Antistoffen in mijn bloed gevonden

Hoi Jaap,

Je stelde de vraag hoe dat gaat als je tijdens de bevalling bloed nodig mocht hebben, nou heb ik daar nog geen ervaring mee, maar....
Toen ik de miskraam had gehad moest ik gecureteerd worden, ik werd opgenomen en er werden een aantal buisjes bloed afgenomen, later werd er nog een keer een buisje afgenomen voor de bloedgroep, ik vroeg waar dat voor was omdat ze m'n bloedgroep immers wisten. Dat extra buisje bloed namen ze af voor 't geval je een bloedtransfusie nodig mocht hebben, dan mengen ze dat bloed met je eigen bloed om te kijken hoe 't op elkaar reageert.
Ik neem dus aan dat ze als je tijdens/na de bevalling een bloedtransfusie nodig zou moeten hebben eerst bloed afnemen, om dat met het te geven bloed te mengen.

groetjes kirsten
 
Hallo Jaap en Famkes en alle anderen.

Ik heb nooit geweten dat het schadelijk voor de baby zou kunnen zijn !! Mischien heeft dat ook te maken met welke antistoffen je hebt. Toendertijd werd het in het ziekenhuis ook een beetje afgedaan als zoiets van maak je niet druk !! Toen heb ik niets op internet kunnen vinden. Ik zal nu ik weer zwanger ben  weer is gaan zoeken, en dan via google !! Mijn irregulaire antistoffen zijn; anti C. Ik zou niet weten wat dat betekent. (maar ga dat toch even opzoeken). Als het goed is ben je dus bekent met die antistoffen voordat je gaat bevallen, daar wordt dus rekening mee gehouden. Heb je er weinig vertrouwen in overleg dan even met je verloskundige !! Zelf heb ik een geplande keizersnede gehad en moest daarom een dag eerder in het ziekenhuis op genomen worden om zo te bepalen of er nog wat veranderd was mbt mijn antistoffen. Want bij een keizersnede is het  gebruikelijk dat er bloed klaar ligt voor je, en in mijn geval moest er dus extra naar gekeken worden.    
 
Ben ik weer, als je bij google; irregulaire antistoffen intikt, kun je gaan naar de site van NVO, die geven heel uitgebreid voorlichting over deze antistoffen. Welke gevaarlijk zijn en welke minder. Ik zag dus net dat anti C de meeste kans geeft op bloedafbraak bij de baby. En dat de vader dan ook getest moet worden, raar dat dat bij mijn derde nooit gebeurd is. Als ik met 13 weken naar de gyneacoloog moet ga ik het daar zeker over hebben. Nou ja, dan ben ik dus weer wat wijzer geworden.

Bedankt !!
 
Hoi!

Nog even over de resusfactor (maar er zijn natuurlijk nog meer mogelijke antistoffen die  in je bloed voor kunnen komen).

Ook ik ben resusneg (ong. 15% van alle mensen is neg, de rest pos), de factor van mijn vriend is nog niet bekend. Mocht blijken dat hij positief is, dan is er een kans dat ons kindje ook pos zal zijn. In principe hoeft dit geen probleem te zijn. Maar.. als er, bijvoorbeeld bij de bevalling, bloedcellen van het kindje via de navelstreng met mijn bloed in contact komen, worden er na een paar dagen antistoffen aangemaakt in mijn bloed.
Dit kindje heeft er dus geen enkele last van, maar een volgend kindje krijgt grote problemen als het bloed van dat kindje ook resuspos is. Mijn bloedcellen herkennen de cellen van het kindje namelijk als vijandig en breken ze af. Een kindje  zal het dan waarschijnlijk niet halen of zwaargehandicapt ter wereld komen.

Door mij (als mijn vriend pos blijkt te zijn) na de bevalling een injectie te geven wat het aanmaken van de antistoffen tegengaat, is er niets aan de hand en kunnen we  zonder problemen aan een tweede kindje beginnen, mocht dit voor ons weggelegd zijn.

Hetzelfde  verhaal ontstaat natuurlijk met een bloedtransfusie met positief bloed, terwijl jij zelf negatief hebt. Jouw cellen maken dan antistoffen aan, zodat ze bescherming kunnen bieden voor de volgende keer. Dat betekent  echter wel dat als je nog een keer positief  bloed krijgt, je  eigen bloedcellen het nieuwe bloed gaan afbreken met alle nadelige gevolgen van dien!

Mmh.. beetje ingewikkeld verhaal geworden, sorry! Maar ik ben verpleegkundige en wilde jullie ietsje meer uitleg geven..  
 
