf had ik ook gebeld omdat het zo lang duurde en ik ook dacht dat er iets mis was. Het bleek dat ze me de week ervoor gebeld hadden. Ik had inderdaad een anonieme oproep gemist. Vervolgens waren ze me vergeten opnieuw te bellen. 
Succes!

Zo te horen heb je geen echte reden om je druk te maken ? Denk eens aan al die mensen die er rond lopen en dus ook gewoon gezond geboren zijn. En ook mocht de uitslag niet goed zijn, betekent dat ook niet voor 100% dat er echt iets is. Geldt ook andersom: een goede uitslag betekent ook niet voor 100% een gezonde baby. 
Niet zo doem denken, het gaat bijna altijd goed! 

Angst is heel normaal, zeker nu je niet meer alleen voor jezelf moet zorgen. Nu is het voor de nipt, daarna de 20 weken echo, later in de zwangerschap de angst voor vroeg bevallen of weinig beweging voelen etc. En dan nog die emmer vol angst als ze eenmaal zijn geboren! Het hoort er helaas allemaal bij, hoe sneller je dat beseft hoe prettiger het (voor jezelf) zal zijn. 
Ik zei tijdens het wachten op de nipt uitslag tegen mijzelf; "hoe langer geen antwoord hoe beter, want als er echt iets dringends is dan hadden ze vast al gebeld". 

Ik heb iets van 10 dagen op de uitslag van de nipt moeten wachten. Je kan je heel druk maken, maar daar verandert de uitslag niet mee (heel makkelijk gezegd). Op uitslagen wachten is altijd slopend, maar ik probeerde zo te denken; mocht het kindje niet goed zijn, dan liever weten na de nipt test dan met de 20-wekenecho. 
Zodra je een positieve test in handen hebt, beginnen de zorgen al. Probeer het een beetje los te laten en te genieten.
Succes en een fijne zwangerschap ! 

Ontzettend bedankt voor jullie lieve reacties!! Helpt echt en het lucht op dat ik het met jullie kan ‘bespreken’.
Ik heb al een kleintje van 18 maanden dus dat maakt me nóg kwetsbaarder omdat een slechte uitslag ook invloed op hem zal hebben. Maar ik ben blij te horen dat jullie de zorgen herkennen.
Heel veel dank!

Terug
Bovenaan