Angst voor zwangerschapsvergiftiging

Zo herkenbaar! Ik ben nu 21 weken zwanger van ons tweede kindje en ook bij de eerste HELLP met 37 weken en in mijn geval een spoedkeizersnede. Ook ik slik nu bloedverdunners. Wel een heel goed gesprek gehad met de gynaecoloog en ook een kansberekening. Zij gaf aan dat bij een tweede zwangerschap het vaak milder verloopt én dat het vaak later in de zwangerschap voor komt (dus in mijn geval is 37 weken gunstig, relatief laat in de zwangerschap). Ze gaf mij aan dat de kans op herhaling zo’n 10 procent is en met het gebruik van aspirine halveert dit percentage ongeveer. Dit relativeert wel voor mij! Ook denk ik dat ik mij. Lichaam nu beter ken en eerder aan de bel zal trekken wanneer ik klachten heb. Helemaal niet gek om dus extra te laten checken! Groot gelijk heb je. Beter het zekere voor het onzekere toch!
 
[quote quote=10483781]Zo herkenbaar! Ik ben nu 21 weken zwanger van ons tweede kindje en ook bij de eerste HELLP met 37 weken en in mijn geval een spoedkeizersnede. Ook ik slik nu bloedverdunners. Wel een heel goed gesprek gehad met de gynaecoloog en ook een kansberekening. Zij gaf aan dat bij een tweede zwangerschap het vaak milder verloopt én dat het vaak later in de zwangerschap voor komt (dus in mijn geval is 37 weken gunstig, relatief laat in de zwangerschap). Ze gaf mij aan dat de kans op herhaling zo’n 10 procent is en met het gebruik van aspirine halveert dit percentage ongeveer. Dit relativeert wel voor mij! Ook denk ik dat ik mij. Lichaam nu beter ken en eerder aan de bel zal trekken wanneer ik klachten heb. Helemaal niet gek om dus extra te laten checken! Groot gelijk heb je. Beter het zekere voor het onzekere toch![/quote]
Dan hebben we inderdaad tegelijk dat het tot uiting kwam! Bij mij heeft het lange tijd een heel geruststellend gevoel gegeven dat het inderdaad de vorige keer bij 37 weken pas bekend werd, hoewel ik toen al wel even met klachten liep. Laatste week ben ik toen 10kg aan vocht aangekomen.. nu heb ik gelukkig op beginnende carpaal tunnel syndroom na nog geen zichtbaar vocht. En ze verwachten dat als het nu weer zou zijn het later zou komen en dan zou het met die bloedverdunners ook nog paar weken later komen, dan zou ik onderhand 43 weken zwanger moeten zijn en dat is gelukkig onmogelijk haha!! Nu heb ik sinds gisteren echt weer die pijn tussen mijn schouderbladen en vandaag ook onder mijn ribbenkast en dat herken ik dus heel erg van de vorige keer... maar ja dat kan ook gewoon een teken zijn dat ik teveel heb gedaan... kortom als mijn bloeddruk niet uit zichzelf stijgt, dan ben ik bang dat ik het nu zelf wel een handje aan het helpen ben? vandaar dat ik het ook eeecht even van me af moest schrijven. 
 
Terug
Bovenaan