Anticonceptie

A

Anoniem

Guest
Halloa Mama's,

Ik zit even met het volgende: na de geboorte van en de borstvoedingsperiode met Sophie, ben ik weer aan de pil gegaan. Deze slik ik inmiddels al zo'n 15 jaar, onderbroken door de zwangerschappen en de periodes ervoor en erna. Altijd zonder problemen.

Maar sinds ik weer begonnen ben (een maand of 9 geleden), heb ik er last van. Zo heb ik veel meer hoofdpijn (heftig) en nog wat kwaaltjes. Ik wil er dus vanaf. En nu hoor ik graag jullie mening: Wat gebruiken jullie, heb je daar last van, etcetera. Uiteindelijk zal er een moment komen waarop mijn man actie gaat ondernemen. Wat hem betreft nu al, maar ik ben nog niet zover.... Mijn hoofd zegt dan wel dat 2 kindjes genoeg is, maar mijn hart is nog niet zover. Tot die tijd dus nog geen definitieve maatregelen. Maar dat betekent wel dat ik een alternatief voor de pil moet vinden.

Ik hoor het graag van jullie....
Vast bedankt
Susan

Hoi Susan
Ik zou gewoon eens met je huisarts erover praten en kijken wat hij of zij je adviseert.
Misschien is er nog een lichtere pil waar je die klachten niet mee hebt.

Succes

Liefs Ilse mv Danique

Hoi Susan, ik slikte tot ik zwanger wilde worden ook de pil, zonder problemen... dacht ik. Totadat ik stopte en van een heleboel vervelende kwaaltjes bleek af te zijn. Idd hoofdpijn was er één van maar ook bv oogmigraine.
Wat een bende, blehhh
, ik ga NOOIT meer aan de pil!!!

Dus nu heb ik een koperspiraal. Daar zitten helemaal geen hormonen in. Mijn cyclus is normaal, heel regelmatig maar ik ben best lang ongesteld. Beetje sukkelig, zeg maar... dus niet met bakken, haha.

Trouwens later bleek dat het ook heel onverstandig bleek, dat ik de pil slikte. Want mijn bloedstolling is niet goed en de pil verhoogt het risico op trombose. Dus geen moeilijke keuze voor mij.

Sterkte met je beslissing!

Ik gebruik Implanon. Ik ben er supertevreden over. Het zit in m'n arm, ik kan 'm niet meer vergeten. Het inbrengen was zo gedaan. M'n cyclus is nog een hele tijd weggebleven (had ook met borstvoeding en ontzwangeren te maken) en nu begint er langzaam weer wat te komen.
Succes met je keuze!
Liefs Nelleke

Hai Toulouse,

Ja, die migraine heb ik ook! Tijdens de zwangerschappen geen last en nu weer in volle hevigheid terug........ Ik wil er echt vanaf!! Zat inderdaad te denken aan een spiraaltje, maar hoor daar ook wisselende verhalen over (zoals die menstruatie die jij beschrijft...). Hoe ervaarde jij het inbrengen? En het is toch ook zo dat er met een spiraal wél een bevruchting maar geen innseteling plaats kan vinden? Dat vind ik een beetje een verdrietige gedachte namelijk. Zucht.

Hoi Nelleke

implanon is toch zoiets als de pil? Las daar een tijdje terug berichten over dat de betrouwbaarheid niet zo groot is als ze doen vermoeden??? Weet niet of dat spookverhalen zijn, maar als we voor nog een zwangerschap 'kiezen', wil ik dat dit keer wel heeeeeel bewust doen.

Meiden, vast bedankt voor jullie reactie
Groetjes
Susan

Dat is een verdrietige gedachte ja... maar volgens dit stukje en meer als je er op Googled is het wel een stuk genuanceerder dan jij nu doet voorkomen:

Koperhoudend spiraal:

De werking van een koperhoudende spiraal berust op de afgifte van koper
in de baarmoeder. Het koper zorgt ervoor dat de baarmoederwand
ongeschikt wordt om een bevruchte eicel te laten innestelen. Daarnaast
is het koper zo giftig voor de zaadcellen dat zij niet meer tot
bevruchting in staat zijn.
Veel vrouwen willen geen spiraal gebruiken
omdat zij ervan uitgaan dat er toch een bevruchting plaatsvindt en er
dus iedere maand een abortus zou kunnen plaatsvinden omdat het
bevruchte eitje niet kan innestelen in de baarmoederwand. Met de
huidige spiraaltjes is het risico op een bevruchting echter zeer gering
omdat deze spiralen meer koper bevatten dan de oudere spiraaltjes en er
dus voor zorgen dat de zaadcellen niet meer tot bevruchting in staat
zijn. Het koperhoudende spiraal is zeer betrouwbaar (99,2%) en kan tot
5 jaar blijven zitten. De eerste maanden kunnen de menstruatie heviger
en pijnlijker zijn dan de vrouw gewend was. Meestal gaat dit over. Bij
vrouwen die deze klachten blijven houden kan geadviseerd worden om over
te gaan naar het hormoonhoudende spiraal.

Volgens vriendinnen die al eens een baby hebben gebaard via de natuurlijke weg... voel je nagenoeg niets van het inbrengen. Aangezien ik na een kleine ingreep aan de baarmoederhalsmond een klein traumatje met pijn daar, heb en omdat ik een keizersnede heb gehad en en en en was het inbrengen een drama, helaas. Maar zodra het zat heb ik er nooit meer iets van gevoeld.

Hoihoi, hier nog even een reclameplaatje voor de implanon. Het is net zo betrouwbaar als de pil (meer nog eigenlijk omdat je er niets aan kan vergeten, of diaree/antibiotica invloeden enzo).
Je zou hier  even het verhaaltje over implanon kunnen lezen.
De drakenverhalen waar jij het over hebt gaan over verhalen waar het niet goed geplaatst is (lees: niet geplaatst door fout van arts). Maar als je zelf voelt dat ie erin zit dan kan het niet missen.
Ik vind het nog steeds de beste uitvinding in tijden! Maar goed. Ik weet dat er ook andere meningen zijn.
Heel veel succes nogmaals!

Ik heb ook de Implanon. In één woord : SUPER

Voor ik zwanger werd van Tygo had ik hem ook al, na het uithalen was ik binnen een half jaar zwanger en een maand of 2 na de geboorte heb ik hem er weer inlaten zetten.
Het is wel een nadeel dat je (in ieder geval MIJN) menstruatie hartstikke onregelmatig verloopt. In plaats van een cyclus van 4 weken heb ik soms 6 weken, soms 8 en soms ben ik zelfs 3 maand niet ongesteld. Je moet dus altijd "voorbereiding" bij je hebben.
Maar verder zitten er alleen maar voordelen aan wat mij betreft. Weinig hormonen die heel secuur en geleidelijk hun werk doen.

Groetjes happyM.

Terug
Bovenaan