Hoi,

Ik heb  hetzelfde. Bij mij zijn er ook antistoffen gevonden. Ik ben Negatief en mijn man ook. Volgens mijn gyn konden deze antistoffen absoluut geen kwaad. Het enige is dat als ik bloed nodig zou moeten hebben, dat het ziekenhuis dan iets langer zou moeten "mixen" om de juiste bloedsamenstelling te krijgen. Bij een standaard bloedgroep is dat niet het geval. Ik was gerustgesteld toen me dit verteld werd. Hopelijk jij nu ook.

Groetjes
 
Goh, wat fijn als je zoveel reacties krijgt: bedankt! Ik heb op internet een duidelijk verhaaltje gevonden
over irregulaire antistoffen, voor iedereen die er meer over wil weten. Komt ie:

Irregulaire antistoffen
Bloed bestaat uit vele bestanddelen, eerder hebben we de bloedgroep en de rhesusfactor al besproken, maar bloed bevat nog veel meer bestanddelen die je wel of niet kunt hebben en waar je ook antistoffen tegen kunt maken. Antistoffen kun je alleen maken als je eerder met een bestanddeel in contact bent geweest wat niet in jouw bloed thuishoort. Door een bloedtransfusie waar stoffen in zitten die jij niet in je bloed hebt of door een eerdere zwangerschap kun je antistoffen maken tegen bloedbestanddelen die jij niet in je bloed hebt.
Een aantal van deze antistoffen is niet schadelijk en behoeft dan ook geen verder onderzoek. Maar er zijn ook antistoffen die ervoor kunnen zorgen dat het bloed van je baby aangetast raakt, wat als gevolg kan hebben een versterkte bloedafbraak bij je baby met in het ergste geval de dood tot gevolg hebbend.
Het is daarom uiterst belangrijk dat aan het begin van de zwangerschap, tijdens het bloedonderzoek, wordt gekeken of je antistoffen tegen bepaalde bloedbestanddelen in je bloed hebt. Nogmaals, veel van deze antistoffen zijn niet schadelijk, maar een aantal dus wel.
Mocht bij de eerste bloedafname blijken dat je antistoffen in je bloed hebt, tegen Rh+ cellen of tegen andere bloedbestanddelen, dan zal er bepaald worden hoeveel antistoffen en tegen welk bloedbestanddeel er in je bloed zitten. Daarnaast wordt het bloed van de vader van het kind onderzocht. Als blijkt dat de vader het bloedbestanddeel waar jij antistoffen tegenmaakt NIET in zijn bloed heeft, dan is er niets aan de hand. Als de vader het bloedbestanddeel niet in zijn bloed heeft, dan kan de baby het immers ook niet hebben en kunnen de antistoffen geen kwaad.
Heeft de vader het bestanddeel wel in zijn bloed dan moeten de concentraties van de antistoffen in het bloed van de moeder goed in de gaten gehouden worden. Iedere 4 weken zal er bloed afgenomen worden bij de moeder. Gelukkig blijven de concentraties meestal onder de 10% en is er geen gevaar voor de baby. Als de concentraties gaan stijgen, zal er een verwijzing naar de gynaecoloog plaatsvinden. De gynaecoloog kan met behulp van de echo en de concentraties van de antistoffen in het bloed van de moeder zijn verdere beleid bepalen. In zeer extreme gevallen kan een bloedtransfusie in de baarmoeder bij de baby nodig zijn

Voorbeeld ter verduidelijking:
Zwangere vrouw heeft bloedgroep A, Rh+, in haar bloed zitten de bestanddelen C, E en F in haar bloed. Maar er worden ook antistoffen aangetroffen tegen bestanddeel G (fictieve letters). Het bloed van de vader van het kind wordt onderzocht, er zijn nu twee mogelijkheden:
1. de vader heeft bloedbestanddeel G niet in zijn bloed, de baby kan dit dan ook niet hebben (ieder bestanddeel moet immers van de vader of moeder afkomen). De antistoffen van de moeder kunnen geen kwaad voor de baby;
2. de vader heeft bestanddeel G wel in zijn bloed, de kans is nu 50% dat de baby dit bestanddeel ook in zijn bloed heeft en het is nu belangrijk om de concentraties van antistoffen bij de moeder regelmatig te controleren. Een stijging van de concentraties kan wijzen om bloedafbraak bij de baby en vraagt nader onderzoek bij de gynaecoloog.

Dat was het. Lang he? Maar voor mij is het nu wel veel duidelijker.
Nogmaals bedankt voor al jullie reacties!

Groetjes, Famkes
 
Terug
Bovenaan