Anti-depressieva en zwangerschap

[quote quote=10150309]Anti depressieve kan geen kwaad tijdens de zwangerschap. Ik zou wel aan de dokter raad vragen. en jor[/quote]Sorry, had op verzonden geklikt..Ik zou wel aan de dokter raad vragen en horen wat hun zeggen, voor de zekerheid. Ik moet die van mij verder pakken, en kan geen kwaad

Mama van Quinten Weet niet of je dit nog leest, maar mag ik vragen welk merk en dosering jij gebruikt? Ik ben bijna 39 weken zwanger en moet dus bijna bevallen. Gebruik hele zwangerschap al citolapram 20mg en schrik beetje van je verhaal... Mijn artsen doen ook alsof het niets uitmaakt....

@superjuffie. Ben ik ook benieuwd naar idd. Zelf gebruik ik Fluoxetine 20mg. Hoe voel jij je geestelijk tijdens je zwangerschap? 

Ik heb zelf ook een verleden met depressie. Ook een eetstoornis. Hier voor slikte ik zo’n 4 jaar non-stop medicatie. Op een gegeven moment werkte het ene niet meer dus overgegaan naar een volgend medicijn wat wel werkte. Ongeveer een jaar geleden besloten mijn vriend en ik om te proberen zwanger te raken. Ik heb dit besproken met mijn huisarts want ik had voor mezelf besloten wel te willen stoppen met de medicatie. We hebben een aantal opties besproken. 1; afbouwen met de medicatie en kijken hoe het gaat. 2; door blijven slikken, er waren geen studies die bewezen dat dit medicijn schadelijk zou zijn. 3; overstappen op een ander medicijn, hier waren studies van die bewezen niet schadelijk te zijn voor het ongeboren kind (medicijn=fluoxetine). Ik heb zelf gekozen voor optie 1, en tijdens het afbouwen kwam ik om de zoveel weken langs bij de huisarts voor controle. Op een gegeven moment raakte ik zwanger en ben toen met 11 weken (voor het tweede trimester) zwangerschap gestopt met het medicijn.ik merkte bij mezelf dat een hoop nare dingen die ik goed kon handelen tijdens het slikken van mijn medicatie, naar boven kwam toen ik eenmaal gestopt was. Dingen die in het verleden gebeurd waren. Dit heb ik aangegeven bij de huisarts en ben toen doorgestuurd naar de GGD voor gesprekken. Dit heeft mij enorm geholpen! Inmiddels ben ik 21 weken zwanger, zonder medicatie en zonder klachten. Ik zou je dus aanraden dit te bespreken met degene die de medicatie voor je uitschrijft (huisarts/psychiater/etc) en kijken wat je opties zijn. Tevens bestaat er ook zo iets als de POP-poli, waar je als zwangere vrouw met een psychiatrische klachten terecht kan. 

2 gezonde kinderen op de wereld gezet met een gezonde niet depressieve over emotionele mama (20mg fluoxetine per dag).na de bevalling moesten ze beiden wel een dag extra ter observatie blijven, maar dit alles is heel Goed gegaan en heb geen problemen ervaren.nu in verwachting van de 3e en hoop weer een mooi gezond kindje op de wereld te kunnen brengen.  En een mama die goed in haar vel zit is zo waardevol ook voor een kind, heb ook overwogen voor mijn zwangerschap te stoppen, maar mijn therapeut/arts zij, het gaat nu zo goed met je, je raakt dan weer een tijd uit balans, dat voelt je kindje in de buik heel goed en kan ook risico’s met Zich mee brengen.maar ieder verhaal is anders, er zullen misschien ook moeders zijn die dit anders ervaren hebben, en misschien tijdens hun zwangerschap gestopt hadden, ik niet. Zoals ieder ander die ziek is, heb ik dit medicijn nodig om te functioneren, dus mijn kinderwens vervullen moest met medicijnen en is gelukkig heel goed gegaan. Ik hoop dat ik je hiermee toch steun in de rug geef! 

@lovemykidzBedankt voor je reactie. Een mama die goed in haar vel zit is inderdaad heel veel waard! Geniet van je zwangerschap en straks je derde kindje.Liefs

[quote quote=10150373]Mama van Quinten Weet niet of je dit nog leest, maar mag ik vragen welk merk en dosering jij gebruikt? Ik ben bijna 39 weken zwanger en moet dus bijna bevallen. Gebruik hele zwangerschap al citolapram 20mg en schrik beetje van je verhaal… Mijn artsen doen ook alsof het niets uitmaakt….[/quote]Hoi hoi,Volg het topic nog wel.?Ik slik clomipramine 300mg en pipamperon 40 mg. Mijn berichtje was zeker niet om jullie te laten schrikken,  maar ik vind wel dat de artsen er iets 'serieuzer' mee om hadden mogen gaan, en mij meer hadden 'moeten' voorbereiden op de mogelijke risico's/gevaren

Hoi Rosan, Ik begrijp volledig in welke situatie je zit. Ben in oktober bevallen van een gezonde zoon en heb tijdens m'n zwangerschap 20mg paroxetine per dag genomen. Voor dat ik zwanger raakte heb ik mijn situatie besproken bij de pop poli. Zij gaven aan dat ik in mijn situatie beter de medicatie kon blijven nemen, zowel minder stress voor mij als voor de baby.Ben achteraf erg blij dat ik dit gedaan heb. M'n zoon had bij de geboorte geen enkele verschijnselen en ook heb ik borstvoeding gegeven. Ook tijdens de zwangerschap voelde ik mij super. Na de bevalling heb ik ook erg kunnen genieten. Er komt best veel op je af. Ik durf te zeggen dat ik me zonder medicatie mijzelf waarschijnlijk niet zo stabiel zou hebben gevoeld.Succes met je keuze. 

Terug
Bovenaan