<p>Hoi dames,</p><p>Sinds mijn 18e gebruik ik een antidepressieva (lichtste vorm). Tussen mijn 17e en 18e jaar heb ik een depressie doorgemaakt. Gelukkig ben ik na een jaar uit deze depressie gekomen. Inmiddels ben ik 24, en ben 4,5 jaar samen mijn mijn vriend van 30. We wonen 3,5 jaar samen. Ik heb mijn HBO opleiding afgerond en heb een goede baan. Evenals mijn vriend. Je zou kunnen zeggen dat we een gelukkig en stabiel leven hebben.</p><p>Ik ben een aantal keer gestopt met mijn medicijnen. Helaas kreeg ik hierdoor ontwenningsverschijnselen (stress, gespannenheid, boosheid, verdriet etc.). Daarom ben ik nu sinds een jaar weer volledig stabiel op deze medicatie. Het duurde lang voordat ik accepteerde dat ik deze medicatie nodig heb om 'normaal' te kunnen functioneren zonder constante somberheid.</p><p>Mijn vriend en ik zijn onwijs gelukkig en ik voel me ontzettend goed. We zijn toe aan de volgende stap: een kindje! In Juni zijn wij van plan mijn mirena spiraal eruit te laten halen. Binnenkort heb ik een gesprek met een verloskundige (kinderwensspreekuur) om mijn situatie te bespreken. Ik lees verschillende verhalen over zwangerschap i.c.m. antidepressieva. Mijn apotheker zegt dat het prima kan, alleen in verhalen op internet staat dat het wel degelijk een aantal risico's met zich mee kan brengen. </p><p>Ik zal de afweging moeten gaan maken om door te gaan met mijn medicatie, of te stoppen met het risico dat ik weer die periode van 'ontwenning' zal doormaken.</p><p>Zijn er hier vrouwen die antidepressieva hebben gebruikt tijdens zwangerschap? Of die in de zelfde overweging zitten als ik? Wat is jullie ervaring?</p><p>Groetjes Rosanne</p>