Angsten bevalling

Ik heb niet precies tips om de angsten te overwinnen (behalve wat al gezegd is, alles goed bespreken met je vk), maar wil je graag mijn verhaal delen.
Ik ben de eerste keer met 36+2 bevallen, en heb het toen heel zwaar gehad. Het was een uitputtingsslag en ging niet op een fijne manier. Ik heb dit 2,5 jaar bij me gedragen zonder me te realiseren hoe verdrietig het me maakte. Ik was in de aanloop naar mijn 2e bevalling niet echt angstig, maar herken het gevoel van terugkijken naar de eerste. "als het maar niet weer zo gaat". Maar nu het belangrijke stuk: Ik ben vorige week bevallen en het was zo ongelofelijk mooi! Totaal niet te vergelijken met de eerste, een prachtige ervaring die me ook de kans heeft gegeven het verdriet van de eerste bevalling een plekje te geven. Juist omdat het geen medische bevalling was (de eerste wel, ivm prematuur), was alles zo veel fijner.
Wat ik dus wil zeggen is: het is echt zo, dat elke bevalling anders is. Het is echt zo dat de vorige keer geen voorspelling is van de tweede. Bespreek je angsten, en probeer ze los te laten. Je nieuwe kindje gaat jou een nieuwe kans geven :)

[quote quote=10489043]Haha ja sommige reageren alsof ik het bewust doe, die angsten. Ik probeer er al veel met mijn man over te praten dat scheelt, en 4 oktober moet ik weer naar de verloskundige. Het is gewoon erg zwaar geweest met mn eerste, die ook nog eens meteen naar neonatologie moest omdat het slecht met m ging en dat gaat je niet in de koude kleren zitten. Ik vroeg me meer af wat andere met hun angsten en zorgen deden, maar blijkbaar ben ik 1 van de weinige haha. Ik ga erover praten met de verloskundige en dat zal me misschien weer iets geruster stellen, bedankt voor je reactie.
groetjed evelyn[/quote]Tuurlijk doe je dat niet bewust! En je bent hier zeker niet alleen in. Ik heb ook veel last van angst voor de bevalling gehad. Het heeft me zelfs heel lang tegengehouden om zwanger te worden. Ik kan me je angst goed voorstellen, zeker om dat het de vorige keer spannend is geweest.
Ik ben inmiddels bevallen en mij hielp het om me in de laatste weken goed voor te bereiden in de zin dat alles klaar was. Daarnaast had ik m’n tas ingepakt en bedacht welke spulletjes ik graag bij me wilde hebben als ik naar het ziekenhuis moest. Mijn angst zat vooral bij het in het ziekenhuis bevallen. Dit wilde ik liever niet maar ik heb uiteindelijk een hele medische bevalling gehad. Ik had een geboorteplan geschreven met het idee dat het altijd anders kan lopen. Dat liep het ook maar hier stond wel in wat ik spannend vond, hoe ik het graag had gewild en dat maakte dat iedereen met me in gesprek bleef en hoewel ze uiteraard mij altijd in de richting van een goede beslissing hebben gedirigeerd heb ik geen moment het gevoel gehad dat ik geen eigen regie had.
Daarnaast had ik een playlist gemaakt met muziek met voor mij mooie herinneringen. Deze heb ik in de laatste weken heel vaak gedraaid, sowieso om rustig te worden. En deze heeft ook tijdens de bevalling continu aangestaan. Die positieve herinneringen die bij de muziek hoorde vond ik heel fijn. Ook visualisaties van een positieve geboorte tijdens deze muziek heeft me geholpen. Ik weet niet of je wat met hypnobirthing heb maar het stukje van affirmaties en visualisaties hebben me ook erg geholpen om angst te verminderen.

Zo maar een paar dingen die ik heb gedaan om mijn angsten de baas te blijven :) ik wens je veel succes met de laatste loodjes. Je kan dit!

Terug
Bovenaan