Anti-depressieva en zwangerschap

<p>Hoi dames,</p><p>Sinds mijn 18e gebruik ik een antidepressieva (lichtste vorm). Tussen mijn 17e en 18e jaar heb ik een depressie doorgemaakt. Gelukkig ben ik na een jaar uit deze depressie gekomen. Inmiddels ben ik 24, en ben 4,5 jaar samen mijn mijn vriend van 30. We wonen 3,5 jaar samen. Ik heb mijn HBO opleiding afgerond en heb een goede baan. Evenals mijn vriend. Je zou kunnen zeggen dat we een gelukkig en stabiel leven hebben.</p><p>Ik ben een aantal keer gestopt met mijn medicijnen. Helaas kreeg ik hierdoor ontwenningsverschijnselen (stress, gespannenheid, boosheid, verdriet etc.). Daarom ben ik nu sinds een jaar weer volledig stabiel op deze medicatie. Het duurde lang voordat ik accepteerde dat ik deze medicatie nodig heb om 'normaal' te kunnen functioneren zonder constante somberheid.</p><p>Mijn vriend en ik zijn onwijs gelukkig en ik voel me ontzettend goed. We zijn toe aan de volgende stap: een kindje! In Juni zijn wij van plan mijn mirena spiraal eruit te laten halen. Binnenkort heb ik een gesprek met een verloskundige (kinderwensspreekuur) om mijn situatie te bespreken. Ik lees verschillende verhalen over zwangerschap i.c.m. antidepressieva. Mijn apotheker zegt dat het prima kan, alleen in verhalen op internet staat dat het wel degelijk een aantal risico's met zich mee kan brengen. </p><p>Ik zal de afweging moeten gaan maken om door te gaan met mijn medicatie, of te stoppen met het risico dat ik weer die periode van 'ontwenning' zal doormaken.</p><p>Zijn er hier vrouwen die antidepressieva hebben gebruikt tijdens zwangerschap? Of die in de zelfde overweging zitten als ik? Wat is jullie ervaring?</p><p>Groetjes Rosanne</p>

Ik kan wel antwoord geven op je vraag over zwangerschap en antidepressiva.Mijn zoontje is momenteel 11 weken.Ik heb tijdens de zwangerschap slaapmedicatie en antidepressiva gebruikt. Hierdoor was ik wel medisch, dus liep in het ziekenhuis i.p.v. verloskundige. Aan het begin van zwangerschap mijn medicatiegebruik aangegeven, en deze is genoteerd. Verder zou dit geen hinder geven werdt mij verteld. Uiteindelijk ingeleid met 37 weken i.v.m. zwangerschapsdiabetes. Hierna ging het niet direct goed met onze zoon.  Hij dronk zeer moeizaam, huilde veel, wou alleen bij mij liggen en viel dan in slaap, ‘fladderde’, en had een trillende onderlip. Na nog 36 uur is kinderarts opgetrommeld ‘waren nog ziekenhuis ‘, die vertrouwde het niet en Quinten is opgenomen op de high care met afkickverschijnselen. Hief heeft hij anderhalve week gelegen met sonde enz. Quinten heeft de 1e week ook medicatie (anti-epileptica) geslikt. Nu gaat alles gelukkig goed met Quinten alleen ‘fladderd’ hij soms nog en als hij erg overstuur is/koud of boos is heeft hij een trillende onderlip. Dit verhaal vertel ik niet om je bang te maken  Maar vind het belangrijk dat er open en eerlijk naar gekeken en geantwoord wordt. Ik hoop je hiermee geholpen te hebben. Liefs

Ik slik Escitalopram. De stress die ik zou hebben van het niet slikken van medicatie zou schadelijker zijn voor de kinderen dan dat de medicatie zou zijn. Ik ben onder controle geweest bij de POP-poli. Tegen het einde van de zwangerschap moest de antidepressiva bijvoorbeeld opgehoogd worden. Dat kunnen ze bij de POP-poli vertellen en houden ze ook je geestelijke gesteldheid in de gaten. Ik had in principe ook gewoon borstvoeding kunnen geven. Je kunt bij voor jullie gaan beginnen een gesprek hebben met de psychiater van de POP-poli om je vragen te bespreken. Soms is het beter om over te stappen op andere antidepressiva. Ik heb me geestelijk enorm goed gevoeld tijdens mijn zwangerschap.  

@mama van Quinten,Onwijs bedankt voor je eerlijke en snelle reactie! Ik ben zelf psychiatrisch verpleegkundige en weet daarom alleen vanuit 'het boekje' wat de risico's zijn van antidepressiva. Ik vind het fijn om jullie verhalen te horen. Er wordt namelijk naar mijn idee te makkelijk over gedaan door de huisarts/apotheek. Dit is dus de reden waarom ik zo in dubio zit.. Fijn dat het nu goed gaat met Quinten, geniet van deze mooie periode! Liefs Rosan

@BenB. Bedankt voor je reactie. De POP-poli zou eventueel ook een optie zijn inderdaad. Fijn om te lezen dat jij je goed voelde tijdens de zwangerschap. Het stoppen met mijn medicatie zal mij waarschijnlijk ook volledig ontregelen in de eerste maanden i.v.m. de afkick. Wat ik dus eerder heb meegemaakt. Het is alleen zo dat er geen indicatie meer is voor mij om deze medicatie te slikken. Geen psychiatrische aandoening o.i.d. Na een half jaar ben ik al gestopt geweest, omdat mijn depressie zo goed als over was. De huisarts raadde mij ook sterk aan om toen meteen te stoppen. Helaas kreeg ik dus ontwenningsverschijnselen waardoor ik de periode van afkick niet gered heb. Het voelt alsof ik gevangen zit in dit medicijn en er nooit meer af kom. Daarom ben ik het gaan accepteren dat ik mij nu goed voel. Maar met een kinderwens wordt dit weer lastiger..... 

Laat je goed informeren en luister naar je gevoel. Wij hebben er dus met opzet voor gekomen om zwanger te worden met antidepressiva. Ik was uiteindelijk super snel zwanger. Dat is enerzijds natuurlijk geluk. Anderzijds zat ik zo goed in mijn vel, dat ik denk dat dat een positief effect had op het zwanger worden. Er zitten risico's aan zwanger zijn in combinatie met antidepressiva, maar het is zeker niet onmogelijk! Succes!

Terug
Bovenaan