Antwoord gezocht op een borstvoedingsvraag

<p>Hallo medemama’s (to-be), </p><p>Ik heb een advies nodig waar tot nu toe geen enkele professional mij heeft kunnen helpen. Wellicht dat één van jullie wel een antwoord weet vanuit ervaring of gewoonweg tips om te proberen. Het is een lang verhaal, als jullie er de tijd voor willen nemen om het te lezen zou ik dat heel fijn vinden en dus alvast bedankt.</p><p>Mijn zoontje is nu 6.5 week oud. In de kraamweek gaf de kraamverzorgster al aan dat het een luie drinker was (borstvoeding). Hij had veel compressie nodig, het liefst wil hij dat de melk in zijn mond loopt. Ook viel hij steeds in slaap en moest hij actief wakker gehouden worden. Hij groeit overigens erg goed en zit boven het gemiddelde.  De kraamweek deed hij het voorbeeldig, slapen-eten-poepen. Naarmate de weken verstreken werd hij steeds onrustiger, met de piek rond de 3 weken. Het zijn geen regeldagen, want anders zou ik nu al 3.5 week regelweken hebben.</p><p>Hij komt om de 1.5 – 2 uur voor voeding, lijkt niet verzadigd. Hij slaat wild om zich heen, hij wil alleen op de arm slapen of in de kinderwagen (zodra ik stil sta is hij wakker). Hij overstrekt zich ontzettend en zet zich af met mijn beentjes. Door het vele lezen op sites en op o.a. dit forum, heb ik de stap gemaakt naar een chiropractor. Hij bleek inderdaad zijn nekwervels vast te hebben zitten.</p><p>Inmiddels heeft hij 4 behandelingen gehad en is zijn nek over.  Na de 2e behandeling gaf de chiropractor aan dat mijn zoontje toch wel heel vaak komt voor voeding. Wenselijker zou om de 3 uur zijn, een uitzondering daargelaten. Tot op heden voedde ik op verzoek. Hij gaf aan dat het kan zijn dat je in een vicieuze cirkel komt omdat er mogelijk nog niet genoeg voeding aangemaakt is in die tijd. </p><p>In de ochtend kolf ik omdat hij dan genoeg heeft aan één borst. De andere heb ik dus als voorraad. Hij adviseerde mij om na een voeding proberen mijn zoontje weg te leggen, mocht hij onrustig zijn, dan +/- 30 ml extra te geven om te kijken of hij daar rustiger van wordt. Dit heb ik een tijdje gedaan en hij reageert hier goed op. Dit is alleen heel intensief en daarom ben ik er weer mee gestopt. </p><p>Nu heb ik de afgelopen dagen gekolfd na het voeden. Gemiddeld krijg ik dan nog 30 ml uit beide borsten, wat hij gulzig opdrinkt. Mijn theorie is nu als volgt: ‘Mijn zoontje heeft niet de energie om de laatste melk uit mijn borsten te halen, waardoor hij net niet verzadigd raakt. Doordat hij mijn borsten niet leegdrinkt, krijgt mijn lichaam niet het signaal dat er meer melk aangemaakt moet worden”. </p><p>Is er iemand die dit met me mee kan denken in deze theorie? Het liefst zou ik na 2 maanden toewerken naar flesvoeding i.c.m. borstvoeding, zijn hier nog tips over?</p><p>Ik zou echt blij zijn met ÁLLE tips/adviezen die er zijn.   </p><p> </p><p>Liefs, Ada <3</p>

Heb je ook contact gehad met een laktatikundige? Er zijn genoeg babys die met bv zo vaak willen drinken en die graag bijbje willen zijn ipv ergens liggen. In dat opzicht lees ik geen gek,baby gedrag. Een chiropractor is niet opgeleid om,bv adcies te geven. Zou dus echt een professional zoeken op dat gebied. 

Ja heb ik inderdaad gehad. Ik heb contact gehad met 2 lactatiekundigen, het cb en de huisarts maar ik kom nog niet veel verder. 
Hij heeft echt 2 kanten;
verzadigd = een blij kind, lacht veel, kan zichzelf even vermaken, vind het heerlijk om te knuffelen zonder te huilen of
te weinig gegeten (?), overstrekken, bozig, ontroostbaar, zelfs lopend op de arm niet rustig worden. 

Doordat ze zo uiteenlopen heb ik weet ik gewoon niet hoe het op te lossen.

Ik heb in een soort gelijke situatie gezeten. Is jouw kindje op tijd geboren?
Soms zijn kindjes te moe om te drinken. Ik heb hierdoor een tijdje alles gekolfd, en per fles gegeven zodat hij kon aan sterken. Langzaam ben ik toen weer de borst gaan introduceren. (eens per dag bleef ik doen, en dat bouwde ik uit naar weer 6-8 voedingen per dag aan de borst). Op die manier kon hij voeding leren drinken `om de drie uur' en konden mijn borsten ook meer per keer gaan geven. Na een paar weken zat ik weer goed en dronk hij om (ongeveer) de 3 uur aan de borst.
Wat hielp is mijn eetpatroon, veel vetten (noten, vis advacado etc) en vertrouwen houden dat het gaat lukken. Ook ging ik wandelen op zijn voedingstijd, zodat hij iets later zijn voeding kreeg, hierdoor meer dronk en er zo meer tijd tussen kwam te zitten.
Uiteindelijk heb ik met veel plezier 6 maanden borstvoeding gegeven. Ik hoop dat dit je helpt! 

Onze dochter was een week te vroeg  geboren en ook weinig zuigkracht. We hebben haar tongriempje laten klieven omdat  ze niet goed kon aanhappen en te lui was (gebruikte tepelhoedje)en nu hapt ze goed aan en heeft ze ook de kracht . 

Hai! Betreft het luie drinken heb ik geen advies voor je, maar je geeft aan dat hij de gekolfde melk gulzig uit de fles drinkt.. mijn idee zou dan zijn om volledig te gaan kolven en hem de borstvoeding aanbieden uit de fles. Maakt het voor jullie allebei prettiger. Ook kan hij dan goed aan de fles wennen als je kunstvoeding wilt introduceren. Ik ben zelf met 12 weken stap voor stap over gegaan naar kunst. Begon met de late fles, toen de middag, toen om en om, en uiteindelijk had ik de ochtend als laatste borstvoeding. Volg je eigen gevoel! Succes 

Lastig probleem, ik ken het luie drinken niet. 
misschien kun je kijken naar je eigen eetpatroon, daar kan je kindje ook op reageren, zeker de eerste 12 weken.
koolsoorten, prei ed maar ook chocola kunnen meer darmkrampjes veroorzaken, waardoor baby’s gaan overstekken en een sterkere zuigbehoefte krijgen (speentje of drinken). 
Na 12 weken kunnen de darmen al meer aan, en maakt het minder uit wat je eet.
de eerste weken zijn het zwaarst met borstvoeding, daarna wordt het echt makkelijker. Succes en ook lekker genieten van je kleintje.

Ja heel herkenbaar, ik werd ook gek van het vaak willen drinken en heb van alles geprobeerd, maar niets leek echt te helpen. Hierdoor meerdere keren overwogen te stoppen. Na een maand of 2 ging het vanzelf beter en inmiddels geef ik meer dan 5 maanden borstvoeding en nog niet van plan te stoppen.

Terug
Bovenaan